جورج سوروس: تهاجم روسیه به اوکراین می تواند جرقه جنگ جهانی سوم را بزند



جورج سوروس، میلیاردر لیبرال معتقد است که تهاجم روسیه به اوکراین می تواند «جنگ جهانی سوم را آغاز کند» و «حتی تمدن نیز ممکن است از آن جان سالم به در ببرد».

به گزارش ایندیپندنت، جورج سوروس، میلیاردر مجارستانی-آمریکایی 91 ساله در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: بهترین راه برای جوامع غربی برای حفظ جامعه آزاد، شکست نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است.

وی با اشاره به رئیس جمهور چین، شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین، مدعی شد که رژیم های سرکوبگر “قیام می کنند” و جوامع باز “در محاصره” هستند.

جورج سوروس همچنین به کشورهای اتحادیه اروپا که به دلیل اتکای بیش از حد به انرژی روسیه مورد انتقاد قرار گرفته اند هشدار داد که ممکن است پوتین گاز طبیعی را که در حال حاضر حدود 40 درصد از نیاز اروپا را تامین می کند، قطع کند.

وی در خصوص تهاجم روسیه به اوکراین مدعی شد: «این تهاجم می‌توانست آغاز جنگ جهانی سوم باشد» و «حتی ممکن است تمدن هم ادامه نداشته باشد».

سوروس افزود: فکر می کنم پوتین اکنون متوجه شده است که حمله روسیه به اوکراین یک اشتباه بوده است. اما آتش دور از دسترس است زیرا پوتین قابل اعتماد نیست. هر چه او ضعیف‌تر شود، وضعیت او سخت‌تر می‌شود.»

جورج سوروس گفت: «حمله روسیه به اوکراین ناگهانی اتفاق نیفتاد. جهان در تضاد روزافزون با دو نظام حکومتی متفاوت و متضاد است. جامعه باز و جامعه بسته. امروز چین و روسیه “بزرگترین تهدید برای جامعه باز” هستند.

وی درباره استراتژی چین و کنترل موشک کوئید-19 این کشور گفت: رئیس جمهور چین راز خود را مخفی نگه داشته و او مسئول است. شی هرگز به مردم چین نگفت که واکسنی که برای ویروس کرونا دریافت کرده‌اند فقط برای سویه منتشر شده در ووهان مناسب است و این واکسن ایمنی بسیار کمی برای سایر گونه‌ها ایجاد می‌کند.»

وی گفت: «قرنطینه چینی برای کنترل شیوع این بیماری همه‌گیر منجر به فروپاشی اقتصاد چین شده است، اما رئیس‌جمهور چین تمایلی به اعتراف به اشتباه بودن روش او برای کنترل این بیماری ندارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید