WHO: شیوع ویروس آبله میمون قابل کنترل است



سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید آبله میمون را می توان در کشورهایی خارج از آفریقا که معمولاً این ویروس شناسایی نمی شود، کنترل کرد. بر اساس آمار منتشر شده در اروپا، آمریکا و استرالیا بیش از 100 مورد ابتلا به این ویروس ثبت شده است.

مقامات بهداشتی انتظار دارند تعداد مبتلایان افزایش یابد، اما کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می گویند خطر شیوع جهانی بسیار کم است. به گفته این سازمان، این ویروس بیشتر در غرب آفریقا شناسایی می شود.

ماریا ون کارخو، رئیس بخش بیماری‌های جدید سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: شیوع آبله میمون بعید است و وضعیت فعلی قابل کنترل است.

وی با اشاره به موارد اخیر در اروپا و آمریکای شمالی افزود: هدف اصلی جلوگیری از انتقال از انسان به انسان است و این احتمال وجود دارد که در کشورهای غیر مبدأ این اتفاق بیفتد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ویروس آبله در 16 کشور خارج از آفریقا شناسایی شده است. به گفته کارشناسان، انتقال ویروس از انسان به انسان دشوار است و خطر انتشار آن با همه گیری کرونا قابل مقایسه نیست.

Van Karkhove گفت: “انتقال ویروس آبله میمون از طریق تماس پوست به پوست شایع تر است و بنابراین می توان از آن در مراحل اولیه پیشگیری کرد.”

روزاموند لوئیس، رئیس بخش آبله سازمان جهانی بهداشت، گفت هیچ مدرکی دال بر جهش ویروس آبله میمون وجود ندارد. ویروس های آبله معمولاً پایدار هستند و تمایلی به جهش ندارند.

با این حال، مقامات WHO می گویند خطر ابتلا به این ویروس برای برخی از افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای بیشتر از سایرین است.

به گفته دکتر آندره آمون از مرکز کنترل بیماری های اتحادیه اروپا، شیوع ویروس آبله بسیار کم است زیرا از طریق تماس پوست به پوست و تماس جنسی منتقل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید