اپیدمی کووید میلیاردها نفر در ساعت افزایش یافته است



بر اساس گزارش جدید موسسه خیریه آکسفام مستقر در بریتانیا، نابرابری ثروت در دو سال اول همه‌گیری کووید-19 افزایش یافته است و هر 30 ساعت یک میلیاردر جدید ایجاد می‌شود.

به گفته این گروه، که در آن هر 30 ساعت یک میلیاردر اضافه می شد، در همان دوره، 1 میلیون نفر در هر 33 ساعت (با درآمد کمتر از 1.90 دلار در روز) تقریباً یکسان بودند و نرخ ها به فقر شدید کاهش یافته بود.

این گزارش روز دوشنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس رونمایی شد. به گفته این سازمان، افزایش شدید قیمت مواد غذایی، انرژی و کالاها در دو سال گذشته، نابرابری ثروت جهانی را تشدید کرده است.

چند میلیاردر در دنیا وجود دارد؟

در حال حاضر 2668 میلیاردر در جهان وجود دارد (573 میلیارد بیشتر از سال 2020) با ثروت 12.7 تریلیون دلار که تنها در دو سال 3.78 تریلیون دلار افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، 10 مرد ثروتمند جهان در حال حاضر دارای بیش از 40 درصد از طبقات پایین جامعه هستند که حدود 3.1 میلیارد نفر است.

جنگ در اوکراین با بالا رفتن سرسام آور قیمت مواد غذایی وضعیت را تشدید کرده است و آنها را برای کسانی که شرکت های مواد غذایی را کنترل می کنند، مانند اعضای خانواده کارگیل که صاحب یکی از بزرگترین شرکت های مواد غذایی در جهان هستند، ثروتمندتر کرده است.

در این گزارش آمده است که در حالی که همه‌گیری به 573 نفر کمک کرده است تا میلیاردر شوند، بسیاری از آنها هنوز برای گذران زندگی و افزایش فقر در تلاش هستند.

گابریلا بوچر، مدیر اجرایی آکسفام بین‌الملل، گفت: «دهه‌ها پیشرفت در فقر شدید معکوس شده است، و میلیون‌ها نفر در تلاش هستند تا با افزایش هزینه‌های غیرممکن زندگی خود را تامین کنند.

آکسفام گفت که یافته‌های آن نشان می‌دهد که شرکت‌ها در بخش‌های انرژی، غذا و پزشکی (که در آن انحصارها به طور خاص رواج دارد) سودهای بی‌سابقه‌ای به دست می‌آورند، حتی در شرایطی که دستمزدها پایین است و کارگران برای چندین دهه با قیمت‌های بالا زندگی می‌کنند.

کنترل ثروت

دولت‌ها در سرتاسر جهان خواستار مالیات دائمی بر ثروت برای کاهش ثروت بالا و قدرت انحصاری هستند و می‌گویند مالیات 2 درصدی بر میلیونرها و مالیات 4 درصدی بر میلیاردرها می‌تواند 2.5 تریلیون دلار درآمد ایجاد کند که نشان دهنده تسهیل است. 3 میلیارد نفر برای رهایی از فقر کافی است.

در بیانیه آمده است که این اقدام “مراقبت های بهداشتی و حمایت اجتماعی جامع را برای همه ساکنان کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​فراهم می کند.”

آرژانتین اعلام کرده است که مالیات ویژه ای به نام «مالیات میلیونر» در نظر گرفته و مالیات بر درآمد انرژی را در نظر گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید