آنالیت توریستی: ویژگی ها، عوارض جانبی، روش و دوز


زالزالک سیاه یکی از معروف ترین گیاهان هندی به نام هاریتاکی در هند است. هاریتاکی میوه ای است که پوست را روشن می کند و برای از بین بردن بیماری ها، دفع سموم و مواد زائد بدن از سراسر بدن، بهبود هضم و کاهش وزن استفاده می شود. در این مطلب با حلال سیاه بیشتر آشنا می شویم. با ما همراه باشید

زالزالک سیاه چیست؟

زالزالک سیاه با نام علمی Terminalia Chebula گیاهی است که در شرق هند، نپال، جنوب غربی چین، سریلانکا، مالزی و ویتنام می روید. این گیاه به دلیل فواید فراوانی که در طب آیورودا دارد، «مادر گیاهان دارویی» یا «سلطان داروها» نامیده شده است.

درخت زالزالک سیاه در مناطق گرمسیری رشد می کند و ارتفاع آن به 30 متر می رسد. میوه های نارس سیاه و سبز هستند و پس از رسیدن به رنگ خاکستری مایل به زرد در می آیند. این میوه بیضی شکل، صاف و بدون کرک به طول 2 تا 4.5 سانتی متر و عرض 1.2 تا 2.5 سانتی متر است و نوعی گیاه شیرین با مزه قابض، گرم و ناخوشایند است. پودر زغال اخته خشک یکی از سه ماده موجود در Triphala، یکی از محبوب ترین فرمولاسیون آیورودا برای سلامتی است.

فواید زالزالک سیاه برای سلامتی

1. هضم و هضم را بهبود می بخشد

مصرف منظم زالزالک سیاه می تواند عملکرد دستگاه گوارش و روده ها را تقویت کرده و جذب مواد مغذی غذای مصرفی را افزایش دهد. پودر هالیبوت سیاه همچنین به بهبود خروجی، تقویت و پاکسازی روده بزرگ و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

2. محافظت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی

پودر هالیبوت سیاه منبع غنی از آنتی اکسیدان های قوی است، از جمله:

  • اسید لاکتیک؛
  • گالیک اسید؛
  • اسید چیبولیک
  • گلیکوزیدهای فلاونول
  • سلنیوم؛
  • ویتامین سی.

این مواد از بدن شما در برابر سرطان و سایر بیماری های جدی محافظت می کنند.

بر اساس تحقیقات، عصاره ماهی حلزون سیاه غلظت گلوتاتیون، سوپراکسید دیسموتاز و سایر آنتی اکسیدان ها را در کبد و کلیه ها بهبود می بخشد و در مبارزه با استرس اکسیداتیو موثر است. به نظر می رسد شاهی سیاه نیز از بیماری های مرتبط با پیری محافظت می کند. از سوی دیگر، حلزون سیاه خشک شده دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی قوی است که از عفونت های باکتریایی و ویروسی جلوگیری می کند.

3. کاهش اسیدیته معده و جلوگیری از زخم معده

کوهوش سیاه می تواند اسید اضافی معده را کاهش دهد و حتی با افزایش مخاط معده از زخم معده و درد معده جلوگیری کند. میوه زالزالک سیاه سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنلی مانند اسید گالیک و اسید الاژیک است که با هلیکوباکتر پیلوری مبارزه می کند و خطر زخم معده را کاهش می دهد.

4. بهبود دیابت و سندرم متابولیک

قند خون بالا و کاهش حساسیت به انسولین به دلیل رژیم غذایی نامناسب از دلایل اصلی دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک ضروری است. ترکیبات موجود در کوهوش سیاه تا حدی باعث کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین می شود. البته افراد دیابتی قبل از مصرف زیره سیاه باید با پزشک مشورت کنند.

5. به کنترل وزن کمک می کند

خواص زالزالک سیاه برای کنترل وزن

خواص زالزالک سیاه برای لاغری نیز ذکر شده است زیرا برای تنظیم وزن مفید است. این گیاه معده را تمیز می کند و به دستگاه گوارش کمک می کند تا مواد موجود در معده را جذب کند. همچنین در افزایش سرعت متابولیسم در بدن موثر است و با تقویت ترشح صفرا به مصرف چربی بدن کمک می کند و از چاقی جلوگیری می کند.

6. بهبود اختلالات چشمی

یکی از خواص چشمی زالزالک سیاه تاثیر آن در بهبود انواع اختلالات چشمی است. از آب هلال سیاه می توان برای شستشوی چشم استفاده کرد. زالزالک سیاه را یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد از آن برای شستشوی چشم استفاده کنید. آب حلزون سیاه خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد و در ورم ملتحمه نیز مفید است.

7. با حساسیت های پوستی مبارزه کنید

زالزالک سیاه برای مقابله با حساسیت های پوستی بسیار مفید است و پماد زالزالک سیاه بهترین مرهم برای چنین مشکلاتی است. این خمیر دارای رنگ سبز روشن است و از آسیاب کردن میوه زالزالک سیاه با کمی آب جوش به دست می آید. خمیر را روی پوست آسیب دیده بمالید.

8. درمان اختلالات ریوی

پودر زالزالک سیاه برای سرفه های شدید، برونشیت و مشکلات ریوی توصیه می شود. برای این منظور نصف قاشق چایخوری پودر زالزالک سیاه را با مقدار بسیار کمی عسل مخلوط کرده و به آرامی بمکید.

9. وضعیت پوست و مو را بهبود می بخشد

پودر هالیبوت سیاه برای مو و پوست مفید است و معمولا برای مشکلات پوستی مانند جوش، ریزش مو و شوره سر توصیه می شود. برای درمان جوش ها و عفونت های پوستی، پودر را با آب داغ خمیر کرده و پس از خنک شدن روی ناحیه آسیب دیده بمالید. درمان موضعی می تواند بهبود پوست را تسریع کند و از تاول های بیشتر جلوگیری کند. زیره سیاه همچنین منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و سم زداهای قوی است و مصرف منظم پودر آن رنگ مو و پوست شما را بهبود می بخشد.

10. درمان خونریزی

جوشانده زالزالک سیاه با افزودن یک یا دو قاشق غذاخوری پودر زالزالک سیاه به آب و جوشاندن آن به دست می آید. در صورت بروز مشکلاتی مانند بواسیر، مصرف جوشانده می تواند به قطع ترشحات یا خونریزی، تقویت معده و خوددرمانی کمک کند. همچنین خواص قابض هموروئید سیاه را درمان می کند.

11. بهبود درد مفاصل

خواص ضد التهابی کوهوش سیاه در درمان درد مفاصل، آرتریت و نقرس مفید است. درمان با مسکن برای این افراد مضر است.

12. درمان اسهال و اسهال خونی

پودر پالپ میوه اغلب به عنوان یک داروی موثر برای اسهال مزمن و اسهال خونی استفاده می شود. 1 قاشق غذاخوری پودر زالزالک سیاه را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید تا از شر اسهال خلاص شوید.

13. سفید کردن دندان

یکی دیگر از خواص زالزالک سیاه استفاده از آن در سفید کردن دندان است. این ماده را دو بار در روز روی دندان های خود قرار دهید. این ماده به سفیدی و استحکام دندان ها کمک می کند. برای این کار حلزون سیاه را آسیاب و الک کنید و در ظرفی نگه دارید.

14. درمان زخم های دهان

با پودر حلزون سیاه و ماست یا ماست خمیر درست کنید و از این خمیر برای درمان زخم و جوش های دهان استفاده کنید. همچنین می توانید با جوشانده سیاه رقیق شده گل همیشه بهار سیاه برای ورم دهان غرغره کنید. اگر با دندان یا لثه خود مشکل دارید، خمیر را مستقیماً روی دندان یا لثه ملتهب بمالید تا سریع تسکین یابد.

15. درمان اوریون

برای بهبود سریعتر، کمی خمیر زالزالک سیاه را روی ناحیه متورم بمالید.

سایر فواید زالزالک سیاه

سایر کاربردها و خواص سنتی زالزالک سیاه عبارتند از:

  • درمان یبوست و مشکلات عصبی، ترشحات واژن، انزال غیر ارادی.
  • اثر محافظت از قلب
  • از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
  • درمان مسمومیت غذایی
  • افزایش اشتها.
  • درمان آسم.

نحوه استفاده از زالزالک سیاه در طب آیورودا

نحوه استفاده از زالزالک سیاه در طب آیورودا

  • می سوزد: زالزالک سیاه را سوزانده، آسیاب کرده و پس از مخلوط کردن با وازلین روی محل سوختگی بمالید.
  • پلوریت: 25 گرم زالزالک سیاه را با 4 فنجان آب بجوشانید تا مقدار آن به یک چهارم کاهش یابد. سپس فیلتر کرده و بنوشید.
  • کم خونی: کره را ذوب کرده و با پودر زالزالک سیاه و عسل مخلوط کنید. روزانه دو قاشق غذاخوری به فرد کم خون بدهید.
  • یبوست: روزانه 1 عدد زالزالک سیاه با نمک بخورید.
  • مشکلات باکتریایی: یک میوه زالزالک سیاه آب پز تهیه کنید و روزانه 30 میلی لیتر از آن بنوشید.
  • مقوی قلب: ۱ قاشق چایخوری زالزالک سیاه را با آب ولرم مخلوط کنید و روزی یک بار مصرف کنید.
  • زخم ها: زخم های خود را با جوشانده زالزالک سیاه بشویید.
  • بحران: شب ها 2 گرم زیره سیاه خشک شده را بجوید.
  • طاسی: 5 گرم پودر زالزالک سیاه را با 15 میلی لیتر روغن نارگیل بجوشانید و 3 بار در هفته به پوست سر و موهای خود بمالید.
  • کاندیدیازیس: یک میوه جوشانده زالزالک سیاه تهیه کنید و آن را به ناحیه واژن بمالید (در دوران بارداری از این دارو استفاده نکنید).
  • اختلالات دستگاه گوارش: هر روز نصف قاشق چایخوری پودر زالزالک سیاه بخورید.
  • هموروئید: 2 قاشق غذاخوری زالزالک سیاه را در نصف قابلمه آب بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند. این کار را قبل از دوش گرفتن انجام دهید تا از شر بواسیر خلاص شوید.
  • سوء هاضمه و روماتیسم: به مقدار مساوی ریشه زردچوبه، فلفل سیاه، زنجبیل خشک، پوست زالزالک سیاه و نمک سنگ را آسیاب کنید. کمی از پودر را با آب ولرم یا عسل مخلوط کرده و میل کنید.
  • نقرس: شکر زرد را با زیره سیاه مخلوط کرده و روزی دو بار دو قاشق غذاخوری میل کنید.

نحوه استفاده از زالزالک سیاه در آشپزی

  • از میوه های ترش آن به عنوان نمک سیاه استفاده می شود.
  • دانه زیره سیاه به عنوان میان وعده مصرف می شود و طعمی شبیه بادام و فندق دارد.
  • روغن خوراکی از دانه های زالزالک سیاه تهیه می شود.
  • از میوه های ترش آن در سالاد، آب نمک و یا سرخ شده استفاده می شود.

معجون زالزالک سیاه

دوز توصیه شده برای این گیاه دارویی 1 تا 6 میلی گرم در روز است. همچنین بهتر است بسته به نوع بیماری و فصل، زیره سیاه را با گیاه دارویی دیگری ترکیب کنید. دوز را می توان به یک دوز یا به دو قسمت تقسیم کرد. قبل از مصرف این گیاه حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی پودر هالیبوت سیاه

با وجود تمام فواید ذکر شده زالزالک سیاه، باید از عوارض و مضرات زالزالک سیاه آگاه بود و در برخی موارد با احتیاط از آن استفاده کرد، از جمله:

1. بارداری و شیردهی

هلال سیاه ممکن است باعث کاهش شیر مادر شود. به همین دلیل افرادی که قصد بارداری دارند و یا باردار یا شیرده هستند نباید از هیچ بخشی از این گیاه استفاده کنند.

2. اثرات مربوط به قند خون

زالزالک سیاه برای افراد دیابتی توصیه می شود، اما برای افرادی که داروهای کاهش قند خون مصرف می کنند، مناسب نیست. اگر داروهای قند خون بالا مصرف می کنید، قبل از مصرف زیره سیاه با پزشک خود مشورت کنید. هالیبات سیاه دو هفته قبل از جراحی نباید استفاده شود.

3. اسهال و اسهال خونی

مصرف زیاد پودر میوه زالزالک سیاه می تواند به طور موقت باعث اسهال و سایر مشکلات گوارشی مانند نفخ شود. این مشکلات باید ظرف یکی دو روز برطرف شود. در غیر این صورت چند روز مصرف گیاه را قطع کرده و سپس با نصف دوز یا کمتر درمان را ادامه دهید.

نکات مهم

  • مصرف کوهوش سیاه برای افراد خسته و کم وزن، خانم های پریود سنگین و بعد از روزه داری مناسب نیست.
  • حساسیت و خشکی گل همیشه بهار سیاه ممکن است باعث تهوع در افراد حساس شود.
  • مقدار مصرف کوهوش سیاه به عنوان ملین از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بسته به ساختار روده، قدرت گوارشی و عادات آن بستگی دارد. اگر مصرف این گیاه برای شما موثر نیست، مصرف آن را قطع کنید.
  • افرادی که از سفر خسته شده اند از زیره سیاه استفاده نکنند.

تو بگو

در مورد زالزالک سیاه و خواص آن چقدر می دانید؟ آیا تا به حال از این گیاه استفاده کرده اید؟ در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.


نحوه خرید - گروه سلامت و زیبایی

راه هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید