امضای تفاهم نامه برای آینده صنعت آب و برق / مشکل بازاریابی محصولات دانش



در نشست تفاهم نامه مرکز توسعه و آینده پژوهی و «سات کپ»، انواع شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های مورد نیاز صنعت آب و برق برای رفع مشکلات این صنعت مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، جلسه انعقاد تفاهم نامه مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری و شرکت مادر تخصصی ستکاب تخصصی مدیریت ساخت و تامین آب و برق (ساتکاب) امروز دوشنبه 11 خرداد 1401 برگزار شد. ق به میزبانی مرکز توسعه و آینده نگری.

سید مهدی بکذات، رئیس مرکز آینده پژوهی و توسعه سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت آمایش سرزمین در کشور گفت: پس از ایفای نقش فعال در سند آمایش ملی، وظیفه دیگری برای تحقق آن وجود دارد. این سند ملی در دستور کار مرکز تحقیقات توسعه قرار دارد و آینده نگر بود.

وی در خصوص وظایف مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگاری گفت: ماموریت ما کمک به الزامات دستیابی و اجرای سند برنامه ریزی علاوه بر افزایش دید افقی این سند است.

باکسات در تشریح رابطه این وظایف با وزارت نیرو تاکید کرد: بند 11 الزامات اجرای سند برنامه ریزی مربوط به وزارت نیرو است و به موضوع آب قابل برنامه ریزی که توسط مرکز تحقیقات و آینده نگاری توسعه در حال انجام است، می پردازد. می تواند در این زمینه کمک کند.

رئیس مرکز توسعه و آینده پژوهی ادامه داد: دستیابی به تصویر مطلوب از افق 1424 که در سند ملی مصوب در حوزه هایی مانند آب، برق و انرژی های تجدیدپذیر مورد تاکید قرار گرفته است، از دیگر مزایای همکاری ما با وزارتخانه است. انرژی.”

بوکزات گفت: «بررسی فرآیندهای کلان و شناسایی فرصت‌ها برای نقش‌آفرینی‌های آینده می‌تواند زمینه برنامه‌ریزی را در نهادهای دولتی از جمله وزارت انرژی فراهم کند.

وی افزود: در مرکز توسعه و تحقیقات آینده‌نگاری این تمایل وجود دارد که به وزارت نیرو در شکل‌دهی این تصویر کمک کند. تدوین موضوع نظام اقتصاد دانش با توجه به ضرورت بهره برداری همه جانبه در کشور از دیگر موارد همکاری است.

رئیس مرکز توسعه و آینده پژوهی با اشاره به اینکه این مطالعات در گروه آمایش سرزمین ما قابل انجام است، ادامه داد: در مرکز توسعه و آینده پژوهی یکی از پنج گروه پژوهشی گروه فناوری های نوین و آینده است. مرکز با تحقق شعار سال، ماموریتی را در این گروه مشخص کرده ایم که وظیفه آن تدوین نظام مسائل شرکتی مبتنی بر دانش و اقتصاد دانش بنیان است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌هایی که در این گروه انجام دادیم، سات‌کپ اگر بخواهد از منظر آینده به حوزه دانش نگاه کند، به چهار نوع شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ نیاز دارد؛ اولین نوع شرکت دانش‌بنیانی که به تولید مشغول است. نوع دیگر؛ بحث استارتاپ هایی است که می توانند به بخش لجستیک، فین تک و تحریم ها کمک کنند تا عرضه کالا آسان تر شود. مدل سومی که ما نیاز داریم، استارتاپ هایی است که روی موضوع ابرداده کار می کنند. دسته چهارم، شرکت هایی هستند که می توانند کمک کنند. ما در حوزه‌هایی مانند منابع انسانی، برنامه‌ریزی لجستیک و… بازی کردن نظام برنامه‌ریزی خارج از دستگاه‌های اجرایی دولت و بهره‌گیری از علایق و ایده‌های آنها در پیشبرد برنامه هفتم توسعه.

وی در پایان سخنان خود گفت: در جلساتی که در سازمان برنامه و بودجه در خصوص برنامه هفتم توسعه برگزار شد، مرکز توسعه و آینده پژوهی به منظور واسطه بین ذینفعان نظام برنامه ریزی خارج از کشور ایجاد شد. دستگاه اجرایی دولت از علایق و ایده های خود برای پیشبرد برنامه هفتم توسعه استفاده می کند.

پس از این مراسم مجتبی اکبری مدیرعامل سات کاپ گفت: سات کاپ از دهه سی در زمینه های ساختمانی، مدیریت ساخت، تولید آب و برق فعالیت می کند و شرکت های برق کشور خدمات خود را در کشورمان ارائه می دهند.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته جریمه های سنگین مشکلات زیادی را برای تاسیسات ما ایجاد کرده است، اما چندین پتنت داریم که به زودی ثبت می شود، در بحث هوشمندسازی و ارائه الگوی مصرف با استفاده از هوش مصنوعی، شرکت های دانش بنیان مشغول به کار هستند. در این زمینه برای وضوح، لازم است کارهای هوشمند فناوری مانند دستگاه های فناوری اطلاعات و کنتورهای هوشمند را نیز در این گروه گنجانده شود.

اکبری افزود: سات کاپ مسئولیت تنظیم شرکت های دانش بنیان در این زمینه را نیز بر عهده دارد که 700 شرکت در این زمینه شناسایی شده و بحث مزایده دارند. این شرکت های دانش بنیان با چالش هایی مواجه بوده اند. مشکل این است که آنها باید محصول خود را بازاریابی کنند تا مردم استفاده کنند، همان محصولی که شرکت های دانش بنیان تولید می کنند توسط شرکت های چینی از ما کپی می شود و ما با بازاریابی مشکل داریم.

مدیرعامل ساتکاب گفت: اگر قرار است اتفاقی در صنعت بیفتد، باید محصولات را تجاری سازی کنیم. ساتكاب يك توليد ابتكاري ارائه كرده است و ما آيين نامه قوي براي آن مي خواهيم كه بايد در كميسيون اقتصادي تصويب شود و بايد كار زيادي انجام دهيم و بحث بيشتري را در 17 بهمن 1400 ادامه داديم. در بخش های محروم به 49 درصد می رسد و بعد از 5 سال آن را به همان شرکت ها واگذار می کنیم.

وی در پایان گفت: نیازمند تبدیل شدن صنعت آب و برق به صنعتی نوآورانه و هوشمند هستیم. ما باید نخبگان را در کشور حفظ کنیم، این مشکل صنعت آب و برق است، این شرکت معتقد به مدیریت دانش جامع است. گروه ستکاب آمادگی کامل برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و شرکت های صنعتی در زمینه آب و برق در مناطق آزاد و برخی مناطق دیگر را دارد.

در پایان این مراسم تفاهم نامه ای بین مرکز تحقیقات و توسعه آینده و شرکت مادر تخصصی ساخت و تامین آب و برق (SATcap) به منظور رفع مشکلات کشور و استفاده حداکثری از آن منعقد شد. ظرفیت ها و توانمندی های علمی، پژوهشی و اجرایی.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید