برای نان هیچ اتفاقی نیفتاده و نخواهد شد



رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با وجود مباحث مطرح شده در خصوص یارانه نان، تاکنون اتفاقی نیفتاده و نخواهد شد، اما آرد یارانه ای همچنان در حال توزیع است.

به گزارش ایسنا، مسعود میرکاظمی با حضور در رسانه ملی به تشریح اقدامات دولت برای اصلاح نظام یارانه ها و روند حذف ارز 4200 تومانی پرداخت.

وی با اشاره به سرازیر شدن یارانه نان و اصلاح قیمت ها، گفت: نان و دارو در اولویت نیستند و نهاده ها در مرحله اول است، بنابراین یارانه نان و دارو به طور مساوی بین تمام گروه های سنی توزیع می شود و در حال حاضر سالم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تایید اینکه برای نان اتفاقی نیفتاده و نمی‌شود، اطمینان داد تا زمانی که آرد تامین نشده و سیستم حمایتی درست کار نکند، توزیع یارانه نان ادامه خواهد داشت. برای نان نانوایی ها با همان قیمت پشتیبانی می کنند. اما طرحی که در نان زنجان اجرا می شود آزمایشی است و نتایج آن بررسی می شود و ممکن است در نهایت اجرایی نشود و طرح دیگری در نظر گرفته شود.

وضعیت غذای جهان آشفته است

میرکاظمی در ادامه به روند حذف ارز ترجیحی از نهاده ها و توزیع یارانه های جدید اشاره کرد.

وی یکی از مهم ترین دلایل اقدام دولت در این زمینه را گرانی مواد غذایی در دنیا و وضعیت آشفته ای دانست که امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین دولت باید فکری برای توزیع عادلانه و عادلانه داشته باشد. حمایت مردم، بنابراین ما به اصلاحات آمدیم و این کار طبق قانون بودجه انجام می شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به پایه اعشاری مشمولان حمایت پولی، تصریح کرد: طبق قانون بودجه باید رده های اعشاری درآمد مشخص شود و بر این اساس پرداخت ها انجام شد. بنابراین با توجه به آخرین پرداختی، در صورت عقب افتادن افراد یا معتقدند که باید مشمول حمایت می شدند، می توانند در سامانه مربوطه اعتراض خود را جهت رسیدگی مطرح کنند.

زمان برداشت از حمایت 300 تا 400 هزار تومان است

وی درباره زمان برداشت حمایت از سپرده گفت: توزیع 4200 تومان در حال انجام است. بنابراین با شروع اصلاح نرخ ارز و تعیین سقف قیمتی کالاها و اصلاحات در حال انجام، برداشت از حمایت سپرده آزاد می شود که احتمالا به زودی برای فاز اول ماه جاری برداشت می شود. یارانه دوم از ماه آینده ارائه می شود.

میرکاظمی همچنین به موضوع اوراق الکترونیکی مورد نیاز در قانون بودجه برای توزیع یارانه ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یارانه ها به صورت نقدی پرداخت می شود تا زیرساخت های لازم برای اوراق کار آماده شود و اوراق کاری بیگانه نیست. بانك پشتيباني. كارمزدها از كارت دريافت مي شود.» طبق مكانيزم خاصي مي توان كالاي خاصي را خريد.

تورم با اصلاح نرخ ارز و توزیع حمایت های پولی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص تاثیر این حجم از توزیع حمایت های پولی بر نقدینگی و تورم، افزود: شایان ذکر است که افزایش قیمت از شهریور 1400 بالای 60 تا 80 درصد بوده و در همه جا رخ داده است. جهان.” بنابراین باید اثرات آن به ویژه در کاهش مواد غذایی و قدرت خرید مردم افزایش یابد.

به گفته وی، دولت قبل برای جبران کسری ارز ترجیحی، نیمی از ارز را خرید و 4200 تومان فروخت که عاملی برای افزایش پایه پولی بود. اما اکنون که سکه 4200 تومانی را می گیریم، ارز دولتی به نصف نرخ مبادله ای فروخته می شود که عاملی برای جمع آوری ریال از بازار و لغو اجاره بهای ارز ترجیحی است، بنابراین به نوعی تورم را کنترل می کند.

تاثیر افزایش 57 درصدی دستمزد بر هزینه نهایی تولید

وی با بیان اینکه گزارش رسمی مرکز آمار نشان می دهد از سال 1397 تاکنون قیمت کالاهای اساسی از چهار به پنج برابر افزایش یافته است، گفت: با وجود اینکه ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند، اما عوامل دیگری نیز بر تولید اثرگذار است. به عنوان مثال علاوه بر افزایش هزینه ها، موضوع افزایش 57 درصدی دستمزد که بر تولید نهایی تاثیرگذار خواهد بود، مد نظر است.

سازنده پشتیبانی می شود

موضوع جنجال ابطال 4200 سکه و قیمت سکه نیمایی برای تولیدکنندگان به دلیل لغو حمایت آنها نیز مطرح شد که میرکاظمی توضیح داد: باید حمایت شود و دولت توجه کند. اما با اصلاح انجام شده در نهایت یارانه به دست مصرف کننده می رسد و در این بین قاچاق صورت نمی گیرد و سازمان حمایت قیمت را اعلام می کند و تولیدکننده نیز پیگیری می کند. ضمناً در هنگام توزیع کاغذ کار، موضوع کالاهای تولیدی نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.

هدف ما پول درآوردن نبود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اینکه دولت برای درآمدزایی اقدامی برای اصلاح نرخ ارز انجام داده صحت ندارد. به هر حال آنچه در نوت 14 دیدیم حمایت مردمی است و منابع لازم را در این زمینه حتی از محل بودجه تامین می کنیم. بنابراین هدف ما درآمدزایی نیست و با توجه به مسائلی که در رأس بحران جهانی غذا قرار دارد، به سمت اصلاحات حرکت کرده ایم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید