5 روش موثر برای لاغری شکم و باسن


دلایل زیادی وجود دارد که چرا برخی افراد کاهش وزن را دشوار می دانند. چاقی معمولاً توسط عوامل ژنتیکی، فیزیولوژیکی و محیطی مرتبط با رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی و انتخاب های ورزشی ایجاد می شود. خبر خوب این است که تکنیک‌های کاهش وزن جدید می‌توانند بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با چاقی را بهبود یا پیشگیری کنند. در این مقاله به طور کامل به بررسی علل، عوارض و درمان چاقی می پردازیم. لطفا تا انتها ما را همراهی کنید.

چاقی

علل چاقی و اضافه وزن چیست؟

اگرچه عوامل ژنتیکی، رفتاری، متابولیک و هورمونی تأثیرات زیادی بر وزن بدن دارند، اما چاقی در درجه اول زمانی اتفاق می‌افتد که کالری بیشتری نسبت به کالری مصرفی در فعالیت‌های روزانه و ورزش مصرف کنید. بدن شما این کالری های اضافی را به عنوان چربی ذخیره می کند. به طور خلاصه، چاقی ناشی از پرخوری و عدم ورزش است. جدای از این عوامل دیگری نیز در چاقی و اضافه وزن نقش دارند که عبارتند از:

1. ژنتیک: برخی افراد ادعا می کنند که تلاش آنها برای کاهش وزن بیهوده است زیرا این استعداد در خانواده یا در ژن آنهاست. برخی از بیماری های ژنتیکی نادر وجود دارند که می توانند باعث چاقی شوند، مانند سندرم پرادر ویلی و افرادی که قادر به کاهش وزن نیستند. ممکن است درست باشد که برخی از ویژگی‌های ژنتیکی که از والدین شما به ارث رسیده‌اید (مانند بی‌اشتهایی) کاهش وزن را دشوارتر می‌کند، اما مطمئناً آن را غیرممکن نمی‌کند. این ژن ها ممکن است بر چربی بدن و محل توزیع آن تأثیر بگذارند، اما تنها آنها نیستند. اعضای خانواده که چاق هستند تمایل دارند عادات و فعالیت های غذایی مشابهی را دنبال کنند و این بر افزایش وزن آنها تأثیر بیشتری می گذارد.

2. رژیم غذایی نامناسب: چاقی یک شبه اتفاق نمی افتد! این بیماری به مرور زمان در نتیجه رژیم غذایی نامناسب و انتخاب نامناسب سبک زندگی ایجاد می شود. رژیم غذایی پرکالری، رژیم غذایی بدون میوه و سبزیجات، رژیم غذایی پرچرب (پرچرب و شکر) و نوشیدنی های الکلی پر کالری به افزایش وزن کمک می کنند. به طور کلی، عادات غذایی ناسالم در خانواده ها رایج است و افراد ممکن است عادات بد غذایی را در سنین پایین از والدین خود بیاموزند و تا بزرگسالی ادامه دهند.

3. فعالیت بدنی ناکافی: عدم فعالیت بدنی یکی دیگر از عوامل مهم مرتبط با چاقی است. بسیاری از مردم مشاغلی دارند که بیشتر روز را پشت میز می نشینند، برای نگهداری یا استراحت، تماشای تلویزیون، گشت و گذار در اینترنت، بازی های رایانه ای و به ندرت ورزش منظم. میزان ساعاتی که جلوی صفحه نمایش سپری می شود ارتباط نزدیکی با افزایش وزن دارد. توجه داشته باشید که اگر به اندازه کافی تحرک نداشته باشید و از انرژی غذایی که می خورید استفاده نکنید، بدن شما شروع به ذخیره چربی می کند. وزارت بهداشت توصیه می کند که بزرگسالان حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​در طول هفته مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع داشته باشند. لازم نیست در یک جلسه انجام شود، اما می توان آن را به جلسات کوچکتر تقسیم کرد. به عنوان مثال، شما می توانید به مدت 30 دقیقه در روز به مدت 5 روز در هفته ورزش کنید.

4. بیماری های مختلف: در برخی موارد، شرایط پزشکی زمینه ای ممکن است به افزایش وزن کمک کند. به عنوان مثال، کم کاری تیروئید، سندرم کوشینگ (اختلال نادری که باعث تولید بیش از حد هورمون های استروئیدی می شود)، سندرم پرادر ویلی و آرتریت می توانند فرد را به سمت اضافه وزن سوق دهند.

5. چند دارو مصرف کنید: برخی از داروها می توانند باعث افزایش وزن شوند. اینها شامل برخی از داروهای ضد افسردگی، ضد تشنج، داروهای دیابت، داروهای ضد روان پریشی، کورتیکواستروئیدها و بتابلوکرها می شود.

6. ترک سیگار: مطالعات نشان می دهد که افزایش وزن گاهی اوقات می تواند یکی از عوارض جانبی ترک سیگار باشد. با این حال، ترک سیگار در طولانی مدت برای سلامتی شما بهتر از ادامه آن است. پزشک می تواند به شما در جلوگیری از افزایش وزن بعد از ترک سیگار کمک کند.

7. سن: چاقی ممکن است در هر سنی حتی در کودکان خردسال رخ دهد، اما با افزایش سن، تغییرات هورمونی و کاهش فعالیت بدنی خطر چاقی را افزایش می دهد. علاوه بر این، با افزایش سن، حجم عضلات بدن کاهش می یابد و به طور کلی کاهش توده عضلانی منجر به کاهش متابولیسم می شود. این تغییرات همچنین نیاز به کالری را کاهش می دهد و می تواند جلوگیری از افزایش وزن را دشوارتر کند. اگر آگاهانه آنچه را که می خورید کنترل نکنید و با افزایش سن از نظر بدنی فعال تر نشوید، احتمالا وزن اضافه خواهید کرد.

8. کمبود خوابخواب ناکافی یا خواب زیاد باعث تغییراتی در هورمون ها می شود که اشتها را افزایش می دهد. همچنین ممکن است هوس غذاهای پر کالری و کربوهیدرات داشته باشید که می تواند به افزایش وزن شما کمک کند.

9. استرس و تنشبسیاری از عوامل خارجی که بر خلق و خو و سلامت تأثیر می گذارند ممکن است در چاقی نقش داشته باشند. افراد در مواجهه با موقعیت های استرس زا تمایل به خوردن غذاهای پرکالری دارند.

10. میکروبیومباکتری های موجود در روده شما تحت تأثیر آنچه می خورید قرار می گیرند و ممکن است به افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن کمک کنند.

چاقی

عوارض چاقی بر افراد چیست؟

افرادی که چاق هستند بیشتر احتمال دارد که تعدادی از مشکلات سلامتی جدی داشته باشند، از جمله:

1. بیماری قلبی و سکته مغزیچاقی خطر فشار خون بالا و سطوح غیرطبیعی کلسترول را افزایش می دهد که از عوامل خطر بیماری قلبی و سکته هستند.

2. دیابت نوع 2چاقی می تواند بر نحوه استفاده بدن از انسولین برای کنترل سطح قند خون تأثیر بگذارد و خطر مقاومت به انسولین و دیابت را افزایش دهد.

3. انواع خاص سرطانچاقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان های رحم، دهانه رحم، آندومتر، تخمدان ها، سینه، روده بزرگ، رکتوم، مری، کبد، کیسه صفرا، پانکراس، کلیه ها و پروستات را افزایش دهد.

4. مشکلات گوارشیچاقی خطر سوزش سر دل، بیماری کیسه صفرا و کبد را افزایش می دهد.

5. آپنه خوابافرادی که چاق هستند بیشتر در معرض ابتلا به آپنه خواب هستند، یک اختلال بالقوه جدی که در آن تنفس متوقف می شود و به طور مکرر در طول خواب شروع می شود.

6. آرتروزچاقی علاوه بر تحریک التهاب در بدن، استرس مفاصل تحمل کننده وزن را افزایش می دهد که می تواند منجر به عوارضی مانند پوکی استخوان شود.

7. علائم شدید کووید-۱۹چاقی در صورت آلوده شدن به ویروسی که باعث کروناویروس 2019 (COVID-19) می شود، خطر علائم شدید را افزایش می دهد. افراد مبتلا به موارد شدید COVID-19 ممکن است نیاز به درمان در بخش مراقبت های ویژه تنفسی داشته باشند.

روش های پزشکی بالینی برای از بین بردن چربی های شکم و پهلو

با افزایش نرخ چاقی در بین مردم در سراسر جهان، تکنیک‌های پزشکی توسعه یافته‌اند که هر کدام میزان موفقیت خاص خود را دارند که می‌تواند منجر به کاهش چربی بدن شود. این روش ها عبارتند از:

  1. لیپوماتیک: لیپوماتیک یک عمل جراحی سرپایی است که در آن لیپوساکشن برای برداشتن چربی از نواحی خاصی از بدن مانند صورت و بازوها انجام می شود. پریودنتیت سبورئیکشکم، باسن، ران، پهلو و گردن. لیپوماتیک که نام یک دستگاه لاغری معروف در ایران است، قابلیت فرم دهی و فرم دهی به نواحی ذکر شده را دارد. این تکنیک اگر توسط پزشک حاذق و با تجربه انجام شود عوارض جدی ایجاد نمی کند و افراد در عرض چند ساعت از شر چربی های مزاحم خلاص می شوند. لیپوماتیک نیازی به برش های بزرگ با تیغ بر روی بدن ندارد و در نتیجه جای زخم های قابل مشاهده ای بر جای نمی گذارد و متقاضیان نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهند داشت. لازم به ذکر است که دوره نقاهت مواد چرب کوتاه است و افراد می توانند پس از حدود یک هفته تا 10 روز به روال عادی خود بازگردند.
  2. تامی تاک: تمیتک یا شکم این یک جراحی زیبایی برای بهبود شکل و ظاهر شکم است. در طی جراحی شکم، پوست و چربی اضافی از شکم برداشته می‌شود و بافت همبند (فاسیا) معمولاً با بخیه کشیده می‌شود. سپس پوست باقیمانده برای ایجاد ظاهری زیباتر و صاف تر منتقل می شود. اگر چربی یا پوست اضافی در اطراف شکم خود دارید، می توانید از Tamitock برای بلند کردن و سفت کردن شکم خود استفاده کنید. این روش به یک دوره نقاهت حدود یک ماهه با نیاز به بیهوشی نیاز دارد زیرا برش بزرگی در ناحیه خط زایمان سزارین (زیر ناف) ایجاد می شود.
  3. لیپولیز: لیپولیز فرآیند متابولیکی است که طی آن تری گلیسیریدها (TAGs) توسط هیدرولیز به مولکول های تشکیل دهنده خود (گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد (FFA)) تجزیه می شوند. بد نیست بدانید چربی ها به صورت TAGهایی در بدن ذخیره می شوند که برای تولید گرما، انرژی و عایق استفاده می شوند. لیپولیز تزریقی از نظر شیمیایی تعداد سلول های چربی را در اطراف محل تزریق کاهش می دهد. این ماده شیمیایی که اسید دئوکسی کولیک نام دارد باعث شکسته شدن سلول های چربی و مرگ می شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اکنون استفاده از لیپولیز را برای درمان ناحیه زیر چانه برای برداشتن دوقلوهای چانه تایید کرده است. نوع رایج لیپولیز تزریقی کیبلا است.
  4. لیپوساکشن: لیپوساکشن شکم در دنیا بسیار محبوب است. این روش معمولا یک روش کاهش وزن محسوب نمی شود و فقط چربی را از بدن خارج می کند. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، ممکن است بتوانید از طریق رژیم غذایی، ورزش یا سایر روش های کاهش وزن (مانند جراحی بای پس معده) به هدف خود برسید.
  5. لاغری واترجت: گفته می شود که سلولیت با ترکیب لیپوساکشن و جت آب مشکل را حل می کند. برخی از کارشناسان ادعا می کنند که این روش می تواند سلولیت را همراه با بافت چربی کاهش دهد. جت لاغری واتر فشار قوی قادر است سلولیت را جدا کرده و آن را در دسترس دستگاه ساکشن قرار دهد. در لیپوساکشن واتر جت، رسوبات چربی از جمله سلولیت به ژلاتین تجزیه می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، یک کانول ساکشن در زیر سطح پوست وارد می شود تا رسوبات ژلاتینی را بدون آسیب رساندن به سایر بافت های اطراف جذب کند.

برتری چربی نسبت به سایر روش ها

سال هاست که چربی درمانی یکی از محبوب ترین و بهترین روش های زیبایی بوده و دلیل خوبی هم دارد! این روش یک روش جراحی ایمن، موثر و دائمی است که باعث کاهش چربی و اصلاح خطوط بدن می شود. در سال های اخیر جایگزین های دیگری برای این روش معرفی شده است (مانند ابدومینوپلاستی که منجر به کاهش وزن همراه با کاهش چربی می شود)، با این حال، لیپوساکشن هنوز یک روش غیرتهاجمی و کم تهاجمی است. از دیگر مزایای این روش نسبت به سایر روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. عدم نیاز به ایجاد برش های بزرگ در نواحی تحت درمان

2. به تمام قسمت های بدن از جمله ران ها، باسن، شکم، پهلوها، چانه، صورت، بازوها، سینه ها و پاها بمالید.

3. عدم نیاز به مراقبت های جدی و دست و پا گیر

4. عدم نیاز به مصرف طولانی مدت مقداری دارو

5. جراحی سرپایی و کم تهاجمی

6. رسیدن به هدف مورد نظر در یک جلسه

7. امکان مجسمه سازی اعضای بدن

8. امکان استفاده از چربی استخراج شده برای تغییر سایز سایر قسمت های بدن مانند سینه ها، گونه ها، چانه، باسن و غیره.

بهترین کلینیک لیپوماتیک در تهران

دکتر سعید چیرانجی متخصص جراحی پلاستیک یکی از مجرب ترین جراحان در زمینه لیپوساکشن و سایر روش های مراقبت زیبایی می باشد که آماده ارائه خدماتی مانند لیپوساکشن، تزریق چربی و جراحی های پلاستیک در تهران و کرج می باشد. برای لیپوساکشن از دستگاه پیشرفته لیپوماتیک آمریکایی PAL در مطب خود استفاده می کنند که قابلیت سفت و جمع شدن پوست را نیز دارد که عوارض جانبی را تا حد زیادی کاهش می دهد. همچنین با قابلیت های جدید و هوشمند، زمان انجام این عملیات را کاهش داده و دقت آن را افزایش داده است. آقایان عزیز می توانید برای اطلاع از نکات کاهش وزن از قیمت مطلع شوید یا نوبت بگیرید بهترین مرکز لیپوساکشن در تهران لطفا با شماره 09128490324 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید