سخنگوی سازمان ملل: قیمت جهانی مواد غذایی هنوز بسیار بالاست



استفان دوجاریک، سخنگوی غذای سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: “فائو هشدار می دهد که قیمت مواد غذایی بسیار بالا باقی می ماند و امنیت غذایی جهانی با چالش هایی مواجه است.”

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در رم به نقل از دوجاریک درباره شاخص قیمت مواد غذایی گفت: «قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه آوریل پس از یک جهش شدید در ماه مارس که منجر به کاهش جزئی قیمت نفت شد، اندکی کاهش یافت. ” آنها سبزیجات و غلات بودند.

وی با اشاره به اینکه شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه مارس به اوج خود رسیده است، افزود: در ماه آوریل (ماه گذشته) تنها هشت دهم درصد کاهش داشته است.

یک سخنگوی سازمان ملل گفت فائو هشدار می دهد که در حالی که کاهش جزئی شاخص پیشرفت خوبی است، قیمت مواد غذایی همچنان بالاست و امنیت غذایی جهانی را به چالش می کشد.

پیشتر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود که مشکل امنیت غذایی جهانی بدون احیای تولیدات کشاورزی اوکراین و صادرات مواد غذایی و کودهای روسیه به بازار جهانی قابل حل نیست.

گوترش به خبرنگاران در ابوجا، پایتخت نیجریه گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد که جنگ در اوکراین وضعیت را بدتر می‌کند».

وی افزود: جنگ یک بحران سه بعدی را تشدید کرده است که مواد غذایی، انرژی و سیستم های مالی کشورهای در حال توسعه را نابود می کند.

وی افزود: “بدون احیای تولیدات کشاورزی اوکراین و صادرات مواد غذایی و کودهای روسیه و بلاروس به بازارهای جهانی، هیچ راه حل واقعی برای مشکل امنیت غذایی جهانی وجود ندارد.”

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که مصمم است مذاکرات بین روسیه و اوکراین را برای حل مشکل جهانی غذا تسهیل کند.

وی افزود: ما باید با برداشتن همه محدودیت‌های غیرضروری بر صادرات، انتقال مازاد تولید و ذخایر مواد غذایی به کشورهای نیازمند و کنترل قیمت مواد غذایی برای کاهش نوسانات بازار، جریان ثابت غذا و انرژی را در بازارهای آزاد تضمین کنیم.

در پی بحران جنگ اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل متحد اولین بیانیه را در حمایت از راه حل صلح آمیز در اوکراین عصر جمعه به وقت محلی تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای حمایت قاطع خود را از تلاش های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز در اوکراین اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در 21 فوریه 2022 با انتقاد از بی تفاوتی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را به رسمیت شناخت.

سه روز بعد، در روز پنجشنبه 24 فوریه 1400، پوتین به اصطلاح «عملیات ویژه» را علیه اوکراین آغاز کرد و روابط پرتنش مسکو و کیف را به یک رویارویی نظامی تبدیل کرد.

جنگ اوکراین وارد سومین ماه خود شده و واکنش ها به اقدامات روسیه همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید