رویکردهای مشاوره خانواده چیست؟ – چطور


مشاوره خانواده یا خانواده درمانی یک اصطلاح عمومی است که برای برخی از درمان ها استفاده می شود. در این روش ها تمام یا بخشی از اعضای خانواده برای رفع تعارضات و مشکلات خود در جلسات مشاوره شرکت می کنند. از آنجایی که خانواده اولین بستر اجتماعی است که انسان در آن رشد می کند، نقش مهمی در شکل گیری شخصیت و سلامت روانی افراد دارد. در نتیجه به سلامت روابط خانوادگی توجه کنید و در جلسات شرکت کنید مشاوره خانواده در صورت بروز درگیری، یک ضرورت مهم برای همه خانواده ها است.

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

خانواده درمانی برای افرادی که مشکلی دارند که زندگی شخصی آنها یا اعضای خانواده آنها را مختل می کند مفید خواهد بود. از این روش برای درمان انواع مشکلات و درگیری های خانوادگی استفاده می شود که به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • والدینی که در روابط خود مشکل دارند.
  • کودکی با مشکلات رفتاری یا تحصیلی.
  • کودکان یا نوجوانان خانواده که در برقراری ارتباط با یکدیگر مشکل دارند.
  • مشکلات روانی مزمن، سوء مصرف مواد، افسردگی شدید یا اعتیاد به الکل در هر یک از اعضای خانواده.

لازم به ذکر است که خانواده درمانی می تواند قبل از بروز مشکلات مفید باشد. برخی از خانواده ها در آستانه تغییر اساسی در زندگی خود از این دارو استفاده می کنند. به عنوان مثال، زن و مردی که از ازدواج قبلی خود صاحب فرزند شده اند، هنگام شروع زندگی مشترک و تشکیل خانواده جدید برای تسهیل همزیستی بین اعضای خانواده از مشاوره خانواده استفاده می کنند.

از مشاوره تلفنی خانواده برای جلسات درمانی فردی نیز استفاده می شود. به عنوان مثال، افرادی که از خانواده های مشکل دار یا بیمار هستند یا در خانواده های کم کار بزرگ شده اند، می توانند با یک مشاور در مورد مشکلات خود صحبت کنند و به دنبال درمان باشند.

مشاوره خانواده چه روش هایی برای این کار استفاده می شود؟

مرکز مشاوره ازدواج مشاوره خانواده در هند به روش های مختلفی انجام می شود که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

ساختار درمانی

این روش مبتنی بر پنج اصل مشخص است که شامل وضعیت روانی هر یک از اعضای خانواده، ماتریس هویت (به معنای تعاملات فردی در خانواده)، ایجاد ساختار خانواده مبتنی بر تعامل اجتماعی، توسعه خانواده به عنوان یک نهاد و پاسخ به نیازهای اعضای آن: تمرکز بر الگوهای رشد خانواده به عنوان یک کل منسجم می شود.

در این روش مشاور خانواده به جای تمرکز بر وضعیت روانی افراد، بر واکنش های بین آنها تمرکز می کند و ماتریس هویتی ایجاد می کند که تعاملات شخصی در خانواده به عنوان یک زوج را نشان می دهد.

درمان سیستمیک

درمان سیستمیک این است که به جای استفاده از علیت خطی (مثلاً: A باعث B است)، از استدلال چرخه ای استفاده می شود (مثلاً: A و B بر رفتار یکدیگر تأثیر می گذارند). این درمان بیشتر بر این تمرکز دارد که چگونه یک رفتار خاص در خانواده می تواند کمک کند یا چه چیزی باید تغییر کند.

روایت درمانی

به این ترتیب افراد به واقعی بودن و استفاده از مهارت های خود برای شناسایی و کاهش مشکلات تشویق می شوند. افراد نیز داستان های شخصی خود را بیان می کنند و در نتیجه خود را بهتر می شناسند و از ابزار مناسبی که در اختیار دارند بهترین استفاده را می کنند.

ارتباط درمانی

یکی از رایج ترین مشکلاتی که باعث اختلاف بین زوجین می شود، مشکلات ارتباطی مربوط به تفاوت در زمینه های فرهنگی یا تجربیات شخصی است. البته دلایل دیگری مانند پنهان کاری، اختلالات روانی، آسیب و احتمال ممکن است منجر به مشکلات ارتباطی شود. با استفاده از بهترین راهبردها مانند بهبود مهارت ها و توانایی های ارتباطی، گوش دادن فعال، ارتباط باز و ارتباط میانجی، یک پزشک مشاور خانواده می تواند به افراد در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

آموزش روانشناسی

آموزش روانشناختی به معنای آموزش افراد و خانواده ها با شرایط بهداشت روانی مناسب است تا بتوانند توانایی های خود را توسعه دهند و از شرایط موجود حمایت کنند. این روش شامل تبادل اطلاعات، حمایت دارویی و درمانی، آموزش خودیاری و پشتیبانی و … می باشد.

روش های دیگر

واضح است که مشاوره خانواده موضوع بسیار گسترده ای است و درمان های زیادی برای آن وجود دارد، از جمله مربیگری، نظریه سیستم ها، واقعیت درمانی، ژنتیک و غیره.

آیا خانواده درمانی می تواند خطرآفرین باشد؟

خانواده درمانی تنها در صورتی می تواند خطرناک باشد که موارد زیر رخ دهد:

  • مراجعه به روانپزشکی که مورد اعتماد نیست و دانش کافی برای انجام جلسات مشاوره را ندارد.
  • درمان را پیش از موعد متوقف کنید و مشکلات را به طور کامل حل نکنید
  • امتناع یکی از اعضای خانواده از شرکت در روند درمان (ممکن است اثربخشی درمان کاهش یابد)

مشاوره خانواده مزایا و معایب آن چیست؟

شرکت در جلسات مشاوره خانواده که معمولاً کوتاه مدت هستند (حداقل 12 جلسه)، می تواند به شما کمک کند تا با نقاط قوت و ضعف خانواده خود (مانند مراقبت از یکدیگر یا عدم برقراری ارتباط صحیح) آشنا شوید. اساساً مهارت های خود را توسعه دهید و به عنوان یک خانواده رشد کنید.

خانواده درمانی در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و حتی به عنوان مکمل درمان های دیگر استفاده می شود. اما همانطور که گفته شد، اگر درمان به طور کامل تکمیل نشود و همه اعضا به روانشناس نامعتبر مراجعه نکنند یا به آن مراجعه نکنند، از اثرات درمان کاسته می شود و یا مشکلات جدیدی به وجود می آید.

از کجا شروع کنیم؟

مشاوره خانواده اغلب کوتاه مدت است، اما بسته به موقعیت و نیاز خانواده ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. در حالی که مشاوره اغلب شامل تمام خانواده می شود، ممکن است بر کسانی که مایل یا قادر به شرکت در درمان هستند نیز متمرکز شود.

در طول جلسات درمانی، درمانگر سوالاتی می پرسد تا درباره مشکلاتی که خانواده را وادار به جستجوی درمان کرده است، بیشتر بداند. از آنجایی که تجربه و اعتبار روانشناس خانواده برای اثربخشی درمان بسیار مهم است، مراجعه به یک مرکز مشاوره معتبر ضروری است.

مرکز مشاوره آوی یکی از آنهاست مراکز مشاوره خانواده درست است که با مجوز رسمی و سابقه چندین ساله مشاوره تلفنی خانواده و خدمات مشاوره حضوری را ارائه می دهد. برای مشاوره می توانید به سایت مرکز به آدرس https://psychology.avije.org/ مراجعه و با کارشناسان این گروه تماس حاصل فرمایید.

هشدار این مقاله صرفا جهت آشنایی شما با فعالیت مهمان و اینکه سایت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی پذیرد منتشر شده است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید