کوهن: ادامه شرایط قبلی برای پرداخت یارانه به نفع مردم نبود



نماینده سابق مجلس گفت: مردم بدانند فضای تجارت در اقتصاد به سمت سلامت پیش می رود و این سلامت در گرو انحصار نرخ ارز است و نتایج این امر در نهایت برای همه اقشار مثبت خواهد بود.

محسن کوهن در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، با اشاره به اجرای طرح دولت برای اصلاح هدفمندی یارانه ها گفت: زمانی که کارشناسان، کارشناسان و نخبگان بر سر موضوعی به اجماع رسیدند و در این زمینه اجماع حاصل شد، اگر این طرح در صورت اجرا و عدم پذیرش یا پذیرش اکراه بخشی از جامعه، معنا و درک آن این است که ما نتوانسته ایم این نظرات کارشناسی را به زبان قابل قبول و قابل فهم به مردم منتقل کنیم.

وی افزود: قطعا بحث اصلاح یارانه ها موضوع جدیدی نیست و از اواخر جنگ تحمیلی مطرح شده است. در برخی دوره ها به صورت جزئی و مماس انجام می شد و همان پیشنهادات موردی و جزئی باعث آن روز می شد، اگر صحبت از اجرای کلی چنین طرحی شد، کسانی که به دنبال مخالفت با این طرح هستند باید به همان جزئی مراجعه کنند. و یارانه های هدایت شده جزئی. و عواقب آن را برای جامعه به ما می گوید در حالی که اگر به این موضوع دقت کنیم اجرای طرح حمایتی هدفمند به شکلی که تاکنون اجرا شده کمکی به مردم در رزمایش نکرده است.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: اینکه ارزی را با قیمت پایین‌تر برای واردکننده در نظر بگیریم، به جای بهبود وضعیت و افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، منجر به فساد، رانت و سودجویی برخی از ذینفعان قیمت‌ها شده است. در بازار استفاده می کردند و مردم هیچ بهبودی در تخصیص ارزهای خود مشاهده نمی کردند، اما اکنون قیمت ها واقعی خواهد بود. آثار و پیامدهای آن با این طرح رد شد.

کهکن با تاکید بر اینکه زمانی که مجوز فعالیت اقتصادی به دلیل محدودیت منابع صادر نشد، راه برای پارتی و جست و جوی رانت باز شد، تصریح کرد: به افراد ممتاز دسترسی نداشتند و هرگز ارز ارزان را در اختیار نداشتند. به نابینایان ، عزیزان، رانت جویان و مجبور بودند با نرخ واقعی بازار به جلو حرکت کنند. از سوی دیگر محدودیت این ارز در دو بخش «مرغ مرغ» و «دارو» منجر به این شد که مجوزهای لازم برای همه صادر نشود و فقط برای برخی افراد مجوزهای لازم صادر شود که این امر نیز مانع از افزایش تولید شد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی مشخص است که بازار قاچاق و بازارهای مرزی داغ می شود. واقعاً نمی توان جلوی قاچاق را گرفت. مرزهای ما عریض است و دروازه ای نیست که ببندیم و برایشان نگهبان بگذاریم و بگوییم کالا دیگر قاچاق نیست. از سوی دیگر، بازارهای مرزی هستند که بحث خاص خود را دارند.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه اصل اجرای طرح اصلاح هدفمندی یارانه ها و واقعی سازی قیمت ها مزیت هایی دارد خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های اجرای چنین طرحی لغو مجوز خانواده و اجاره و آزادسازی مجوزهای تولید و صادرات است. هر که پول دارد اما تجربه ندارد و کسی که تجربه دارد و پول ندارد با هم کار می کند و تولید و صادرات رونق بیشتری پیدا می کند. در حالی که زمانی که محدودیت پرداخت 4200 تومان وجود داشت، این اختلاف قیمت با بازار، باعث شد که گیرنده آن ارز در سودآورترین مسیرها برای او حرکت کند و از این بازار دو یا چند قیمتی به نفع خود استفاده کند.

کوکن با بیان اینکه عملکرد هشت سال گذشته به اعتماد مردم لطمه زده است، تاکید کرد: زمانی که اعتماد مردم خدشه دار شده است باید به دنبال اساتید دانشگاه و کارشناسان در سازمان های مردم نهاد باشیم و از آنها درباره این طرح و نقاط قوت آن جویا شویم. و حتی نقاط ضعفی که ممکن است با آن مواجه شوید را برای مردم توضیح دهید تا مردم بدانند فضای معاملاتی در اقتصاد به سمت سلامت در حال حرکت است و این سلامت در گرو انحصار نرخ ارز است که نتایج آن در پایان برای همه گروه ها دولت در اجرای این طرح نیز با پیش پرداخت یارانه 300 تا 400 هزار تومانی سعی در ایجاد آرامش خاطر مردم داشت.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هزینه زندگی در سراسر کشور یکسان نیست، گفت: برخی در فضای مجازی گفتند با این یارانه نمی توانی پرداخت کنی، در حالی که اگر فقط به مناطق مرکزی و شمال تهران نگاه کنی. نگذاریم، متوجه می شویم که حتی قیمت نان سنجک در جنوب تهران با قیمت نان بزرگ و لوکس شمال تهران بسیار متفاوت است و همین تفاوت قیمت در شهرها و روستاهای مختلف دیده می شود. پس می توان گفت این میزان یارانه برای روستاییان و اکثر ساکنان شهرستان ها هزینه معقولی است اما اینکه کارمند بازنشسته ای که در مرکز یا شمال تهران استخدام می شود نمی تواند تمام هزینه های خود را با این یارانه تامین کند، غیرقابل انکار است.

و این نماینده سابق مجلس ادامه داد: باید توجه داشت که این وضعیت پایانی نیست و دولت سعی کرده این طرح را اجرا کند تا اکثریت جامعه کمتر آسیب ببینند و قیمت های روزانه و هفتگی صحیح باشد و تغییرات قیمت جمع آوری می شود. برای رسیدن به تعادل و رکود در قیمت ها. در عین حال مردم می توانند با ترویج فرهنگ عمومی جامعه به حفظ قیمت ها کمک کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید