آتش سوزی جنگل ها می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد



مطالعه جدید محققان کانادایی نشان می دهد که آتش سوزی در جنگل ها در افزایش خطر ابتلا به سرطان موثر است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از نيوز مديكال نت، مطالعه جدید دانشگاه مک گیل در کانادا نشان می دهد افرادی که در معرض خطر آتش سوزی هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه و تومورهای مغزی هستند. این مطالعه که بیش از دو میلیون کانادایی را در یک دوره 20 ساله ارزیابی می کند، اولین مطالعه ای است که تأثیر نزدیکی به آتش سوزی های جنگلی را بر خطر ابتلا به سرطان بررسی می کند.

اسکات ویشنتال، محقق اپیدمیولوژی، آمار زیستی و بهداشت شغلی در دانشگاه مک گیل، گفت: «آتش سوزی‌ها معمولاً هر سال در مکان‌های مشابهی اتفاق می‌افتند، اما ما اطلاعات کمی در مورد اثرات درازمدت آنها بر سلامتی داریم. تحقیقات جدید نشان می دهد که زندگی در نزدیکی آتش سوزی ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش دهد.

این مطالعه نشان داد افرادی که در 10 سال گذشته در 50 کیلومتری آتش‌سوزی جنگلی زندگی می‌کردند، 10 درصد بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای مغزی و 4.9 درصد بیشتر از افرادی که دورتر زندگی می‌کردند، در معرض ابتلا به سرطان ریه بودند.

تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت انسان

تغییرات اقلیمی پیش‌بینی می‌کند که آتش‌سوزی‌های جنگلی در آینده رایج‌تر، شدیدتر و طولانی‌تر خواهند بود و به طور فزاینده‌ای به عنوان یک مشکل بهداشت جهانی شناخته خواهند شد. جیل کورسیاک، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه ویزنتال و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «چندین آلاینده منتشر شده توسط آتش‌سوزی به عنوان سرطان‌زا برای انسان شناسایی شده‌اند. این نشان می دهد که آتش سوزی خطر ابتلا به سرطان را در انسان افزایش می دهد.

به گفته محققان، آتش‌سوزی‌های جنگلی معمولاً سالانه در مناطق مشابه اتفاق می‌افتد و در نتیجه، افرادی که در جوامع مجاور زندگی می‌کنند ممکن است به طور مزمن در معرض آلاینده‌های سرطان‌زای منتشر شده توسط آتش‌سوزی‌های جنگلی قرار بگیرند.

آلاینده های مضر پایدار

آتش سوزی علاوه بر تأثیر بر کیفیت هوا، می تواند آب، خاک و محیط های داخلی را نیز آلوده کند. اگرچه برخی از آلاینده ها بلافاصله پس از توقف آتش به غلظت طبیعی خود باز می گردند، سایر مواد شیمیایی از جمله فلزات سنگین و هیدروکربن ها ممکن است برای مدت طولانی در محیط باقی بمانند. ویزنتال گفت: قرار گرفتن در معرض آلاینده های مضر محیطی ممکن است به طرق مختلف ادامه یابد.

به گفته محققان، علیرغم این یافته ها، تحقیقات بیشتری برای درک ترکیب پیچیده آلاینده های آزاد شده در طول آتش سوزی مورد نیاز است. آنها همچنین خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتری برای برآورد اثرات مزمن آتش‌سوزی‌های جنگلی مورد نیاز است.

این مطالعه در The Lancet Planetary Health منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید