دسته بندی اعشاری اقتصادی جامعه به درستی تعریف نشده است


ایسنا/ خراسان رضوی یکی از اعضای هیات علمی گروه اقتصاد پژوهشکده جهاد گردشگری دانشگاه خراسان رضوی گفت: متاسفانه مشکل فعلی اجرای طرح تعمیم و توزیع عادلانه حمایت ها برای دولت، تعریف دهک ها به ویژه دهک های کم درآمد است. درست انجام نشده است.» مسئولان، نه مؤمنان.

جواد براتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، درباره اجرای طرح مردمی سازی، توزیع عادلانه یارانه ها و اهداف دولت گفت: دریافت نقدینگی برای مصرف کننده مطلوب تر است و دولت در حال حاضر در حال برنامه ریزی است. پرداخت یارانه به مردم به صورت نقدی». در این طرح دولت چندین هدف را دنبال می کند. یکی از دلایل اصلی این بود که تامین سکه 4200 تومانی برای دولت سخت بود.

اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها باعث کاهش پدیده قاچاق کالاهای اساسی و ضریب جینی می شود.

وی افزود: زمانی که کالاهای اساسی با ارز ترجیحی عرضه می شد، پدیده قاچاق کالاهای اساسی با توجه به قیمت های متفاوت این کالاها با کشورهای همسایه شکل گرفت. اجرای طرح دموکراتیزاسیون، توزیع عادلانه یارانه ها و حذف 4200 ارز از پدیده قاچاق کالاهای اساسی می کاهد.

یکی از اعضای هیات علمی گروه اقتصاد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دولت نیز به دنبال کاهش ضریب جینی یا نابرابری درآمدی در جامعه بوده است. در این سال ها نابرابری درآمدی در جامعه افزایش یافته است. ضریب جینی یک شاخص اقتصادی برای اندازه گیری نابرابری درآمد است. این ضریب بین صفر و یک است و هر چه به یک نزدیکتر باشد فاصله بین اقشار جامعه بیشتر است و هر چه به صفر نزدیکتر باشد فاصله کمتر می شود.

طبقات اعشاری اقتصادی کشور به درستی تنظیم نشده است

باید از اقشار آسیب پذیر جامعه حمایت بیشتری صورت گیرد

پاراتی با اشاره به اینکه دولت باید برای یارانه دادن به کالاها تلاش کند، گفت: به طور کلی سهم قیمت تمام شده کالا در خانواده های کم درآمد بسیار بیشتر از خانواده های پردرآمد است. هنگامی که قیمت کالاها افزایش می یابد، هزینه های فقرا افزایش می یابد و فشار بر فقرا افزایش می یابد. هنگامی که این هزینه ها افزایش می یابد، انعطاف پذیری گروه کاهش می یابد و این امر مشکلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیاری را ایجاد می کند. این سیاست باید به گونه ای اجرا شود که حمایت از طبقات پایین جامعه افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه دولت تصمیم به اعطای یارانه اضافی از یک تا سه برای دسته اعشاری گرفت، گفت: متاسفانه مشکلی که در حال حاضر در اجرای طرح دموکراتیزاسیون و توزیع عادلانه سود برای دولت وجود دارد، تعیین اعشار است. این موضوع به ویژه دهک های کم درآمد صادق است.» نه به این دلیل که دهک های پایین جامعه حقوق رسمی دریافت نمی کنند و حقوق می گیرند و بیمه نیستند. برخی از این افراد ممکن است شناسنامه نداشته باشند. در صورت نبود اطلاعات، شناسایی افراد دشوار است، اما به دلیل وجود اسناد و مدارک، آشنایی با دهک های بالاتر جامعه آسانتر است.

اصولاً طبقه بندی کردن، نابرابری درآمدی را در جامعه کاهش می دهد

یکی از اعضای هیأت علمی گروه اقتصاد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: به نظر من باید یارانه بیشتری بر اساس عشر به عشر اول تعلق می گرفت. همچنین یارانه ها باید برای دهک های پایین تر نسبت به دهک های متوسط ​​متفاوت باشد. یعنی حداقل باید 500 هزار تومان به آنها داده می شد. اگر دولت بخواهد نابرابری درآمدی را در جامعه کاهش دهد باید یارانه را به صورت اعشاری و اصولی پرداخت کند. به نظر من دولت باید برای تعریف طبقات اعشاری در جامعه برنامه بلندمدت و دقیقی بیندیشد. همچنین همه افراد جامعه باید مؤمن باشند. بیمه برای همه ساکنان کشور می تواند حمایت دولت را افزایش دهد.

طبقات اعشاری اقتصادی کشور به درستی تنظیم نشده است

پاراتی با اشاره به تشدید بحران غذایی به دلیل جنگ اوکراین و روسیه گفت: جنگ اوکراین و روسیه موضوع قاچاق مواد غذایی را در جهان تشدید کرد و کمبود غلات از جمله گندم را به وجود آورد. در حال حاضر مشکل کمبود گندم در دنیا مشکلاتی را به وجود آورده است.

دولت می تواند با سیاست گذاری و جهت دهی به قیمت محصولات، مشکلات غذایی را حل کند

وی گفت: در برخی سال ها کشور ما در تولید گندم به خودکفایی رسیده است، در کشاورزی قیمت یک ابزار سیاسی مهم برای تولید محصول است. هنگامی که قیمت تضمینی یک محصول افزایش می یابد، تولید آن نیز افزایش می یابد. با سیاست گذاری با نرخ تضمینی، دولت می تواند تولید محصول را افزایش دهد تا در تولید گندم به خودکفایی برسیم. در واقع دولت می تواند با سیاست گذاری و جهت دهی به قیمت محصولات، مشکلات غذایی را حل کند.

دولت نباید مستقیم وارد اقتصاد شود

یکی از اعضای هیئت علمی گروه جهاد اقتصاد دانشگاه خراسان رضوی درباره آزادسازی نرخ ارز و تاثیر آن بر صنعت مرغ و تخم مرغ گفت: به قیمت بازار آزاد خریداری شد. این امر در عین حال باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان دام خود را بفروشند. بنابراین اجرای این طرح اکنون فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد نمی کند. در مجموع دولت نه باید مستقیم وارد اقتصاد شود و نه به طور خاص تقاضای قیمت کند. در حال حاضر دولت فقط محصولات قیمت گذاری می فروشد که باید کاهش یابد.

پاراتی با اشاره به تاثیر مستقیم افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه و تاثیر آن بر قیمت محصولات وابسته در جامعه، خاطرنشان کرد: زمانی که مواد اولیه گران می شود، قیمت محصولات وابسته نیز بر اساس قانون اثر مستقیم افزایش می یابد. حتی این موضوع باعث افزایش قیمت حمل و نقل، خدمات و … می شود، زیرا تورم در کل اقتصاد رخ داده است و به این اثر غیرمستقیم در اقتصاد می گویند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید