نقش انتخابات لبنان در سرنوشت سیاسی این کشور



سفیر سابق کشورمان در لبنان با اعتقاد به اینکه انتخابات لبنان می تواند برای آینده ای باثبات و آرام بسیار خوب باشد، گفت: انتخابات لبنان همواره بسیار مهم بوده و نقش تعیین کننده ای در سرنوشت سیاسی لبنان داشته است.

احمد دستمالشیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان لبنان در ارزیابی خود از انتخابات پارلمانی لبنان گفت: از دیرباز دو مشکل اساسی در لبنان وجود دارد که اولین آن تنوع گروه ها و قبایل لبنانی است که در این زمینه وجود دارد. مسائل پیچیده ای برای روابط و زندگی مردم است.” موضوع دیگر دخالت کشورهای خارجی در لبنان است، در واقع قبایلی وجود دارند که هر کدام تابع کشور خاصی هستند، به همین دلیل لبنان همواره شاهد دخالت بیگانگانی مانند فرانسه و عربستان بوده است. شبه جزیره عربستان

وی با بیان اینکه پیمان استعماری که امروز نوشته شد ساختار سیاسی لبنان را تشکیل می دهد و همواره در معرض مداخلات خارجی است، گفت: از سوی دیگر به دلیل قرارداد استعماری فرانسه و دخالت های آن، لبنان نتوانسته از آن پیروی کند و نشد. همیشه قادر به مقابله با آن خدمات لازم

این دیپلمات سابق خطاب به کشورمان خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه فرانسه در حوزه تقسیم قوا به دنبال آن است، این امر به ناهنجاری در لبنان منجر شده است که در آن دولت ها مسئول و پاسخگو نیستند.

دستماچیان افزود: انتخابات لبنان بر اساس نظام پارلمانی همواره بسیار مهم بوده و نقش تعیین کننده ای در سرنوشت سیاسی لبنان داشته و در نتیجه اکثر نگاه ها در لبنان به سمت و سویی معطوف است که انتخابات به پارلمان معطوف شود. ”

او گفت: «مردم امروز می بینند که چه کسی به آنها خدمت می کند و چه کسی از آنها بهره برداری سیاسی می کند. این به مردم خدمت می کند و اقدام اخیر و بسیار خطرناک سید حسن نصرالله برای رساندن سوخت به لبنان گامی شجاعانه بود که باعث خوشحالی مردم شد و انتظار می رود که انتخابات داغ شود.

سفیر سابق کشورمان در لبنان با تایید اینکه نتایج انتخابات به نفع ائتلاف حزب الله خواهد بود، گفت: عربستان سعودی با مداخلات گسترده خود سعد حریری را از رقابت دور نگه داشته و آینده اکنون ائتلافی شکننده است. ” کسانی که معمولاً به ائتلاف مقاومت نزدیک بودند، شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات دارند.

وی در مورد اینکه آیا نتایج انتخابات لبنان بر تحولات منطقه ای نیز تأثیر می گذارد، متعجب شد؟ وی گفت: آنچه در لبنان اتفاق می افتد همیشه نتیجه اتفاقاتی است که در منطقه رخ می دهد، به عبارت دیگر اگر در لبنان جنگ می شود باید گفتمان درگیری یا جنگ در منطقه وجود داشته باشد.

این دیپلمات سابق به بلدنا اظهار داشت: با توجه به گستره عملیاتی که در منطقه و منطقه عاری از جنگ و خشونت در حال انجام است، عربستان و یمن توافقنامه آتش بس امضا کردند که باعث فروختن برخی بحران ها و شاید نظام لبنان شد. به صلح و آرامش می انجامد.

دستمالچیان در پایان گفت: معتقدم این انتخابات می تواند برای آینده ای با ثبات و آرام بسیار خوب باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید