پنیر بایدن از توافق هسته ای


پنیر بایدن از توافق هسته ای

نیویورک تایمز گزارش می دهد که رئیس جمهور فرصتی دارد تا از یک بحران هسته ای که ممکن است ایالات متحده را به جنگ بکشاند اجتناب کند، اما او به یک دلیل از آن سوء استفاده نمی کند: او از عواقب وخیم سیاسی می ترسد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، نيويورك تايمز در گزارشي نوشت: جو بايدن، رئيس جمهوري آمريكا از زمان به قدرت رسيدن متعهد شد كه به توافق هسته اي باراك اوباما با ايران بازگردد. این موضوعی حیاتی است زیرا تهران در حال نزدیک شدن به توانایی ساخت سلاح های هسته ای بدون محدودیت های توافق است. اکنون گزارش های متعدد حاکی از آن است که ایران و آمریکا تا حد زیادی بر سر چگونگی احیای برجام به توافق رسیده اند، اما یک مشکل اساسی همچنان باقی است و آن تصمیم دولت ترامپ برای تبدیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک سازمان تروریستی است. تهران خواستار حذف سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی خارجی آمریکا شد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در اواخر آوریل به کمیته روابط خارجی سنا گفت که ایالات متحده این کار را نخواهد کرد. حداقل بدون اینکه تهران شرایط خاصی را فراهم کند. وی همچنین به سناتورها هشدار داد که عدم دستیابی به توافقی که پیشرفت هسته ای ایران را محدود کند، عواقب ناگواری خواهد داشت. وی تخمین زد که جمهوری اسلامی ایران چند هفته تا توانایی ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد.
نیویورک تایمز گزارش داد: “با همه آنچه گفته شد، چیز دیگری که بلینکن گفت حتی تکان دهنده تر بود. او در اظهارات خود گفت که اقدام واشنگتن در تعیین سپاه پاسداران انقلاب ایران به عنوان تروریست “عملی” بی ربط است. این به این معنی نیست که شما می تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد زیرا هزاران تحریم دیگر علیه سپاه پاسداران ایران وجود دارد.» بنابراین دولت بایدن خود اعتراف می کند که توافق هسته ای با ایران را بیهوده به خطر انداخته است.
و مخالفان ادعا می کنند که اعطای امتیاز به ایران – حتی در موضوعات عمدتاً نمادین – باعث افزایش ستیزه جویانه ایران می شود. با این حال، نگرانی اصلی دولت بایدن، سیاست است. مهربانی با نیرویی که ارتش ایالات متحده را هدف قرار می دهد در انتخابات چندان جذاب به نظر نمی رسد. این امر به ویژه با نزدیک شدن به کمپین میان دوره ای، زمانی که شانس دموکرات ها اندک است، صادق است. کنگره هم کارها را آسان نمی کند. در 4 می، 62 سناتور – از جمله 16 دموکرات – لایحه ای را در مخالفت با حذف سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی تصویب کردند. یکی از مقامات دولت بایدن اخیرا به واشنگتن پست گفت: «ما می دانیم که این یک گام سیاسی دشوار است.
او گفت: «این پنیر به یک مدل در دولت بایدن تبدیل شده است. در جبهه سیاست خارجی، دولت بایدن در مواجهه با مخالفت های سیاسی نسبت به آنچه که آنها معتقدند بهترین اقدام ممکن است عقب نشینی می کند. در طول مبارزات انتخاباتی 2020، بایدن متعهد شد که تمام تحریم های اعمال شده توسط دولت ترامپ را که مردم کوبا را بدبخت کرده است، اما تأثیری در بهبود حقوق بشر آنها نداشته است، فوراً به صحنه دیپلماتیک بازگرداند. در عوض، دولت بایدن مجازات های سخت تری را لغو کرده است. به گفته این روزنامه، این اقدام منعکس کننده “نفوذ فراگیر سناتور رابرت منندز است که به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی، قدرت قابل توجهی بر نامزدها و اولویت های دولت دارد.” بایدن همچنین در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده بازگشایی “کنسولگری در بیت المقدس شرقی” را داد. این پیامی را به فلسطینی‌ها در این شهر رساند که ایالات متحده که درگیر درگیری‌ها است، علاقه‌مند است، اما جمهوری‌خواهان در کنگره، با تکرار دولت اسرائیل، برنامه‌های بازگشایی کنسولگری را متوقف کردند.
نیویورک تایمز گزارش داد که دموکرات ها نیز نتوانستند به وعده های خود به چین عمل کنند. مطمئنا هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند به همه وعده‌های حزبش عمل کند، اما بایدن حتی حاضر نیست سیاست‌های رئیس‌جمهور شکست خورده (ترامپ) را لغو کند و سیاست‌های رئیس‌جمهوری را که در آن خدمت کرده است (اوباما) را بازگرداند. این منطقی نیست زیرا در وهله اول دلیل موجهی برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی خارجی وجود نداشت. قبل از اقدام ترامپ در سال 2019، هیچ کشوری در لیست گروه های تروریستی خارجی قرار نداشت. در آن زمان تحریم های متعددی علیه سپاه پاسداران اعمال شد. حامیان پرونده او تلاش کرده اند تا نسخه واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند.
این نشریه آمریکایی ادامه داد: «حتی برخی از مفسرانی که مخالف حذف سپاه از فهرست هستند – چون معتقدند این اقدام باعث ناراحتی متحدان آمریکا از جمله اسرائیل و عربستان سعودی خواهد شد – اعتراف می کنند که این اقدام آمریکا هیچ محدودیتی برای سپاه ندارد. زیرا این اقدام برای جلوگیری از ورود نیروهای سابق سپاه پاسداران ایران به ایالات متحده است، اما رهبران ایران – که قبلاً هدف تحریم‌های دیگری بوده‌اند – بعید است که ایالات متحده را برای تعطیلات در نظر بگیرند.
نیویورک تایمز به این نتیجه رسید که «بحران با ایران، اتحاد جهانی را که با دفاع بایدن از اوکراین شکل گرفت، تضعیف می‌کند و این یک سیاست فاجعه‌بار است». اگر بایدن واقعاً نسبت به انتخابات میان دوره ای بدبین باشد، تنها می توان عواقب آن را زمانی تصور کرد که ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل شود و ایالات متحده به جنگ دیگری در خاورمیانه کشیده شود. آمریکا می خواهد موضع امنی در برابر ایران بگیرد اما این امکان پذیر نیست. بهتر است که بایدن کار درست را انجام دهد.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید