یاسمین فهیمی رئیس بزرگترین اتحادیه کارگری آلمان شد


یاسمین فهیمی که زمانی دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان بود با 385 رای از مجموع 398 رای ماخوذه به عنوان رئیس بزرگترین و قدرتمندترین اتحادیه کارگری آلمان انتخاب شد.

فهیمی پس از راینر هافمن، ریاست کنفدراسیون اتحادیه های کارگری آلمان (DGB) را بر عهده گرفت. هافمن اخیرا بازنشسته شده است.

اتحادیه کارگری آلمان از 8 اتحادیه با بیش از 6 میلیون عضو تشکیل شده است.

فهیمی اولین زنی است که به این مقام رسیده است.

از یاسمین فهیمی به‌عنوان فردی صریح یاد می‌شود که زمانی در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های آلمانی در پاسخ به آنچه که اصلاً نمی‌توانست بگوید، گفت: «وقتی معلولیت و خلاقیت با هم ترکیب می‌شوند، یعنی اطلاعاتی ندارید یا تنبل هستید. اما شما همیشه می خواهید در تصمیم گیری ها شرکت کنید. اینجا جایی است که من احساس بدی دارم.

فهیمی می گوید به عنوان تنها فرزند یک مادر مجرد، در این راه موانع زیادی را پشت سر گذاشته است. پدر فهیمی شیمیدان ایرانی بود که قبل از تولدش در یک سانحه رانندگی جان باخت. یاسمین فهیمی در حین تحصیل به علوم طبیعی و تجربی علاقه مند شد. او برای اولین بار در دهه 1980 در هانوفر در رشته مهندسی برق تحصیل کرد. سپس تغییر رشته داد و شیمی خواند.

ارتقاء سال 2014 به دبیر کل حزب

فهیمی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، مسیر شغلی خود را در پیش گرفت: از سال 1379 تا 1392 در انجمن صنایع معدنی، شیمیایی و انرژی مشغول به کار شد.

در سال 2014، زیگمار گابریل به عنوان دبیر کل حزب سوسیال دموکرات انتخاب شد. این دو نفر رابطه راحت و پرتنشی با هم نداشتند. دو سال بعد، الفهیمی استعفا داد. می گوید از این دو سال چیزهای زیادی یاد گرفت.

این سیاستمدار آلمانی در سال 2017 به عنوان نماینده حزب سوسیال دموکرات وارد پارلمان آلمان شد.

حالا فهیمی قصد دارد زنی را با سمت های مشخص به عنوان رئیس جدید اتحادیه کارگری آلمان نشان دهد.

علیرغم اینکه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از اعضای حزب خود است، فهیمی در نشست اول ماه مه ولفسبورگ سعی کرد موضع خود را روشن کند و در مورد خواسته ها و انتظارات DGB گفت: «ما خواهان دخالت بیشتر در امور اقتصادی این هستیم. ” ما مطمئن هستیم که این الزام قطعاً بدون اصطکاک نخواهد بود.»

از کار پاره وقت تا نابرابری دستمزد

رئیس جدید اتحادیه کارگری آلمان می خواهد نماینده قوی زنان باشد. او معتقد است هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در مورد مسائلی مانند کار پاره وقت، شکاف دستمزد بین زنان و مردان یا مشاغل کوچک وجود دارد.

فهیمی در مورد تحولات زیست محیطی و دیجیتالی در حوزه اقتصاد می گوید: تحول برای من به معنای تغییر در جامعه است که در آن هرکس می تواند برای خود مزیتی ببیند. به گفته این سیاستمدار، اگر این اتفاق نیفتد، نه تنها بازار کار، بلکه کل جامعه با شکاف مواجه می شود.

فهیمی می‌گوید همیشه این ایده را دنبال می‌کرده است که «با پشتکار و شجاعت، انسان می‌تواند کاری را انجام دهد، اما برای احقاق حقوق خود به دیگران نیاز دارد».

این دقیقا همان هدفی است که یاسمین فهیمی از این پس به عنوان رئیس اتحادیه کارگری آلمان به دنبال آن است. این امر مستلزم مذاکرات واقع بینانه و دشوار است. ویژگی هایی که احتمالا در آینده به او در این سمت کمک می کند تا منافع 8 اتحادیه مجزا در آلمان را به هم نزدیک کند.

دیدگاهتان را بنویسید