خبرگزاری مهر: مردم ایران از ابعاد جنایات بحرین بی خبرند | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 جلسه نقد و بررسی کتاب «الهی شکستن» نوشته کمال السید با حضور جناب آقای مرتضی السندی برگزار شد. رهبر جنبش وفای اسلامی. در بحرین، نمایشگاه کتاب توسط محمد طوق الراوی و یاسر احمدوند، معاون فرهنگ اسلامی در امور کتاب در مرکز علمی و فرهنگی شبستان برگزار شد.

در این دیدار محمد طوق، راوی کتاب، خاطرات اسارت، شکنجه و اعدام دولت بحرین (حکومت آل خلیفه) را برای حاضران تشریح کرد و گفت: در زندان بحرین با افرادی آشنا شدم که اکنون شهید شده است.» سه بار موفق به فرار شدم و دوباره گرفتار شدم. سه ماه با دوستانی که قصد فرار داشتند کار کردیم. پس از موفقیت آمیز بودن فرار ما، وزارت کشور بحرین بیانیه ای صادر کرد که هر خانواده ای که به ما پناه دهد به 10 تا 15 سال زندان محکوم می شود.

وی افزود: این حادثه باعث شد که ما در بحرین احساس غربت کنیم به همین دلیل از طریق دریا فرار کردیم، من در زمان دستگیری 21 ساله و پس از فرار 22 ساله بودم و اکنون که در ایران هستم این را وظیفه خود می دانم. پیام شهدا را به مردم ایران برسانیم.»

همانطور که حجت الاسلام والمسلمین آقای مرتضی السندی در این دیدار گفت: بحرین جزیره ای در خلیج عربی است که جنایات زیادی در آن رخ داده است. اما مردم ایران نمی دانند آنجا چه خبر است؟ صدای ما به دنیا نمی رسد. یکی از ابزارهایی که می خواهیم صدایمان شنیده شود، کتاب «بت شکن» است.

وی ادامه داد: محمد توک دو بار از بحرین خارج شد اما یک بار به عنوان قاچاقچی به بحرین بازگشت. پس از بازگشت دستگیر شد و تحت شکنجه های فراوانی قرار گرفت. او مجبور به اعتراف به اتهامات وارده به خود شد که افترا بود. یک روز تصمیم گرفت از زندان فرار کند و در شرایط سخت امنیتی موفق به فرار شد.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از این دیدار گفت: شاید رسانه های رسمی از جنایت در بحرین صحبت می کنند اما لازم است مردم بدانند در آنجا چه خبر است. ترجمه کتاب هایی مانند «بت شکن» به این امر کمک می کند.

وی ادامه داد: توانایی تولید آثار در بحرین وجود دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز علاقمند به فعالیت در این زمینه است. ما برای این کار آماده هستیم و امیدواریم آثار بیشتری در نمایشگاه سال آینده منتشر شود تا مردم با فرهنگ و مقاومت مردم بحرین آشنا شوند.

احمدوند در پاسخ به سوالی مبنی بر تولید آثار زیادی در فلسطین و محور مقاومت که بسیاری از آنها از مرحله اول فراتر نمی روند و یا کیفیت بالایی ندارند، گفت: همینطور است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ستادی در وزارت ارشاد برای تولید آثار فرهنگی مقاومت و ایثار تشکیل شد، گفت: هدف این نیست که در کتاب هایی که منتشر شده آمار زیادی داده شود. ” خود ناشران کارشان را ارزیابی می کنند.

وی در پایان گفت: البته من کتاب های خوب را در حوزه فرهنگ مقاومت بیشتر از کتاب های بد می دانم. این در حالی است که ما نویسنده و مترجم هم داریم و باید در نظر داشت که 70 درصد آثاری که در بازار نشر منتشر می شوند، چاپ اول هستند و تجدید چاپ نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید