نبود مسیر مستقیم دریایی از بندرعباس به سنگال، آسیب جدی به صادرات به این کشور وارد می کند.


به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، محمدرضا دهشاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال در همایش بررسی بازار سنگال، این کشور را مرکز غرب آفریقا و دروازه ایران به منطقه توصیف کرد و اظهار داشت: این کشور به عنوان قطب غرب آفریقا و دروازه ورود ایران به منطقه است. سنگال به عنوان باثبات ترین کشور آفریقایی در پنج کشور در سال گذشته، رشد اقتصادی به حدود 6 درصد رسیده است.

وی با اشاره به رونق ساخت و ساز در سنگال و به تبع آن افزایش قیمت زمین و مسکن در این کشور، گفت: در این راستا تصمیم بر این شده است که 100 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن اجتماعی ساخته شود و این یک فرصت خوب.” سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ایران است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال با بیان اینکه ایجاد حساب طلا در این کشور فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری ایرانیان فراهم می کند، تصریح کرد: سرمایه گذاری در پروژه های مهم از جمله ساخت هتل در سنگال، با توجه به اینکه کشور میزبان بازی های المپیک جوانان 2026 است، فرصت مهم دیگری برای سرمایه گذاری در ساخت هتل در آنجا برای میزبانی از مهمانان این رویداد است.

وی درآمد سالانه 17 میلیون نفری سنگال را 1400 دلار عنوان کرد و افزود: تولید ناخالص ملی این کشور 23 میلیارد دلار است.

دهسیری در ادامه به فرانک سی‌اف‌ای که واحد پول رایج سنگال و هشت کشور همسایه آن است، اشاره کرد و گفت: بر این اساس، هر محصولی که در سنگال تولید می‌شود، می‌تواند بدون پرداخت عوارض گمرکی به کشورهای همسایه ارسال شود و در نتیجه کالاهای مختلف تولید می‌شود. کارخانه‌ها» در سنگال در بازار غرب آفریقا خرید می‌کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال با اشاره به جایگاه خوب این کشور در زمینه محصولات فرازمینی مانند بادام، انبه و ذرت افزود: البته علاوه بر استفاده از این محصول، فرصت مناسب دیگر این است که اجاره مزارع…”

وی تصریح کرد: حدود 10 تا 12 درصد از جمعیت سنگال به دلیل مشکلات ناشی از زایمان یا سوءتغذیه از ناتوانی جسمی رنج می برند، بنابراین صادرات تجهیزات پزشکی به سنگال یا سرمایه گذاری در فروشگاهی در آنجا برای فروش این محصولات ضروری است که فرصتی برای سرمایه گذاری برای ایرانیان است. اقتصاد نمایندگان

دهسیری با اشاره به فرصت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری در پالایشگاه سنگال برای ایرانیان با توجه به منابع نفت و گاز این کشور، افزود: صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، ماشین‌آلات، ابزارآلات و قطعات یدکی نیز در دسترس است و ایران پتانسیل بالایی برای صادرات به سنگال دارد.

وی با بیان اینکه سنگال در زمینه تولید لبنیات نیز با مشکل مواجه است، افزود: سنگال محصولات فوق را از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان یا هند وارد می کند و این یک فرصت جدید سرمایه گذاری برای ایرانیان از دیگر حوزه های همکاری اقتصادی است. برای تجار کشورمان با سنگال می توانند در زمینه صادرات خوراک دام و یا خوراک طیور باشند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال یکی از مشکلات مهم روابط تجاری فعالان اقتصادی ایران و کشور هدف را که نبود مسیر دریایی مستقیم از بندرعباس به آنجا است، بیان کرد و گفت: امارات رفتن به اسپانیا یا ایتالیا از آنجا تا سنگال، این روش حمل و نقل حدود 3 ماه طول می کشد.

وی افزود: راه دیگری نیز برای انتقال صادرات ایران به سنگال وجود دارد که حدود 45 روز طول می‌کشد و از طریق زمینی به بندر مرسین ترکیه و از آنجا به کشور مقصد می‌رسد که در این روند گاهی به دلیل همکاری ناکافی از سوی ترکیه است. و صادرات ایران پس از 6 ماه به سنگال.

دهسیری برگزاری نمایشگاه سالانه داکار را یکی دیگر از ظرفیت های مهم اقتصادی برای سرمایه گذاری ایرانیان FIDAC عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه بر اساس تقویم ایرانی در آذرماه برگزار می شود و فرصت خوبی برای معرفی محصولات ایرانی و وجود کشور ما به تاجران.»

وی با اشاره به امکان صادرات واکسن های دامی به سنگال گفت: در زمینه صادرات دارویی و چون زبان سنگال فرانسوی است، توضیحات بروشورهای دارویی کشورمان نیز باید به این زبان درج شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال افزود: در حال حاضر رقبای اصلی ایران برای روابط تجاری با سنگال لبنان، هند یا فرانسه هستند.

پایان نامه / ج




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید