اصول توسعه شبکه فیبر نوری اعلام شد. 50 درصد از کاربران به سرعت 50 مگابیت بر ثانیه نیاز دارند


به گزارش زومت، این مصوبه دیروز 18 اردیبهشت ماه 1401 منتشر و ابلاغ شد و بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، به منظور دستیابی به پوشش 80 درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانواده ها بر اساس اهداف عملیاتی سازمان نظام وظیفه عمومی سازمان ملل متحد. طرح جامع شبکه ملی اطلاعات، ساختار آن و ماده 5 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات «شبکه دسترسی فیبر نوری» به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

بر اساس تعاریف مندرج در این مصوبه، دارندگان پروانه شبکه ثابت شامل کلیه دارندگان پروانه شبکه ثابت از رگولاتوری اعم از شرکت مخابرات ایران، دارندگان مجوز ساخت و بهره برداری شبکه ثابت (FCP) و دارندگان مجوز خدمات همگرایی شبکه و ارتباطات (CNSP) می شود. و مجوز ایجاد و راه اندازی شبکه های انتقال داده های نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرهای نوری را خواهد داشت.

بر اساس این مصوبه، پروپوزال متقاضی برای پوشش منزل باید حداکثر تا سه سال تنظیم شود. پیشنهاد باید شامل حداقل سرعت دسترسی، پوشش، برنامه زمانبندی اجرا در هر شهر، حداقل و حداکثر ظرفیت خدمات عمده فروشی، ظرفیت ایجاد شده، حداقل پهنای باند برای هر کاربر، سرمایه گذاری و هزینه های عملیاتی و نحوه تامین سرمایه برای آنها باشد. هر ساله.

الزامات برنامه توسعه شبکه

بر اساس این مصوبه هشتاد درصد خانوارهای هر شهرستان باید تحت پوشش باشند. مبنای پوشش خانواده کد پستی یا پلاک ثبتی شهری/روستایی و نمودارهای هوایی مورد تایید سازمان در مناطق خدمات شهری/روستایی است.

با این حال، این تصمیم نشان می دهد که کاربران باید بر اساس فیبرهای نوری به چه سرعتی دست یابند:

همچنین حداقل پنجاه درصد از کاربران می توانند از سرویس دسترسی فیبر نوری (FTTP) و حداکثر پنجاه درصد از کاربران می توانند از سرویس دسترسی پرسرعت با دسترسی سیمی با سرعت حداقل 50 مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز استفاده کنند. با حداقل سرعت 30 مگابیت بر ثانیه. بر اساس این مصوبه، حداقل ده درصد کاربران باید بتوانند از سرویس دسترسی فیبر نوری با سرعت حداقل یک گیگابیت بر ثانیه استفاده کنند.

مقررات حمایت از توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری

در راستای حمایت از توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری، با توجه به طولانی بودن دوره بازپرداخت و رسیدن به اوج برنامه های توسعه شبکه فیبر نوری برای منازل و مشاغل (FTTP)، از ابتدای سال 1401 تا پایان سال 1408 از سهم دولت از درآمد حاصل از ارائه خدمات دسترسی مبتنی بر این فناوری یک دهم درصد تعیین می شود مشروط بر اینکه درآمد حاصل از خدمات FTTP از سایر خدمات در صورت های مالی ساختارمند مصوب تفکیک شود.

از سوی دیگر در این حکم آمده است:

از ابتدای سال 1401 با توجه به تفکیک حسابهای مالی عمده فروشی و خرده فروشی در صورتهای مالی حسابرسی شده، رعایت الزامات مصوب سازمان و مصوبه نظارتی، درآمد حاصل از خدمات فیبر نوری عمده فروشی مشمول سود دولت نخواهد بود. .

فقط دارندگان پروانه مشمول این مصوبه برای استفاده از شبکه مخابراتی مطابق بند «ب» ماده 67 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وزارت نیرو ارائه می شود. ایران

از سوی دیگر، بر اساس این مصوبه، دارنده پروانه متعهد موظف است در صورتی که حداقل 30 درصد از ظرفیت شبکه ایجاد شده بر اساس تسهیلات مذکور را در چارچوب ضوابط ابلاغی سازمان به عمده‌فروش واگذار کند. متقاضی وجود دارد

در این تصمیم تنظیمی، تنظیم کننده موظف است ظرف یک ماه، پیش نویس ضوابط فراخوان و احراز صلاحیت را ارائه کند و شرایطی را برای متقاضیان بر اساس معیارهای ارزیابی مندرج در درخواست تأیید به TRA ارائه کند.

پیشنهاد پوشش مسکن متقاضی نیز باید حداکثر برای مدت سه سال تعیین شود که حداقل سرعت دسترسی، نحوه پوشش، برنامه اجرایی در هر شهر، حداقل و حداکثر ظرفیت خدمات عمده فروشی و توانایی حداقل باید برای پهنای باند قابل صرفه جویی در هر کاربر، هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی و نحوه افزایش سرمایه در هر سال مشخص شود.

سیاست های قیمت گذاری

در راستای سیاست‌های قیمت‌گذاری، انطباق رگولاتوری عوارض داکت، میکروداکت و ساب‌داکت مندرج در مصوبه 230 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال 1394 براساس «آیین‌نامه تأمین و استفاده از تسهیلات پایه مخابرات ایران» بررسی و تصویب می‌شود. ظرف یک ماه ارسال کمیسیون

همچنین در تبصره این بخش از این مصوبه، ارائه تسهیلات مخابرات ایران در اجرای شبکه دسترسی فیبر نوری در قالب اجاره بلندمدت (IRU) بلامانع است. نرخ خدمات خرده فروشی از ابتدای سال 1401 تا پایان سال 1410 بستگی به شرایط بازار، عرضه و تقاضا دارد.

همچنین در این بخش از این آیین نامه تاکید شده است که اگر سرویس دسترسی مبتنی بر فیبر به صورت بسته مشترک با سایر خدمات مخابراتی از جمله داده ثابت یا موبایل، صوتی یا پیام متنی ارائه شود. کلیه خدمات پکیج شامل قیمت نخواهد بود. بر اساس این مصوبه، رگولاتوری موظف است ظرف دو ماه سامانه ای را برای ارائه اطلاعات آماری توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری پیاده سازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید