خودروسازان چه زمانی فروش خود را آغاز می کنند؟



توکلی با اشاره به زیان انباشته از بدهی های معوق خودروسازان، گفت: بر اساس آمار، تعداد مطالبات معوق خودروسازان از 60 هزار دستگاه به 10 هزار دستگاه افزایش یافته و به همین دلیل کاهش 85 درصدی در بدهی معوق ایجاد شده است. عرضه کم و زیاد شد.هزینه عمومی خودروسازان. تعداد خودروهای معیوب در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصد کاهش داشته است. وزارت صمت در راستای برنامه های وزیر برای افزایش عرضه خودرو و کاهش هزینه های عمومی بر این موضوع متمرکز شد. تا حدودی این امر تاکنون محقق شده و تولید خودروهای معیوب عملا به کمترین حد ممکن رسیده است.

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت به یکی دیگر از مشکلات صنعت خودرو کشور در سال های اخیر مانند عرضه محصولات عرقی توسط خودروسازان نگاه کرد و گفت: آنها به بازار عرضه کرده اند. این امر منجر به شکل گیری سفته بازی در بازار شد. مثلاً فردی با چند کارت ملی یا افراد در رده های مختلف حمله کرد. بنابراین به دلیل کمبود عرضه، متقاضیان تجاری فرصت داشتند تا حجم زیادی از عرضه را به خود اختصاص دهند. علاوه بر این، روش عرضه نیز از این جریان پشتیبانی می کند.

این مقام مسئول در وزارت صمت با تاکید بر اینکه دو ضریب ذکر شده تاثیر بسیار منفی بر صنعت خودرو در کشور به ویژه بازار داشته است، تصریح کرد: از این رو وزارت صمت با همکاری خودروسازان کار کارشناسی گسترده ای انجام داد و سعی شد ابتدا میزان عرضه خودروهای معیوب مشخص شود، تکلیف خودروهای معیوب اصلاح شود و به نحوی از تولید خودروهای معیوب جلوگیری شود. اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم روی عرضه تمرکز کنیم و عرضه بیشتری داشته باشیم (نه عرضه قطره‌ای).

توکلی با بیان اینکه به جرأت می توان گفت میزان عرضه ای که در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام می شود چندین برابر دوره های گذشته خواهد بود. این خودرو مورد توجه بسیاری از خودروسازان قرار خواهد گرفت و دیگر مهلتی برای این کار وجود ندارد. چند روز مانده به ثبت نام در واقع خودروسازان در یک بازه زمانی خاص (مثلا یک هفته) محصولات خود را در کنار هم به نمایش می گذارند و مشتریان می توانند خودروهای مورد نظر خود را با قدرت انتخاب بالا در این بازه زمانی خاص خریداری کنند.

وی ادامه داد: مراحل تحویل به این صورت خواهد بود که اگر تقاضای خودرو در آن مدت بیش از عرضه باشد، مشتریان نهایی به قید قرعه مشخص می شوند. در غیر این صورت خودرو متعلق به هر رجیستری خواهد بود. اما با توجه به اقدامات انجام شده برای افزایش عرضه، قاعدتا شرایط به گونه ای خواهد بود که مصرف کننده واقعی بتواند از این طرح بهره مند شود و سفارشات تجاری مرحله به مرحله لغو و قرعه کشی نیز به تدریج لغو شود. در مراحل زیر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: با توجه به عرضه و تنوع محصولاتی که به صورت همزمان عرضه می شود، انتظار می رود با راه اندازی سامانه اتفاقات خوبی رخ دهد. این سیستم از هفته آینده شروع به کار خواهد کرد. یک شرکت دانش بنیان مسئولیت طراحی را بر عهده داشت. تا هفته آینده تمامی خودروسازان مختلف ظرفیت عرضه خود را اعلام خواهند کرد و سپس سیستم شروع به کار خواهد کرد. البته همانطور که گفته شد برنامه ریزی ها بر اساس افزایش قابل توجه عرضه است و این پیشنهاد بالا امید به حذف قرعه کشی در مراحل بعدی را تقویت می کند. ما بسیار خوشبین هستیم که استراتژی کامل تولید خودرو و فرآیند تامین یکپارچه منجر به لغو قرعه کشی در اسرع وقت شود.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت تصریح کرد: فروش تمامی خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی از این پس تنها از طریق سامانه یکپارچه صورت می گیرد و خودروساز دیگر نمی تواند به تنهایی محصولات خود را بفروشد؛ اما در صورت عدم امکان فروش خودروهای تولیدی از طریق سامانه یکپارچه به بازار عرضه می شود. این شبهه را برطرف می کند که برخی از خودروسازان خصوصی اساساً در حال ایجاد بازار و فروش با قیمت های گزاف هستند و دیگر چنین نگرانی هایی وجود نخواهد داشت. می توان گفت فروش به این صورت از منظر شفافیت فواید بسیاری خواهد داشت.

توکلی و درباره واکنش هایی که پس از اعلام فروش تلفیقی خودرو رخ داد، گفت: معمولاً در شرایط قبلی برای قشر خاصی منافعی حاصل می شد. از یک سو تولید خودروهای ناقص و همزمان با تولید آمار تولید و از سوی دیگر تامین خودروهای یدک کش از آسیب، طبیعتا این صدای برخی از این افراد است.

تصمیم وزارت صمت برای طراحی سیستم فروش یکپارچه یک شبه نبود و ما به آن بسیار خوشبین هستیم.

وی افزود: اما با توجه به اینکه این اقدام محصول یک تصمیم یک شبه نبوده و در طرح‌های تبدیل خودرو به دقت برنامه‌ریزی شده است، به موفقیت این سامانه بسیار خوش‌بین هستیم. سیاست های جامع وزارت صمت در کنار افزایش تولید خودروهای کامل و افزایش عرضه در سامانه یکپارچه و همچنین ثبت و پیوند اطلاعات این سامانه فروش به سامانه جامع تجارت برای شناسایی دلالان می تواند منجر به تنظیم و شفافیت عرضه خودرو با فرمان جمهوری شود. در گام های بعدی صنعت خودرو از وضعیت موجود خارج می شود تا رضایت مردم و مسئولان دولتی را جلب کند.

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پایان اطمینان داد که صنعت خودرو کشور پتانسیل های زیادی دارد و مرحله سخت تحریم های سرکوبگرانه را پشت سر گذاشته و محقق خواهد شد. اما در مجموع می توان گفت هر شفاف سازی ممکن است هزینه هایی را به همراه داشته باشد اما وزارت صمت در تصمیم خود مصمم است طبق دستور ریاست جمهوری این شفاف سازی را به نفع مصرف کننده واقعی انجام دهد.

هفته گذشته سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با معرفی سامانه‌های جدید فروش خودرو اعلام کرد: به منظور شفاف‌سازی روند عرضه خودرو، فروش تمامی خودروها به «فروش تلفیقی» تبدیل می‌شود. سیستم”. بر این اساس، تمامی خودروسازان موظفند از تاریخ 18 اردیبهشت هر گونه پیشنهاد خودرو را تنها از طریق سامانه مرکزی قرعه کشی ارائه کنند.

وی در اطلاعیه ای خطاب به سازمان حمایت اعلام کرد: برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای وسایل نقلیه موتوری، باید مقدمات برگزاری قرعه کشی مرکزی خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تا 25 اسفندماه فراهم شود. 1380 و کلیه خودروسازان از آن تاریخ (28 اردیبهشت 1401) نسبت به انجام هرگونه عرضه برای خودروها با هماهنگی آن سازمان و صرفاً از طریق سامانه مرکزی قرعه کشی، جهت ایجاد شفافیت مورد نیاز، عرضه عادلانه تری از کلیه خودروهای تولیدی را فراهم نمایند.

پس از ایجاد چنین مکانیزمی برای فروش خودرو و توقف هرگونه فروش خارج از سامانه، این هفته طرح فروش محصولات ایران خودرو و سایپا که 19 هفته متوالی در هفته (بدون احتساب دو هفته اول فروردین) است، تکمیل شد. به دلیل شکست خود ممنوعیت فروش.

دیدگاهتان را بنویسید