غذاهای محلی محبوب و پرطرفدار در خراسان جنوبی


خراسان جنوبی در شرق کشورمان قرار دارد و فرهنگ غذایی غنی دارد و لذیذترین غذاها را در منوی آشپزی خود دارد. خراسان جنوبی اگرچه به عنوان استانی مستقل فعالیت می کند، اما تاریخ، فرهنگ و غذاهای سنتی و محلی آن متاثر از خراسان بزرگ و در واقع آمیخته با فرهنگ خراسان بزرگ است.

برخی از غذاهای لذیذ این استان مانند بادمجان و شلغم میگو را بیشتر در برگند می پزند و برخی دیگر مانند بلغور آشچین، شیر و شلغم را در بیشتر شهرها می پزند. اگر به این استان زیبا سفر کردید، حتما طعم بی نظیر غذاهای سنتی و محلی این استان کهن را تجربه کنید. در ادامه شما را با غذاهای محلی لذیذ این استان آشنا می کنیم که برای آموزش طرز تهیه هر کدام از این غذاها کافیست روی نام غذا کلیک کنید.

سوپ شلغم

شلغم برای استفاده در فصل زمستان بسیار توصیه می شود و خواص زیادی دارد، اما ممکن است افرادی باشند که دوست ندارند آن را اغلب بخورند. از شلغم خام و پخته استفاده کنید. آش شلغم یکی از غذاهای محلی استان خراسان جنوبی است که از مخلوط گوشت چرخ کرده، نخود، زردچوبه، برنج، پیاز داغ، روغن، فلفل، نمک و شلغم تهیه می شود.

سوپ شلغم

اشک سیب زمینی

آشکین سیب زمینی یکی از معروف ترین غذاهای سنتی و قدیمی ایران است که از گذشته تا به امروز یکی از پر مصرف ترین غذاها بوده است. این غذای سنتی متعلق به خراسان جنوبی است و علاوه بر خوشمزه بودن، نیازی به مواد اولیه گران قیمت زیادی ندارد و می توانید به راحتی آن را در منزل تهیه و طبخ کنید. سیب زمینی، روغن، تخم مرغ، پیاز، زردچوبه، شنبلیله خشک، نمک و غیره. اینها مواد لازم برای این غذای خوشمزه است.

برش های گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ریپ غذای خوبی برای گیاهخواران است زیرا از گوشت استفاده نمی کند و به دلیل قرمز بودن آن به دلیل گوجه فرنگی است و تکه های گوجه فرنگی با موادی مانند گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، زردچوبه، آب و تخم مرغ پخته می شود. این غذا طرفداران زیادی دارد و یکی از غذاهای سنتی لذیذ و معروف استان خراسان جنوبی است.

برش های گوجه فرنگی

اشک فرنی شیر

اشکنه پخته شده در استان خراسان جنوبی با اشکنه سایر نقاط ایران کمی متفاوت است زیرا وجود فرنی شیر در این اشکنه بسیار مهم است. برای پخت این آش در مرحله اول گندم نیم پز را با آسیاب دستی خرد می کنند.

یعنی بلغور را درست می کنند سپس در شیر گوسفند یا گاو می ریزند و کمی زردچوبه به آن اضافه می کنند و روی شعله می گذارند تا بجوشد سپس مواد پخته شده را در سینی بزرگی می ریزیم و می گذاریم. آن ها را در آفتاب خشک می کنند و سپس از فرنی شیر برای پخت اشکینا استفاده می کنند که آشکینا را خوشمزه تر می کند.

اشکانه گند

برای پخت این اشک به آرد، آب، کره، دارچین، آبلیمو، گردو، زعفران و پودر قند نیاز دارید. این آشاکینا بیشتر در برگند پخته می شود. برای پخت ابتدا کره را آب کرده و آرد را به آن اضافه کنید و در آخر زعفران را اضافه کنید اما می توانید کمی گلاب هم اضافه کنید. این غذا در دو دقیقه تهیه می شود و می توان آن را به عنوان یک غذای کامل در تمام وعده های غذایی سرو کرد.

اشکانه گند

کشک

این غذا نیز یکی از غذاهای محلی استان خراسان جنوبی است که طعمی متفاوت مانند بادمجان گوشواره تهیه شده توسط مردم خراسان جنوبی و بیرجند دارد. این غذا از یک دستور پخت پیچیده درست می شود و چندان ساده نیست. برای پخت این غذا از ماست، زردچوبه، آرد، سیاه دانه، گوشت، آب، گردو، زعفران، فلفل سیاه، پیاز و سیر استفاده می شود و با طلیت می خورند.

برنج بلغور

بلغور پلو نیز از خوراکی های محلی این استان است و با مواد نسبتاً کم و ساده در مدت زمان کوتاهی تهیه می شود. مواد تشکیل دهنده شامل رب چیلی ترکی، پیاز، گوجه فرنگی، روغن زیتون، نمک، فلفل، آب مرغ و بلغور است. البته افزودن گوشت و سیب زمینی سلیقه ای است. این غذا به دلیل داشتن بلغور جو دوسر از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

بلگورج آبی

کوروت بجمان بیرجند

یکی دیگر از غذاهای محلی خراسان جنوبی که در بیرجند طرفداران بیشتری دارد، بادمجان گوشواره است که با استفاده از قوروت بیرجند طبخ می شود. چون پخت این غذا سخت و زمان بر است، بیشتر در خراسان جنوبی طبخ می شود. وجه تمایز این غذا کشک بریگاند است که به گوشواره معروف است و از مواد غذایی مقوی و سرشار از کلسیم به شمار می رود.

استتار شده

یکی از گیاهان خودروی بیابانی که در غذاهای سنتی خراسان جنوبی استفاده می شود، کما نام دارد که در بهار و اواخر زمستان سبز می شود. با این گیاه غذای لذیذی درست می کنند که از قضا به آن کما نیز می گویند. طعم و عطر این غذا بسیار خاص و منحصر به فرد است و طرفداران بی شماری در این زمینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید