ایجاد زخم از بافت زنده



معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از راه اندازی خط تولید پانسمان های بیولوژیک زخم پژوهشکده یارا خبر داد و گفت: این پانسمان ها برای انواع زخم های ناشی از بیماری های مزمن، دیابت و سوختگی موثر است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محسن فاتح، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، با اعلام این خبر اظهار داشت: گروه های بنیادی جهاددانشگاهی قطب است. اکنون برخی از محصولات این گروه وارد مرحله تولید نمونه اولیه و نمونه های آزمایشگاهی شده اند.

وی افزود: عمده فعالیت های این گروه مبتنی بر دانش است و هم اکنون شرایط و فرصت های مناسب را برای پژوهشگران این حوزه فراهم می کند. طبیعتاً چنین فعالیت هایی می تواند بخشی از نیازهای بهداشتی جامعه را برآورده کند.

به گفته معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، یکی از وظایف این گروه در سال تولید، دانش و اشتغال زایی ایجاد زخم های بیولوژیکی است و هم اکنون نمونه آزمایشگاهی تولید و آماده بهره برداری است. وارد مرحله نیمه صنعتی شده و خط تولید را ایجاد می کند.

و در مورد خواص این پانسمان ها گفت: در تولید این پانسمان ها از بافت های زنده مانند غشای جفت استفاده می شود که می تواند به عنوان داربست روی سطح زخم عمل کرده و روند بهبود زخم را تسریع کند. ” این پانسمان ها را می توان برای انواع زخم های ناشی از بیماری های مزمن، دیابت و سوختگی استفاده کرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اکنون توانایی راه اندازی 2 تا 3 کیت دانش بنیان را داریم که محصولات اولیه آنها نیز تولید شده است. اما البته باید چالش های مدیریتی در این حوزه برطرف شود تا بتوانیم آن را وارد مرحله بنگاه خصوصی کنیم.

دکتر فاتح در خاتمه خاطرنشان کرد: تبدیل دانش فنی به محصول موجود در بازار یکی از مشکلاتی است که اکنون محققین این حوزه با آن مواجه هستند و فاصله این دو موضوع ورود محصولات به بازار را با مشکل مواجه کرده است. اما خوشبختانه در حال حاضر شرکت‌ها رسانه‌ای ایجاد کرده‌ایم که در آن چنین فرآیندی را شکل می‌دهند و دانش فنی را به محصول تبدیل می‌کنند تا در بازار استفاده شود، به فروش برسد و در اختیار جامعه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید