5 دلیل برای اینکه چرا باید هر روز تخم مرغ بخورید


تخم مرغ یکی از غذاهای موجود و نیمه ارزان در تمام کشورهای جهان است که با وجود اندازه و قیمت می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد. معمولا توصیه می شود روزانه یک عدد تخم مرغ بخورید تا از خواص آن بهره مند شوید.

برای دهه‌ها اعتقاد بر این بود که مصرف تخم مرغ برای افراد مبتلا به کلسترول بالا مضر است، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که کلسترول موجود در زرده تخم مرغ نمی‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد. بنابراین همه افراد جامعه می توانند برای حفظ سلامتی خود روزانه یک عدد تخم مرغ بخورند. در ادامه به مهم ترین ویژگی های این غذای ارزشمند اشاره می کنیم.

1. افزایش انرژی و حفظ سیری

یک تخم مرغ بزرگ حاوی حدود 70 کالری انرژی، 6 گرم پروتئین، 5 گرم چربی و صفر گرم کربوهیدرات است. زرده تخم مرغ به تنهایی یکی از بهترین منابع ویتامین B12، ویتامین D و کولین است. این سه ماده مغذی با هم می توانند مواد مغذی را به انرژی در بدن تبدیل کنند. بنابراین افرادی که برای صبحانه یک تخم مرغ (مخصوصاً تخم مرغ آب پز) می خورند تا ناهار مدت بیشتری سیر می مانند و در طول روز احساس انرژی بیشتری می کنند.

2. حفظ سلامت پوست و مو

تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه B به خصوص B2، B5 و B12 است که هر سه ویتامین در گروه ویتامین های محلول در آب قرار دارند و می توانند برای مدت طولانی در بدن ذخیره شوند. بنابراین، دریافت کافی از این ویتامین ها به حفظ سلامت و لطافت پوست کمک می کند. از سوی دیگر، تخم مرغ سرشار از اسیدهای آمینه مانند متیونین است که می تواند به افزایش کشسانی و صافی پوست و همچنین استحکام مو و ناخن کمک کند.

3. قدرت حافظه را افزایش دهید

تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کولین است. دریافت کولین کافی از طریق غذا می تواند حافظه را تقویت کند، خلق و خو را بهبود بخشد و سیستم عصبی شما را بهتر کنترل کند. خوردن یک تخم مرغ در روز می تواند حدود 6 درصد از نیاز روزانه بدن به کولین را تامین کند و از سیستم عصبی حمایت کند.

4. بهبود بینایی

زرده تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی دو کاروتنوئید بسیار قوی به نام‌های لوتئین و زآگزانتین است. لوتئین و زآگزانتین نقش مهمی در حفظ بینایی سالم دارند و تحقیقات علمی نشان داده است که دریافت مقادیر کافی از این دو ماده مغذی در سنین نوجوانی و میانسالی می تواند خطر ابتلا به بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

5. استخوان های قوی تر

مصرف زرده تخم مرغ می تواند 6 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین کند. مصرف کافی ویتامین D در طول روز می تواند به استخوان های شما کمک کند کلسیم بیشتری جذب کنند و استخوان های خود را تقویت کنند و همچنین تراکم آن ها را افزایش دهند. افرادی که روزانه تخم مرغ می‌خوردند، سلامت استخوان‌ها و دندان‌هایشان خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید