بحران جنگ در اوکراین سه بعدی است!؟



بحران جهانی گرسنگی پس از افزایش 25 درصدی ناامنی غذایی در سال گذشته به دلیل جنگ در اوکراین که قیمت کالاهای اساسی را افزایش داد، در حال فوران است.

به گزارش ایسنا، کارشناس ارشد اقتصاد برنامه جهانی غذا گفت: شبکه جهانی مقابله با بحران های غذایی هشدار داده است که پیش بینی می شود مشکل گرسنگی در سال جاری تشدید شود.

در حالی که جنگ اوکراین برداشت و صادرات یکی از بزرگترین تامین کنندگان غلات و روغن های گیاهی در جهان را مختل کرد، قیمت جهانی مواد غذایی نیز به سطوح بی سابقه ای رسید.

پیش از این گزارش شده بود که حدود 193 میلیون نفر در 53 کشور یا منطقه تا سال 2021 به شدت دچار ناامنی غذایی خواهند شد، به این معنی که کمبود وعده های غذایی آنها تهدیدی مستقیم برای زندگی یا معیشت آنها است. سال گذشته، این رقم در 55 کشور به 155 میلیون رسید که شش سال پس از شروع گزارش، رکوردی بی سابقه بود.

در این گزارش آمده است که درگیری‌ها بحران را در کشورهایی مانند اتیوپی و افغانستان تشدید کرده است و شوک‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-19 منجر به محدودیت دسترسی به غذا در نزدیک به 22 کشور شده است. آب و هوای شدید، مانند خشکسالی در ماداگاسکار، این مشکل را تشدید می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت جهانی مواد غذایی از اواسط سال 2020 حدود 75 درصد افزایش یافته است و این سطوح در سال های 2008 و 2011 مشاهده شد که به بحران جهانی غذا و افزایش فشار بر دولت ها کمک کرد.

بر اساس این گزارش، جنگ “عواقب جدی” برای امنیت غذایی جهانی خواهد داشت زیرا میلیون ها اوکراینی آواره شده اند و بسیاری از واردکنندگان گواهی شده قادر به تهیه محصولات اساسی یا کودهای شیمیایی از اوکراین و روسیه نیستند. همچنین از بازیابی اقتصاد جهانی از بیماری همه گیر جلوگیری می کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این گزارش گفت: جنگ در اوکراین یک بحران غذایی، انرژی و مالی سه بعدی است که اثرات مخربی بر آسیب پذیرترین افراد، کشورها و اقتصادهای جهان دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید