خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه بن بین المللی: رژپ خوب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بالا، بالا، در اوج یک هیئت بلندپایه به مدت دو روز به عربستان سعودی سفر کرد و در این سفر با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد. این سفر در حالی که از سال 2017 انجام شده است فاصله اردوغان به عربستان سعودی سفر می کند کار را نکرد از سوی دیگر بود کشتن زیبایی خاشقجیروزنامه نگار سعودی باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد.

سفر دلایل اردوغان روابط دو طرف منفجر شد و پس از این پرواز اعلام شد که هواپیمایی سعودی پروازهای خود به استانبول را که از مارس 2020 به حالت تعلیق درآمده بود و از روز شنبه 15 اردیبهشت ماه دو پرواز را از سر خواهد گرفت. مادر بزرگ و ریاض به استانبول و از 11 می نیز از مدینه به استانبول پرواز می کند برقرار می کند انجام دادن. پروازهای جده و مدینه به صورت روزانه و پروازهای ریاض سه روز در هفته خواهد بود.

عربستان به دنبال خرید است هواپیماهای بدون سرنشین بایراکتار بوقلمون

همچنین روزنامه «خبرترک» نیز در گزارشی (دوشنبه 2 مایلتمایل پادشاهی عربستان سعودی برای خرید 60 پهپاد پیشرفته از آنکارا در چارچوب همکاری های دو کشور در زمینه دفاعی و دفاعی. توسعه چشم انداز همکاری زن و شوهر در این بخش اعلام شد.

در همین راستا، عربستان سعودی خواهان خرید 20 فروند پهپاد پیشرفته در کوتاه مدت و 40 فروند در بلندمدت از ترکیه است. توسعه همکاری در صنعت دفاعی بین دو کشور صورت می گیرد.

پرونده خاشقجی را خاتمه دهید و با ریاض ملاقات کنید

اردوغان اخیرا بسته شد اعلام پرونده قتل خاشقجی و سرپوش گذاشتن بر اسنادی که حاکی از لزوم پیگیری این پرونده و احتمال مجازات ولیعهد سعودی است، به تنش بین ریاض و آنکارا پایان داد. به این دلیل گمانه زنی ها حاکی از تعلیق قضایی ترور خاشقجی است که عامل اصلی سفر اردوغان به مصر است. ریاض بوده است. این روزنامه نگار در داخل ساختمان سرکنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید.

اردوغان قاطعانه اعلام کرده بود که تمام عاملان قتل خاشقجی در استانبول باید به دست عدالت سپرده شوند. اما با تصمیم غیرمنتظره خود دستور تبرئه ولیعهد سعودی را صادر کرد و نشان داد که پاشنه سیاست اردوغان نیز همین است. در، درب مایل پیدا می شود مفید بودن این بار ولیعهد سعودی بود که به همه ثابت کرد وقتی اردوغان به پول عربستان نیاز دارد هر سیاستمداری بهایی دارد. چرخش سیاسی اردوغان دور غیر منتظره اردوغان پیش از آن قاطعانه اعلام کرده بود که تمامی عاملان قتل خاشقجی در استانبول باید به دست عدالت سپرده شوند. اما با تصمیم غیرمنتظره خود دستور تبرئه ولیعهد سعودی را صادر کرد و نشان داد که پاشنه سیاست اردوغان نیز همین است. در، درب مایل پیدا می شود مفید بودن این بار ولیعهد سعودی بود که به همه ثابت کرد وقتی اردوغان به پول عربستان نیاز دارد هر سیاستمداری بهایی دارد. چرخش سیاسی اردوغان دور غیر منتظره. رئیس جمهور ترکیه در چارچوب قبلا که در مواجهه با ناملایمات تغییر سیاسی نشان داد، موضع خود را تغییر داد.

نگاهی به چالش های داخلی ترکیه و رویکرد آن به تحولات منطقه ای و فرامنطقه ای می تواند تصویر روشن تری از قصد ترکیه برای عادی سازی مجدد روابط با عربستان ارائه دهد.

چالش های اقتصادی شکننده ترکیه، همراه با کاهش قابل توجه ارزش لیر، واحد پول این کشور بود افزایش تنش های اجتماعی در این کشور نیز موضع مخالفان اردوغان را تقویت کرده است.

رئیس جمهور ترکیه که بحران اقتصادی جدیدی را پشت سر می گذارد، ضمن مدیریت بحران کنونی، عقب ماندگی اقتصادی، سعی در جذب سرمایه گذاری اقتصادی دارد. برخاستن از جبران بحران اخیر و توانایی تقویت موقعیت آن.

اقتصاد ترکیه متمایز بخش گردشگری تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و اکنون به دلیل جنگ در اوکراین و کاهش شدید تعداد گردشگران روسی، با مشکلات جدیدی روبرو شده و مجبور است به سمت امکانات جدید اقتصادی روی آورد.

یکی از اهداف ترکیه در عادی سازی روابط با عربستان، لغو ممنوعیت چهار ساله صادرات کالاهای خود به عربستان سعودی است تا تولید خود را از رکود خارج کند. در زمینه گردشگری و گردشگری همچنین خطوط هوایی سعودی در عصر انتشار دادن ویروس کرونا در انتظار ازسرگیری پروازها به شهرهای توریستی ترکیه آسیب دیده است.

آنچه این روزها برای آنکارا و اردوغان مهم است، محاکمه خاشقی (علیه عربستان) و جنایت علیه فلسطینی ها (علیه اسرائیل) نیست، بلکه جستجوی منابع کلان اقتصادی، جذب سرمایه گذاران سعودی و صادرات کالا به عربستان است. حتی اگر به قیمت سرپوش گذاشتن بر جنایات سعودی ها یا صهیونیست ها باشد.

اردوغان با ادامه سیاست خارجی بندولی به دنبال تضعیف روابط با عربستان سعودی در کنار کشورهایی مانند امارات و قطر و تا حدودی با رژیم صهیونیستی است و ضمن کاستن از مشکلات اقتصادی خود و تضعیف اپوزیسیون داخلی. خط مشی او، مانند یک آونگ در حال چرخش، با زمان ها و فرصت ها تنظیم شده است.

اردوغان با ادامه سیاست خارجی بندولی به دنبال تضعیف روابط با عربستان سعودی در کنار کشورهایی مانند امارات و قطر و تا حدودی با رژیم صهیونیستی است و ضمن کاستن از مشکلات اقتصادی خود و تضعیف اپوزیسیون داخلی. خط مشی او، مانند یک آونگ در حال چرخش، با زمان ها و فرصت ها تنظیم شده است.

سفر اردوغان به عربستان در واقع استراتژی به منظور اقتصاد ترکیه در حال آماده شدن برای انتخابات سال آینده است.

اگر نگاهی به آخرین سفر رجب بیاندازید خوب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی گوشه برنده و باخت در واقع برنده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و بازنده آن اخوان المسلمین بود. کمتر قطر یونایتد حس مشترک او رئیس جمهور ترکیه بود. قطر نتوانست تمام خواسته های مالی اردوغان را برآورده کند، به ویژه اینکه قبلا لیر ترکیه را با تزریق دلار تامین می کرد.

در واقع می توان گفت عامل اقتصادی در حال حاضر این سیاست خارجی ترکیه را به ویژه با تشدید پیامدهای جنگ اوکراین تعریف می کند.

با نزدیک شدن به انتخابات، اردوغان به یک سیاستمدار حرفه ای در هر رشته ای تبدیل شده است تا در کنار خود و حزبش بماند. بالا، بالا، در اوج ترکیه در حال قدرت گرفتن است و در واقع در پشت صحنه امتیاز می دهد.

آیا سیاست اردوغان برای بازگشت به «مشکلات صفر» با همسایگانش جدی است؟

رئیس جمهور ترکیه از صحنه او می گوید که به گفته خودش مرحله اکتساب است دوست دنبال دشمن نرو توسعه روابط با همسایگان سرزمینی است. از دید برخی ناظران، بازنگری جدی اردوغان در سیاست خارجی ترکیه ممکن است دیر شده باشد و به عبارتی دیگر دیر شده باشد.

به گفته این ناظران، بازگشت اردوغان به سیاست مشکل صفر او با همسایگان خود تردید دارد و در مورد موفقیت این انتقال سیاسی جدید تردیدهایی وجود دارد.

نظر امروز درباره روابط عربستان و بوقلمون وی تصریح کرد: برخی از کارشناسان سعودی و ترکیه طرح سه جانبه عربستان، مصر و امارات را برای فشار اقتصادی بر ترکیه با هدف تضعیف اقتصاد این کشور و استفاده از این ضعف برای به زانو درآوردن مناطق این کشور و دور نگه داشتن آنکارا از قطر فاش کردند. از دیدگاه آنها، مقاومت قطر در برابر ائتلاف سعودی، اماراتی، مصری، بحرینی، تغییر رژیم دوحه، حمایت ترکیه از پایگاه های نظامی قطر در قطر و ایجاد پل هوایی ترکیه به قطر برای شکستن محاصره این کشور است. دوحه توسط چهار کشور عربی. او بیان کرد.

در هر صورت آنچه در پایان می توان گفت این است که انگیزه اصلی حرکت اردوغان به سمت عربستان سعودی صرفاً اقتصادی بوده است، به ویژه اینکه تورم در ترکیه، اردوغان را به سمت تعقیب اقتصادی سوق داد.

در جبهه سیاسی نیز ترکیه در مرحله پسا توسعه قرار دارد جایی که 2011 با حمایت اخوان المسلمین به دنبال ایجاد یک خاورمیانه متفاوت در حال حاضر با توسعه روابط با کشورهای عربی باید نقش خود را در آینده خاورمیانه مشخص کند.

ریاض آنکارا را با ممانعت از ورود محصولات ترکیه به بازارهای عربستان، ممانعت از مشارکت شرکت های ترکیه در پروژه های سعودی و وارد آوردن ضربه بزرگی با ممانعت از ورود گردشگران سعودی به آن، مجازات کرد. بوقلمون او افتاد.

اینکه عربستان موفق شد ترکیه را به عقب نشینی از استراتژی های خود در منطقه نسبت به اخوان المسلمین وادار کند و برخی مسائل دیگر. در واقع این می تواند موقعیت ترکیه را به عنوان یک رقیب منطقه ای در آینده دلسرد کند. این سفر کوتاه مدت همچنین جایگاه بن سلمان و اردوغان را در این کشور تقویت خواهد کرد در داخل ایالت خودت هم با پول نقد شدید، قوی صورت آن ها خواهند. در واقع سعودی ها خود را پیروز میدانند زیرا از نظر آنها این اردوغان بود که به سراغ آنها آمد و جاه طلبی های منطقه ای خود را کنار گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید