پول از کجا آمده و دولت ها چگونه بدهکار شدند؟ خبرگزاری مهر، اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات چاپ دهم کتاب «حرفه های دخترم در اقتصاد: تاریخ مختصر سرمایه داری» نوشته یانیس واروفاکیس با ترجمه فرهاد اکبرزاده را با شمارگان 1100 نسخه، 176 صفحه و به بهای 176 صفحه منتشر کرده است. 58 هزار تومان. . چاپ اول این کتاب در دی ماه 1396 در شمارگان 1100 نسخه و به قیمت 22000 تومان در دسترس عموم قرار گرفت.

یانیس واروفاکیس، اقتصاددان جنجالی و وزیر دارایی یونان در دولت چپ گرای یونان در سال 2015، این کتاب را با دو ادعای اصلی نوشت. اول این که اقتصاد بسیار مهمتر است که به اقتصاددانان واگذار شود، و دوم اینکه اقتصاد اساساً یک علم به معنایی که ما می شناسیم نیست، مانند فیزیک، شیمی و غیره. به گفته نویسنده، اگرچه اقتصاددانان از آمار و ریاضیات استفاده می کنند، اما نمی توان آنها را با علم یکی دانست. در این کتاب اقتصاددان معروف تلاش می کند به سوال ساده فریبنده دخترش سنیا پاسخ دهد که “چرا این همه نابرابری وجود دارد؟” او برای این کار از داستان های زندگی و افسانه های معروف خود از ادیپ و فاوست گرفته تا فرانکنشتاین و ماتریکس استفاده می کند.

دوم اینکه نویسنده در همان مقدمه توضیح می دهد که اگر نتوانیم اقتصاد را به زبانی که دیگران می فهمند توضیح دهیم، نمی دانیم وضعیت چگونه است؟ بنابراین هدف این کتاب ساده کردن مسائل نیست، مانند برخی کتاب‌ها که مثلاً فیزیک کوانتومی را برای نوجوانان توضیح می‌دهند. هدف این کتاب ارائه گزارشی قابل درک از اقتصاد است که اهمیت آن در زندگی شهروندان بر کسی پوشیده نیست. او معتقد است که متقاعد کردن هر شهروندی برای داشتن توانایی صحبت از نظر اقتصادی دارای یک زبان و درک اساسی است که پیش نیاز یک دموکراسی واقعی است، بنابراین تردیدی وجود ندارد که جامعه جهانی به زبان جدید اقتصادی نیاز دارد.

نویسنده در این کتاب همچنین انتقاد شدیدی از نئولیبرالیسم و ​​بانکداری در عصر کنونی دارد. انتقاد او از عملکرد سیستم بانکی یک دلیل ساده دارد: سطوح بالای نابرابری و فاصله طبقاتی. همانطور که او در مقدمه توضیح می دهد، که یک اصطلاح اقتصادی نیست، در سراسر کتاب به نئولیبرالیسم اشاره نمی کند، اما روندی را در فصل 4 کتاب با عنوان جادوی سیاه بانکداری نشان می دهد. که می‌توان آن را به‌عنوان اصطلاح تخصصی مالی تعریف کرد که در قلب اقتصاد نئولیبرال قرار دارد. عنوان «جادوی سیاه بانکداری» به همان بخشی از فرآیند بانکی اشاره دارد که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

در این کتاب فوق العاده، نویسنده به زبان ساده منبع وجوه را توضیح می دهد. او می نویسد که پول برای ثبت بدهی ها اختراع شده است، یعنی از قدیم الایام قرض و پول با هم بوده است. قدیمی ترین رکوردها برای نشان دادن تعداد کارگران مازاد مزرعه مانند گندم و تقاضا انجام شده است. اما این تبدیل از جامعه فئودالی به جامعه بازار بود که بدهی را به “عامل اصلی” تبدیل کرد، بدون بدهی سودی وجود ندارد، زیرا شرکت ها برای رشد نیاز به وام گرفتن دارند. رشد بدهی باعث بی ثباتی و افزایش احتمال سقوط اقتصادی می شود، اما بدهی، نه زغال سنگ، “سوخت واقعی انقلاب صنعتی شد.”

دیدگاهتان را بنویسید