بازار خودرو 1401 – اواسط اردیبهشت


پیش از عید، دو خبر باعث افت شدید فروش خودرو شد. اولی توافق برجام و دومی خبر آزادسازی واردات خودرو و این موضوع انتظاراتی را ایجاد کرد که قیمت خودرو در ایران وجود داشته باشد. تغییر خواهد شد، اما اکنون با توجه به کاهش گردش خون تا حدود 30 درصد، قیمت ها برای بهبود بر عهده گرفت.
بازار خودرو از ابتدای سال جاری برخلاف آنچه وعده داده شده بود تحت تاثیر انتشار اخباری همچون ادامه ممنوعیت واردات خودرو، لغو نشدن قرعه کشی، کاهش عرضه، طولانی شدن مدت زمان عرضه خودرو قرار گرفت. فرآیند مذاکره و … نوسانات قیمت و قیمت خودروهای داخلی به طور میانگین 10 به 13 افزایش می یابد پیدا شده است.
این وضعیت تا آنجا پیش رفته است که فاصله قیمت کارخانه تا بازار در اکثر ماشین آلات از صد میلیون تومان و حتی در برخی خودروها فراتر رفته است. 200 میلیون تومان رسیده؛ به عنوان مثال هر چند پژو پارس LX کارخانه 176 میلیون تومان اما در بازار نزدیک است 379 میلیون تومان معامله می شوند. همچنین DNA طبیعی در کارخانه 205 میلیون تومان قیمت دارد اما در بازار است 390 میلیون به یک مرد برای فروش
در حال حاضر دولت برای افزایش سرمایه در گردش این شرکت‌های تولیدی با واگذاری سهام زیرمجموعه‌های خودروسازی قول افزایش تولید خودرو را داده بود، اما این واگذاری سهام سیاست کارآفرینان و اشتباه هم بود. آغاز. اگر از این زیرگروه ها صرف نظر کنند و بخواهند از آنها برای خرید و تولید قطعات استفاده کنند، مشکل زمانبر است، بنابراین حداقل برای امسال بعید به نظر می رسد که تولید را افزایش دهند، از طرف دیگر محصول جدیدی ندارند. برای افزایش تولید و عملا افزایش تیراژ خودروهای قدیمی همچنین معنی ندارد.
به نظر می رسد بازار خودرو به مرز رها شدن رسیده است و مسئولان و ناظران تنها به دنبال بهبود وضعیت بازار با آزاد شدن پیچ پشت سکو هستند.
وضعیت بازار به این صورت است که مشتریان حتی قادر به خرید خودروهایی نیستند که قبلاً خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی به حساب می آمدند.
اخیراً آقای قالیباف، رئیس مجلس نیز در پاسخ به این موضوع گفته است: «در شرایط فعلی می بینیم که قیمت تمام شده خودرو به این صورت است. پراید 200 میلیون تومان است، در حالی که با سکه 25 هزار تومان است امکان واردات خودروهای بسیار مرغوب با قیمتی حدود 5000 دلار وجود دارد که درخواست مجلس با همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید