وزیر محترم نامه نوشتی 22.5 کمی زحمت کشیدی هل / چرا مثل بچه ها با ما حرف میزنی؟



رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی در بیانیه ای با انتقاد از نحوه نگاه به صندوق، از فشارهای بودجه ای به صندوق انتقاد کرد و گفت: نحوه نگارش بودجه مشخص نیست. «کمتر زحمت کشیدیم (هزار میلیارد تومان) به ما پول می دهد آیا صندوق کسری بودجه را جبران می کند؟

به گزارش ایسنا، امروز (سه شنبه) همایش «صندوق ملی ثروت و عدالت بین نسلی» با حضور مسئولان صندوق توسعه ملی و سایر دستگاه ها از جمله بانک مرکزی، مجلس و بخش خصوصی برگزار شد. در ادامه این همایش، مهدی غضنفری، رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی، در خصوص عملکرد این صندوق و انتظاراتی که در این سال ها از آن شده است، اظهارات شفافی را بیان کرد.

سه ماه با تلسکوپ بودجه می نویسند و بالاخره وزیر از ما پول می خواهد

رئیس صندوق توسعه ملی با انتقاد از فشارهای بودجه ای سال ها بر این صندوق که توسط دولت ها تامین می شد، گفت: در پایان سال بودجه و کمیته مشترک حداقل سه ماه بودجه را بررسی می کنند. در دستور کار است و با کسری مواجه است و به صندوق توسعه می روند، معلوم نیست در این سه ماه چه اتفاقی افتاده است که می گویند شبانه روز بودجه را بررسی می کنند و انگار با تلسکوپ رصد می کنند. .

وی افزود: چرا باید بودجه این گونه باشد چون کمتر از سه ماه از پارسال می گذرد، وزیر باید به من بنویسد که 22.5 همات (هزار میلیارد تومان) کسری بودجه دارم و به من پول بدهد. در حالی که صندوق ملی نباید کسری بودجه را جبران کند.

بودجه جاری و عمرانی را می خواهید از آقای میرکاظمی بگیرید

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی پنج (ب) نیست، گفت: ما نمی توانیم بودجه جاری و بودجه عمرانی را تامین کنیم. اگر مایلید از آقای میرکاظمی (رئیس سازمان برنامه و بودجه) بگیرید.

به گفته وی، هر چه می توانند می گویند، برویم از صندوق توسعه ملی بگیریم. آیا منابعی در بودجه برای رویدادهای غیرمنتظره وجود دارد که وارد صندوق شود؟

ما بانک و بورس هم نیستیم

غضنفری همچنین گفت: ما بورسی نیستیم که می گویند هر وقت ضرر کرد و یا پول کمتری آورد از صندوق توسعه ملی جبران می شود. در ضمن ما بانکی نیستیم که بگوییم هر چه کم داریم برویم از صندوق توسعه ملی بگیریم. اگر بخواهید از بانک پول بگیرید یک بانک وجود دارد.

صندوق یک شرکت نیست

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه برخی ادعا می کنند باید در داخل کشور سرمایه گذاری شود و خارج از آن مخاطرات بزرگی وجود دارد، گفت: باید توجه داشت که صندوق توسعه پروژه ای نیست. و این یک پروژه نیست.” شما نمی خواهید تجارت کنید.» یعنی مثلاً اگر یک میلیارد دلار در خارج از کشور برای سرمایه گذاری خرج می کنید، دو میلیارد دلار دیگر را وارد کنید.

با ما شوخی نکن

در بخشی دیگر از اظهارات غضنفری بحث برداشت های دولت به دلیل کسری بودجه مطرح شد و وی خاطرنشان کرد: صالح آبادی در سخنان امروز خود گفت که باید برای پیشبرد تسهیلات صندوق تلاش شود چراکه نظارت بیشتر است. درست است، اما ما باید نگاهی عمیق تر به جعبه بیندازیم و ایده های متحول کننده را دنبال کنیم. مثلاً برای تعیین سهم بودجه از منابع صندوق، لازم نیست هر سال در هر زمانی به ما بگویند که این تعداد سهم صندوق توسعه ملی است، بلکه چند ماه طول می کشد.

وی تصریح کرد: وقتی می گویید سهم صندوق از درآمدهای نفتی 40 درصد است، 40 درصد باقی بماند و این رقم در اواسط سال اعلام و لمس نمی شود. عملاً بگویید 40 درصد این برای شما و برای ما زیاد است. در این مورد با ما شوخی نکنید و بگذارید سهم صندوق مشخص بماند. اگر جریمه است و نمی توانید منابع را به صندوق واریز کنید، واریز نکنید، نه اینطور.

صندوق توسعه باید زیر نظر سران قوا باشد

غضنفری معتقد است صندوق توسعه ملی باید زیر نظر سران قوا اداره شود و حتی وزرایی که ذینفع هستند در هیات امنای آن حضور نداشته باشند.

آیا حاضرید کارخانه ای را که 10 سال پیش خریده اید با همان قیمت به ما عرضه کنید؟

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی در ادامه به مطالبات غیرمنطقی در خصوص هزینه تمام شده منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: نرخ بازدهی; آقای شافعی (رئیس اتاق بازرگانی ایران) آیا حاضرید خانه ای را که 10 سال پیش خریده اید به همان قیمت یا کارخانه ای که 10 سال پیش ساخته اید به همان قیمت در اختیار صندوق توسعه ملی قرار دهید؟ چرا از بچگی با ما حرف میزنی؟ هر چیزی منطقه خودش را دارد.

راستش را بخواهید، نمی توانید به بهره وری منابع فکر کنید

وی در اظهارات غضنفری به پروژه هایی که مدت هاست در حال اجرا هستند اشاره کرد و گفت: در کمال تعجب می بینم که مدت زمان پروژه بین 14 تا 15 سال و بیشتر است. به همین دلیل است که وقتی عملکرد جعبه را بررسی می کنیم، می بینیم که 200 طرح در 400 بار استفاده شده است. به بیان ساده، شورا به آن فکر نکرد و با آن موافقت کرد. با این تعلل نمی توان به بهره وری رسید.

غضنفری در پایان بر تغییر نگاه صندوق توسعه ملی تاکید کرد و گفت: دولت ها اصل پول را از ما نمی خواهند، بلکه اصل را سرمایه گذاری می کنند و سود آن را به دولت می پردازند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید