نحوه محاسبه شاخص توده بدنی ابزار اندازه گیری آنلاین


در این مقاله، چه به صورت دستی و چه آنلاین، نحوه اندازه گیری BMI را توضیح خواهیم داد و اینکه آیا BMI معیار دقیقی برای سلامتی و درصد چربی بدن شما است یا خیر. نه…

BMI یا BMI چگونه محاسبه می شود؟

شاخص توده بدن (BMI) اندازه گیری تقریبی است که به شما می گوید چقدر وزن برای سلامتی شما بهترین است. عدد BMI از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر قد بر حسب متر به توان 2 بدست می آید که فرمول محاسبه در تصویر زیر قابل مشاهده است:

BMI در بزرگسالان بیشتر است زیرا از کودکی تا نوجوانی سرعت رشد و تکامل بسیار بالاتر است و این کار را کمی دشوارتر می کند. اما در بزرگسالان باید به این عدد حساسیت بیشتری داشته باشد و افزایش BMI را باید افزایش درصد چربی در نظر گرفت. شما همچنین می توانید از یک ماشین حساب آنلاین BMI استفاده کنید و BMI خود را به راحتی بدست آورید، اما تنها در صورتی که دو چیز زیر را بدانید:

  • وزن شما بر حسب کیلوگرم
  • قد شما بر حسب سانتی متر

طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، اندازه گیری این شاخص شما را در یکی از چهار دسته قرار می دهد: کم وزن، افراد عادی و سالم، اضافه وزن و چاقی.

BMI کمتر از 18.5:

شما کم وزن هستید و بهتر است تحت نظر متخصص تغذیه باشید.

BMI بین 18.5 تا 24.9:

وزن شما طبیعی است و نیازی به انجام کارهای اضافی ندارید، اما توصیه می کنیم همچنان رژیم غذایی خود را کنترل کنید و ورزش را جزئی از زندگی خود قرار دهید.

BMI بین 25 تا 29.9:

شما کمی اضافه وزن دارید و اینجاست که اگر تعلل کنید قطعا در آینده جزو افراد چاق خواهید بود و قطعا با مشکلات سلامتی مواجه خواهید شد.

BMI بالای 30:

اضافه وزن دارید و بهتر است برای سلامتی و درصد چربی خود کاری انجام دهید در غیر این صورت عواقب دلخواه را نخواهید دید. آینده ما بر اساس کاری که اکنون انجام می دهیم شکل خواهد گرفت و یک قاشق شکر اضافی می تواند بر سلامتی شما در آینده تأثیر بگذارد.

اگر به سه دسته افراد با BMI غیرعادی تعلق دارید، باید بگوییم که شما حق دارید بهترین نسخه خود باشید. باید هر روز صبح جلوی آینه از اندام زیبای خود لذت ببرید و همه اطرافیان برای شما آرزوی اندام خوب داشته باشند. باور کنید این جملات اغراق آمیز نیست و هزاران نفر به این اهداف رسیده اند. سیکس پک رویایی نیست و برای این مدت فقط به 3 ماه زمان نیاز دارید که در پایان مقاله به توضیح این مدت می پردازیم. هم اکنون می توانید با کلیک بر روی سایت اندیشه مسلمی از طریق شماره تماس یا تیکت پشتیبانی از متخصصان مجرب مشاوره رایگان درخواست کنید.

محاسبه BMI همیشه بهترین معیار برای سنجش سلامتی نیست

BMI می تواند نشان دهنده چربی اضافی بدن باشد، اما در شرایط خاصی اینطور نیست. به عنوان مثال، اگر بدنساز هستید، BMI شما معمولاً بالاتر به نظر می رسد، که لزوماً به معنای چربی بالاتر نیست. این در مورد زنان باردار نیز صادق است و نمی توان از BMI به طور دقیق استفاده کرد.

BMI یک شاخص دقیق برای افراد مبتلا به:

  • اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی
  • معلول جسمی
  • بزرگ
  • زنان حامله

چرا BMI همیشه بهترین معیار برای سنجش سلامتی نیست؟

به طور کلی، هرچه چربی بیشتری داشته باشید، خطر بیشتری برای سلامتی شما خواهد داشت. اما باید بدانید که BMI نمی تواند بین چربی بدن و توده عضلانی تفاوت قائل شود.
در اینجا چند نمونه از افرادی وجود دارد که نمی توانند از BMI به عنوان یک ابزار دقیق استفاده کنند:

پرورش اندام: بدنسازان و افرادی که توده عضلانی زیادی دارند، BMI بالایی دارند، اما اضافه وزن ندارند.

ناتوانی جسمی: افراد دارای ناتوانی جسمی که قادر به راه رفتن نیستند ممکن است دچار تحلیل عضلانی شوند. آنها ممکن است اندکی BMI کمتری داشته باشند، اما این لزوماً به این معنی نیست که وزن آنها کم است. در این موارد، مهم است که با یک متخصص تغذیه مشورت کنید که به شما توصیه های مفیدی می کند.

افراد کوتاه قد و بلند : BMI برای افرادی که کوتاهتر از 150 یا بلندتر از 190 هستند مفید نیست.

افراد از نژادهای مختلف: به عنوان مثال، آسیایی ها و هندی ها بدون توجه به شاخص توده بدنی، درصد چربی بیشتری نسبت به اروپایی ها دارند. بنابراین، معیارهای اضافه وزن و چاقی برای این نژادها ممکن است متفاوت باشد.

آیا اضافه وزن یا کمبود وزن می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد؟

ارتباط بین افزایش وزن و بیماری هنوز از نظر علمی ثابت نشده است. تحقیقات در حال انجام است. اما از نظر آماری، اگر اضافه وزن دارید، احتمال ابتلا به بیماری های مختلف بیشتر است. به عنوان مثال، اگر BMI شما از 25 به 27 افزایش یابد، خطر مرگ زودرس بین 20 تا 30 درصد افزایش می یابد.

محدوده BMI مناسب برای کودکان چقدر است؟

محاسبه BMI برای بزرگسالان با محاسبه این هنجار برای کودکان یا نوجوانان متفاوت است. محاسبات BMI برای کودکان و نوجوانان، سن و جنسیت کودک یا نوجوان را در نظر می گیرد. اینفوگرافیک برای کودکان 2 تا 19 سال گردآوری شده است. کافی است این عبارت را در گوگل جستجو کنید و روی وب سایت اول کلیک کنید: “Calculate BMI for Muscular Thought”
در این مقاله به طور کامل استفاده از نمودارها و محاسبه BMI به کودکان و نوجوانان آموزش داده شده است.

چگونه در 3 ماه بهترین اندام را بدست آورید؟

تیم Muscle Thought یک برنامه فصلی برای دانش آموزان زیر نظر خود در نظر می گیرد که طی آن هر ماه یک برنامه غذایی و برنامه ورزشی برای ورزشکار زیر نظر تیم تهیه می کند. برنامه های نوشته شده توسط کارشناسان این گروه کاملا انحصاری بوده و نکته جالب این است که در این 90 روز پشتیبانی روزانه شما را همراهی می کند و پاسخگوی سوالات شما خواهد بود. این حمایت به شما انگیزه می دهد و قدم به قدم شما را تا رسیدن به هدف همراهی می کند.

همچنین اگر می خواهید تحت نظر متخصصان مجرب برنامه غذایی و تمرینی داشته باشید، عبارت “رژیم کاهش سریع عضلات” را در گوگل جستجو کنید، فرم انتهای مقاله را تکمیل و ارسال کنید. مشاورین این تیم با شما تماس خواهند گرفت و مشاوره رایگان به شما ارائه می دهند.

یکی از صدها مثال برای این تیم:

هشدار این مقاله صرفا جهت آشنایی شما با فعالیت مهمان و اینکه سایت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی پذیرد منتشر شده است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید