انتشار جلد دوم «تاریخ اندیشه روسی» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، جلد دوم کتاب ترجمه شده «تاریخ اندیشه روسی» نوشته عباس ژانگ با شمارگان 500 نسخه، 274 صفحه و بهای 132 هزار تومان از سوی انتشارات پیزانه منتشر شد. جلد اول این مجموعه چهار جلدی در سال 1400 منتشر شد.تاریخ مجموعه فکری روسیه یکی از جامع ترین و مهم ترین متون سیر تاریخی اندیشه و جریان های فکری در روسیه است که توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده و توسط ویلیام ویرایش شده است. لدربارو و درک آفورد در سال 2010.

جلد دوم مجموعه تاریخ اندیشه روسیه به پنج جریان فکری از آغاز عصر پتر کبیر تا قبل از انقلاب 1917 می پردازد که این جلد با معرفی برخی از شخصیت های اصلی و اقدامات آنها در زمان آغاز می شود. پتر کبیر و همچنین کاترین کبیر، و تلاش می کند تا برخی از ویژگی های روشنگری روسیه را در این دوره نشان دهد. فصل دوم که بر اندیشه های کارامزین، ناسیونالیسم رمانتیک، ناسیونالیسم رسمی و اندیشه های اسلاوی تمرکز دارد، به بررسی شرایط ساختاری و نیز ویژگی های اساسی این جنبش در دوران سلطنت اسکندر اول و سپس نیکلاس اول می پردازد.

فصل سوم به شیوه ای جذاب موضوع نیهیلیسم، انواع آن و پرسش های اساسی آن را در میان اعضای روشنفکر و نویسندگان این دوره در روسیه بررسی می کند. فصل چهارم نوعی بازخوانی فلسفی از اندیشه های رمان نویسان روسی است. این فصل بیشتر ادبیات کلاسیک روسیه را با ادبیات روشنفکر مقایسه می کند. در فصل آخر از یک سو به اندیشه های فیلسوفان و متکلمان و از سوی دیگر به معنویت گرایان اخلاقی می پردازد که در سال های حساس واپسین سال های حکومت تزاری در پی مقابله با معنویت تحت کنترل دولت بودند. دین و سنت های رد شده توسط روشنفکران و روشنفکران از باطن و پاسخ به سوالات اساسی بشریت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید