کتاب «دولت و سیاست اجتماعی در ایران» به چاپ دوم رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



بر اساس گزارش ها خبرگزاری مهر کتاب «حکومت و سیاست اجتماعی در ایران» اثر معصومه قره خانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برای دومین بار توسط انتشارات آقا منتشر شد و با قیمت 32 هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. این اثر در سال 2009 منتشر شد.

این اثر حاصل 10 سال مطالعه و تحقیق در این زمینه است. وی برخی از این موضوعات را از پایان نامه دکتری خود با عنوان تحلیل سیاست اجتماعی در ایران گرفته است که برخی از یافته های وی قبلاً در مقالات داخلی و خارجی منتشر شده است.

نگارنده با بسط آن و توسعه و تقویت مباحث به ویژه در حوزه رویکردهای نظری و تحلیلی سیاست اجتماعی و نیز مطالعه موردی آموزش و پژوهش سیاست اجتماعی در ایران، تلاش کرده است تا اطلاعات مفیدی را به شیوه ای ساده ارائه دهد. این رشته تحصیلی است.

«دولت و سیاست اجتماعی در ایران» حاصل پژوهشی نوآورانه در حوزه سیاست اجتماعی در ایران است که علاوه بر پرداختن به دانش مفهومی سیاست اجتماعی، تحلیلی عالمانه از سیاست اجتماعی در ایران ارائه می‌کند.

نویسنده از یک سو به مرور ادبیات نظری و پژوهشی تحلیل سیاست اجتماعی می پردازد و از سوی دیگر با گشودن دریچه ای به سیاست های آموزش، بهداشت و مسکن (سه ویژگی اصلی دولت) تصویری تجربی از سیاست اجتماعی در ایران بنابراین، این کار برای محققان علاقه مند به این حوزه مفید است و می تواند به عنوان یک مدل تحلیلی در حوزه سیاست اجتماعی برای تحصیلات تکمیلی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

عناوین اصلی فهرست مطالب این اثر عبارتند از:

1. رویکردهای نظری به سیاست اجتماعی

2. روش شناسی تحلیل سیاست اجتماعی

3. رویکرد دولت، ظرفیت نهادی و توسعه سیاست اجتماعی

4. سیاست آموزشی; عدالت توزیعی و آموزش عمومی

5. سیاست سلامت; پیشگیری یا درمان

6. سیاست کرایه ها جامع و ارزان است

محتوای کتاب دو هدف را دنبال می کند. اولاً تحلیل و تصویری علمی از سیاست اجتماعی در ایران ارائه کنیم و ثانیاً سیاست اجتماعی را درک کنیم و به آن بیفزاییم. کتاب در شش فصل و یک حرف تنظیم شده است. در فصل اول، دو رویکرد جامعه محور و دولت محور (یکی از رویکردهای اصلی تحلیل سیاست اجتماعی) به صورت مقایسه ای معرفی، نقد و بررسی شده است. تمام نظریه هایی که می توانند به تحلیل و تبیین سیاست اجتماعی کمک کنند را بیان کنید. در یک فصل کتاب موجود نیست. با این حال، محتوای این بخش می تواند با پشتوانه نظری، دید روشنی از تحلیل سیاست اجتماعی ارائه دهد.

فصل دوم به روش شناسی تحلیل سیاست اجتماعی می پردازد. سیاست و سیاست اجتماعی و انواع آن از جمله مباحث مطرح شده در این فصل است.

فصل سوم تا ششم بر اساس دانش نظری و روش شناختی، دو فصل اول به بررسی تجربی سیاست اجتماعی در ایران می پردازد. فصل سوم با عنوان رویکرد دولت، قابلیت‌های نهادی و توسعه سیاست‌های اجتماعی در چارچوب نظریه دولت‌محور، به تأثیر رویکرد دولت و توانایی دولت در توسعه سیاست‌های اجتماعی در سه بخش آموزش، بهداشت و مسکن می‌پردازد. (از نظر علاقه این پژوهش برای ارائه تحلیل دقیق‌تر سیاست اجتماعی در ایران، توجه به عوامل تعیین‌کننده دیگر از جمله عوامل ساختاری سایر بازیگران نهادی و عوامل بین‌المللی و بین‌المللی را می‌طلبد.

فصل 4، 5 و 6 به طور جداگانه به سه بخش اصلی سیاست اجتماعی – آموزش، بهداشت و مسکن – از منظر نهادی می پردازد. در اینجا نویسنده رویکرد دولت را از سال 1981 تا 2009 به عنوان بخشی از ساختار دولت با توجه به خروجی های قانونی سیاست اجتماعی در این حوزه ها بررسی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید