پرورش گیاهان در خاک ماه!


دانشمندان آمریکایی در اقدامی جالب موفق به پرورش گیاهان در خاک جمع آوری شده در ماموریت های آپولو از ماه شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میلمحققان اخیرا گیاهانی را در خاکی که توسط ماموریت های آپولو 11، 12 و 17 ناسا جمع آوری شده بود، پرورش دادند. برای هر فضانوردی که امیدوار است در ماه زنده بماند، رشد محصولات کشاورزی ضروری است.

گروهی از دانشمندان دانشگاه فلوریدا اکنون “Cressa jochumushi” را روی زمین پرورش داده اند. محققان دانشگاه فلوریدا گیاهانی را در خاک جمع آوری شده توسط ناسا در طول ماموریت های آپولو 11، 12 و 17 پرورش دادند.

نتایج این مطالعه امیدواری محققان را افزایش می دهد که گیاهان بتوانند در طول ماموریت های فضایی آینده روی ماه رشد کنند و حتی انسان ها را یک قدم به زندگی در ماه نزدیک تر کنند.

پروفسور راب فرل، یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: «برای مأموریت‌های فضایی طولانی‌تر در آینده، ممکن است از ماه به عنوان سکوی پرتاب یا سکوی پرتاب استفاده کنیم. منطقی است که از خاک جمع آوری شده قبل از ماه برای کاشت استفاده کنید. تا به حال، دانشمندان گیاهانی را در خاک ماه رشد نکرده اند.

پرورش گیاهان در خاک ماه!

شاید بپرسید وقتی گیاهان در خاک ماه رشد می کنند چه اتفاقی می افتد و آیا می توانیم حتی موضوعی به نام کاشت در ماه داشته باشیم؟

برای پاسخ به این سؤالات، محققان دانشگاه فلوریدا بذرهای جمع آوری شده مار زنگی را در خاک ماه که در طول مأموریت های آپولو جمع آوری شده بود، کاشتند. این خاک از ماموریت های آپولو 11، 12 و 17 جمع آوری شد.محققان به گیاه آب و مواد مغذی اضافه کردند و برای مشاهده نتایج آن را در معرض نور قرار دادند.

محققان دانشگاه فلوریدا برای انجام این کار فقط 12 گرم خاک ماه را از ناسا قرض گرفتند، به این معنی که آنها باید آزمایش را در ظروف کوچک به جای گلدان های بزرگ پرورش دهند. دلیل انتخاب کرسوس توسط محققان این بود که کد ژنتیکی گیاه قبلاً به طور کامل نقشه برداری شده بود.

پرورش گیاهان در خاک ماه!

برای مقایسه، محققان بذرها را در طیف گسترده ای از خاک های زمینی، از جمله خاک هایی که شبیه خاک مریخ هستند، کاشتند.

محققان با خوشحالی دریافتند که تقریباً همه دانه ها جوانه زده اند. پروفسور آنا لیزا بال، یکی دیگر از محققین این مطالعه گفت: ما شگفت زده شدیم. ما انتظار چنین چیزی را نداشتیم. این به ما می گوید که خاک ماه، هورمون ها و سیگنال های مرتبط با جوانه زنی گیاه را قطع نمی کند.

با این حال، محققان تفاوت هایی را بین گیاهانی که در خاک ماه رشد می کنند و گیاهانی که در خاک شاهد رشد می کنند، پیدا کردند.

برخی از گیاهان در خاک ماه کوچکتر می شدند، در حالی که برخی دیگر کندتر رشد می کردند یا از نظر اندازه گیاه متفاوت بودند.

پرورش گیاهان در خاک ماه!

به گفته پروفسور بال، این نشان می دهد که گیاهان برای مقابله با ترکیب شیمیایی و ساختار سنگ ماه باید اصلاح شوند.

به گفته دکتر استفان الاردو، محقق دیگری در این مطالعه، رشد گیاهان در خاک ماه ممکن است خود ماه را تغییر دهد.

او گفت: ماه مکانی بسیار بسیار خشک است. مواد معدنی موجود در خاک ماه چگونه با افزودن آب و مواد مغذی به رشد گیاهان واکنش نشان خواهند داد؟ آیا افزودن آب باعث بهبود شرایط معدنی گیاهان می شود؟

محققان امیدوارند در مطالعات آینده به این سوالات پاسخ دهند.

این مطالعه همزمان با آغاز برنامه آرتمیس ناسا بود که هدف آن فرستادن انسان به ماه تا سال 2025 است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید