خلبان 48 ساعت پس از سقوط روی آب زنده ماند / آموزش زنده ماندن – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



سالار بی باک کارگردان مستند بار سیمرگ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این مستند درباره دوره آموزشی خلبانان نیروی هوایی ارتش است. نام دوره “امداد و بقا” است و در سراسر جهان برگزار می شود. وقتی یک خلبان جنگنده، هواپیمای او هدف قرار می گیرد و مجروح می شود و خود را می اندازد و ممکن است در آب باشد یا خشکسالی صحرا سقوط خواهد کرد. این دوره به او می آموزد که برای زنده ماندن در این شرایط چه کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: این مستند خاص درباره وضعیت فرود در آب است و اینکه خلبانان ما در صورت افتادن در آب چگونه باید زنده بمانند. در ابتدای مستند از آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله ایران و عراق فرار کردیم. در آن زمان عراق بسیاری از هواپیماهای جنگنده ما را مورد هدف قرار داد که خلبانان آن مجبور به بیرون راندن از هواپیما در خلیج فارس شدند. یکی از آنها شهید «دل حمید» 48 ساعت روی آب زنده ماند و بعد از نجاتش به شهادت رسید. به بهانه این اتفاقات از سال های جنگ فرار کردیم و نیاز به این دوران در آن زمان بیشتر بود. نیروهای هوایی در حال حاضر دوره هایی را ترتیب می دهد تا خلبانان را در صورت لزوم مطلع کند بیرون انداختن از هواپیما تا دریا، چگونه زنده بمانیم و چگونه علامت گذاری کنیم تا آن را پیدا کنیم. ما این مستند را در مورد این دوره ساختیم.

مستند کل دوره را ادامه داد زنده در شرایط سخت بیشتر خلبانان با چتر نجات در آب فرو می روند رها کردن بیا و اولین دستورالعمل این است که چگونه باید عمل کرد تا چتر نجات آنها را غرق نکند. از کیسه استفاده کنید زنده یا قایق بادی با خلبان از دیگر نکات آموزشی در این دوره هاست. به خصوص که ممکن است مانند آب چندین ساعت روی آب بماند خشکسالی آنها نمی توانند به سرعت شما را پیدا کنند و شما باید یاد بگیرید که چگونه در این چند ساعت آب بدن خود را تامین کنید و با رژیمی که دارید زنده بمانید. شما باید همزمان با هلیکوپترهای امدادی علامت بدهید تا شما را پیدا کنند. اینها مواردی است که خلبانان در دریای خزر آموزش می بینند و ما آنها را مستند کرده ایم.

وی ادامه داد: در بخشی از این مستند همچنین می بینیم که این خلبانان در یک حوض شبیه سازی شده می پرند تا نحوه جدا کردن چتر خود را بیاموزند. در قسمت دیگری از مستند با قایق به دریا رفتیم که خلبانان با قایق نجات پایگاه های مختلف را به داخل آب انداختند و گفتند مراقب باشید و علامت بدهید تا هلیکوپتر شما را پیدا کند. روش علامت همچنین حاوی چیزی شبیه آتش بازی و رنگ های خاص بود که وقتی در آب ریخته می شد به رنگ سبز فسفری در می آمد و خلبان هلیکوپتر نجات در عرض دو ساعت از چند کیلومتر آن را می دید.

بی باک در بخشی دیگر از صحبت های خود درباره احتمال مشاهده سیگنال های قدرت دشمن در جنگ توضیح داد: «مشکل این است که در این مورد می گویند اگر دشمن ما را گرفت، بهتر است در آب بمانیم و بمیریم. این خلبانان همچنین فرستنده ها، معمولا کانال ها و فرکانس های ارتباطی، هلیکوپتر و قایق های نجات را حمل می کنند. از درون آنها باید بتوانند خلبان را پیدا کرده و نجات دهند. در داستان شهید «دل حمید» نیز این داستان را داریم که همزمان با نیروهای خودی، نیروهای دشمن نیز متوجه جایگاه او شدند و به این دلیل نیروها از درون مجبور می شوند جمع شوند و 48 ساعت در آب بمانند.

این کارگردان مستند با اشاره به برخی تجربیات خود از هماهنگی با خلبانان در دوره آموزشی در این مستند تصریح کرد: تمام مدت از لحظه ای که این خلبانان در حال تمرین روی زمین دیده می شوند تا زمانی که در مستند به مرحله عملیاتی می رسند. خود روایت ما این کار را انجام دادیم و به نکاتی اشاره کردیم که احساس می‌کردیم برای مخاطبان عادی نیز مفید خواهد بود. گویی در جنگل گم شده ای، چگونه آب را پیدا می کنی و چگونه آن را پیدا می کنی مصرف تثبیت می کند؟ یا چگونه آب را در بیابان پیدا می کنید؟ اینها نکاتی است که در مستند برای عمومی شدن بیشتر آن آورده ایم.

کارگردان «پر سیمرغ» در ادامه با تاکید بر اینکه آنچه در این مستند به تصویر کشیده می شود، موارد شبیه سازی شده است، خاطرنشان کرد: در واقع اتفاقی که افتاد واقعا سخت بود. یکی از خلبانانی که در خلیج فارس سقوط کرده بود پس از خروج هواپیما کشته و تعدادی دیگر مجروح شدند. به این دلایل، خلبانان برای افزایش شانس بقا آموزش می بینند.

بابک درباره یادداشت های جالب خود از دوره آموزشی خلبانی گفت: این موضوع جنبه دیگری هم دارد و آن آموزش خلبانان هلیکوپتری است که باید برای نجات این خلبانان به ماموریت بروند. آنها همچنین باید آموزش ببینند. همه کشورها این تخصص را ندارند. همچنین یافتن شخصی در وسط آب برای خلبان دشوار است، بدون هیچ علامت زمینی که بتوان از آن برای جستجوی موقعیت استفاده کرد. مرد برای برگشتن. اینو یاد بگیر خلبانان این هم در نوع خود جالب بود و نیروهای تخصصی که نیروی هوایی ایران در این زمینه دارد بسیار قدرتمند هستند. این به خاطر تجربیاتی است که در سال های جنگ به دست آورده اند.

وی افزود: «شاید این برای مردم عادی باشد که با کیسه نجات مواجه هستند خلبانان همچنین باید سرگرم کننده باشد. می گویند در زمان زلزله چمدان برای نجات آماده باشید، این ایده اوست چمدان نجات خلبانان فرا رسیده است. ما هم سعی کردیم این جزئیات را ثبت کنیم و این برایمان خیلی جالب بود.

این مستندات به بخش دیگری از آموزش های ارائه شده به خلبانان در حال حاضر اشاره دارد بیرون انداختن و او گفت، در نیروی هوایی، شبیه ساز GPS، از هواپیما پیاده شد بیرون انداختن طراح. بازسازی وضعیت بیرون انداختن اصلا ساده نیست. فشار وارد شده به خلبان در آن لحظه 20 تا 30 برابر گرانش زمین در چند صدم ثانیه است. دستگاهی در نیروی هوایی که این وضعیت را برای برخی خلبانان شبیه سازی می کند. در دوره ای که ما حضور داشتیم، با نمایش فیلم آموزشی وضعیت به خلبانان آموزش داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید