آیا استراتژی بازدارندگی ایالات متحده منسوخ شده است؟


دیفنس نیوز در گزارشی به بررسی تاثیر سیاست بازدارندگی آمریکا در مواجهه با تحولات جهانی پرداخته است.

به گزارش ایسنا، دیفنس نیوز در گزارشی نوشت: کاتلین هیکس معاون وزیر دفاع آمریکا روز جمعه از استراتژی بازدارندگی ترکیبی دولت بایدن در برابر دشمنان از جمله روسیه – علیرغم درگیری با اوکراین – دفاع کرد.

هیکس در سخنرانی در موسسه ریگان در مورد استراتژی امنیت ملی گفت روسیه هنوز تاثیر کامل تحریم های اقتصادی جهانی را در پی حمله به اوکراین احساس نکرده است. وی ادامه داد: شکست روسیه در حمله به مواضع ناتو نمونه ای از کارآمدی استراتژی بازدارندگی اوکراین است.

بازدارندگی یکپارچه سنگ بنای استراتژی امنیت ملی است که دولت در ماه مارس به کنگره فرستاد. هدف از این بازدارندگی، بازدارندگی دشمنان از گرسنگی با ابزارهای مختلف تحت کنترل دولت است. این ابزارها شامل نیروهای نظامی مشترک در همه زمینه ها، بازدارندگی هسته ای، تحریم ها، دیپلماسی و شبکه ای از ائتلاف ها و مشارکت ها است.

رئیس موسسه ریگان در پاسخ به هیکس گفت: زمانی که ایالات متحده و متحدانش بارها به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار دادند که به اوکراین حمله نکند، این هشدارها پوتین را منصرف نکرد.

وی گفت: منطقی است که بگوییم این بازدارندگی کارساز نبود.

هیکس پاسخ داد که وزارت دفاع برای بازدارندگی بر «مدارک جنگی» تمرکز کرده است. او گفت که ایالات متحده هیچ تعهد امنیتی در قبال ناتو در مورد اوکراین ندارد. از نظر تاریخی، ایالات متحده به تایوان به اوکراین کمک نظامی نکرده است.

هیکس افزود: آنچه ما در وزارت دفاع روی آن تمرکز می کنیم، احساس اعتبار رزمی است. به یاد داشته باشید که روس ها به خاک ناتو حمله نکردند. ما به بازدارندگی کامل خود ادامه خواهیم داد.

پنتاگون همچنین گفت که تحریم های اقتصادی گسترده علیه روسیه “بسیار شدید” خواهد بود.

وی گفت: می توانم به شما بگویم که در این تحریم ها کمر خود را خم می کنند.

هیکس اظهار داشت که روسیه با کمبود استعداد و خروج شایستگی ها از این کشور مواجه است. او امیدوار است که این افراد به آمریکا یا دیگر کشورهای غربی بیایند.

پس از سخنرانی هیکس، نماینده آلن لوریا گفت واشنگتن باید تمرکز بازدارندگی خود را تغییر دهد تا در وهله اول از اقدام دشمنان جلوگیری کند. وی این استراتژی را «بازدارندگی با تنفر» توصیف کرد و گفت: آمریکا باید از استراتژی «بازدارندگی با مجازات» فاصله بگیرد.

لوریا گفت که واشنگتن باید برای مشروعیت بخشیدن به استراتژی “بازدارندگی از طریق ناهماهنگی” در طرف دیگر کریدور باشد. وی ادامه داد که ممکن است ایالات متحده در چند سال آینده نیرویی نداشته باشد که بتواند چنین کاری انجام دهد.

مک ترنبری، رئیس سابق کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که پوتین زمانی که به اوکراین حمله کرد، چیزی بیش از یک نیروی نظامی خام در ذهن داشت.

وی گفت: می توان گفت پوتین تفاوت های اصلی ما و سایر عوامل را در نظر گرفت و با خود گفت شاید این زمانی است که بتواند از عواقب اقدام خود جلوگیری کند، به یاد داشته باشید که بازدارندگی در ذهن دشمنان ما است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید