تاریخچه سری Fallout – Fallout


البته اگر به داستان‌هایی درباره جنگ‌های هسته‌ای علاقه دارید، می‌دانید که بازی‌های زیادی درباره آن‌ها به گونه‌ای ساخته نمی‌شوند که فضای خاص آن‌ها را به اشتراک بگذارید. این داستان زمانی جدی تر می شود که بخواهیم چنین فضایی را در این نوع دنیای آزاد تجربه کنیم. Fallout عنوانی است که توانسته الهام بخش ما در این دنیا از گذشته تا امروز باشد. در این مقاله، تاریخچه فراز و نشیب های نسخه های مختلف فرنچایز Fallout را به اشتراک می گذاریم. منتظر Vegato باشید.

قطرات


قطرات

ساخت اولین قسمت از فرنچایز Fallout به اوایل سال 1994 برمی گردد. طراحی اولیه بازی نزدیک به نقش آفرینی بود. اینترپلی پروداکشنز Feargus Urquhart را برای کارگردانی بازی انتخاب کرده است. کل مراحل ساخت این نسخه سه سال و نیم و با بودجه سه میلیون دلاری به طول انجامید. فرآیند ساخت با تیم کین برنامه نویس شروع شد. این روند تا شش ماه طول کشید. شاید بهتر باشد بگوییم که در شش ماه اول مراحل ساخت بازی، تیم کاین به تنهایی مسئولیت ساخت بازی را بر عهده داشت. در این مدت او شروع به ساخت بازی از موتور گرافیکی کرد. پس از انتخاب موتور مناسب و ارزیابی صحیح نیازهای اولیه، تیم توسعه به 30 نفر افزایش یافت که مستقیماً در فرآیند عنوان نقش داشتند.

اعضای تیم به طور قابل توجهی رشد کرده اند، اما رهبری مسیر توسعه توسط سه عضو اصلی تیم هدایت می شد. این سه نفر عبارتند از تیم کین، برنامه نویس، کریستوفر تیلور، طراح و کارگردان هنری لئوناردو بویارسکا. در واقع این سه عضو مثلث امنی را فراهم کردند که پروژه و اعضای آن بتوانند در مسیری امن و صحیح حرکت کنند. همه چیز آنقدر دقیق بود که بعداً قابیل گفت که تیم سه نفره ما برای ساختن عالی است. با گسترش پروژه، زمان انتخاب نامی برای بازی در حال ساخت فرا رسیده است. عنوانی که به دوران پس از هسته ای یا بهتر بگوییم دوران پس از هسته ای می پردازد. در ابتدا، آنها تصمیم گرفتند Vault-13: A GURPS را، نامی که بعداً در پناهگاه دیدیم، برای بازی انتخاب کنند. اما مشکل اصلی این بود که نام انتخاب شده، نام درستی برای بازی نبود.

رهبران تیم توسعه تصمیم گرفتند نام دیگری را انتخاب کنند. آرماگدون گزینه بعدی آنها بود. اما این نام به دلیل شباهت با سایر پروژه های در دست توسعه در آن زمان، انتخاب مناسبی برای سازندگان نبود. نیازی به گفتن نیست که پروژه آرماگدون پس از مدتی به طور کامل لغو شد. در نهایت به نام دیگری روی آوردند. نام جدید Fallout بود. در نهایت این نام برای بازی انتخاب شد. اما چالش بعدی سازندگان، انتخاب موسیقی مناسب برای تم اصلی بازی بود. از طرفی موسیقی آماده می تواند ارتباط خوبی با متن و مفاهیم بازی و همچنین نام آن برقرار کند.

اولین انتخاب آهنگ I Don’t Want to Set the World on Fire از The Ink Spots بود. اما همچنان مشکلی وجود داشت که راه آنها را مسدود کرده بود. مشکل کپی رایت و قانون مجوز. InterPlay برای رفع مشکل کپی رایت نیاز به مجوز داشت و متاسفانه یا خوشبختانه نتوانستند برای این موسیقی مجوز بگیرند. سپس به سراغ آهنگ جایگزین رفتند. موزیک جدید هنوز از Now Spats بود اما این بار شاید اسمش هست. انتخاب جدید اینترپل دیگر مشکلی ندارد و به همین دلیل این موسیقی به تم اصلی Fallout تبدیل شده است.

با این حال، آنچه نتیجه یک تلاش سه ساله استودیویی شد، تیم سازنده به سراغ منتقدان و بازیکنان رفت. امتیازی که منتقدان به این بازی دادند 89 بود. ممکن است فرنچایز را کامل یا بی نقص در نظر نگیریم، اما می توان آن را یک بازی عالی برای شروع در نظر گرفت. از طرفی این بازی با عناوینی مانند Baldur’s Gate و Diablo به صورت همزمان عرضه شد. علاوه بر این، شباهت ژانری نیز بین این سه عنوان وجود دارد. این دو موضوع در نهایت منجر به مقایسه بین آنها شد. ظهور این بازی ها و همچنین محبوبیت بی نظیر این بازی در ابتدای انتشار باعث شد تا در عرض چند ماه یا بهتر است بگوییم سال اول انتشار این بازی، فروش شگفت انگیزی داشته باشد. آماری از این بازی به دست نمی آید. اما با گذشت زمان و با افزایش محبوبیت بازی، تعداد فروش این عنوان بهبود یافت تا اینکه در نهایت Fallout به فروش 600000 نسخه رسید. این بازی فقط برای پلتفرم PC در دسترس بود.

سقوط 2


قطرات

با اقدامات قبلی اینترپل برای تولید، تصمیم به ایجاد تغییراتی در سیاست های عملیاتی خود گرفتند. یکی از نتایج این به‌روزرسانی خط‌مشی، ایجاد دومین نسخه اصلی فرنچایز Fallout توسط Black Aal Studios بود. در واقع این استودیو همان استودیو سازنده نسخه اول بود که با نامی جدید به عنوان زیرگروه Interplay Productions فعالیت خود را آغاز کرد. تیم کین و کریس اولان قضاوت این مسابقه را بر عهده داشتند. نسخه دوم حدود یک سال دیرتر از نسخه قبلی یعنی در سال 1998 منتشر شد. با توجه به بازخورد نسخه اول، آنها می دانستند که ایجاد نسخه دیگری احتمالا موفق تر از مرحله قبلی خواهد بود.

ساخت یک بازسازی کلیدی بود و تیم سازنده می خواستند داستان بازی را ادامه ای بر نسخه قبلی این خانواده بسازند. داستان این نسخه هشتاد سال پس از وقایع نسخه اول می گذرد. شاید این موضوع تا حدودی روی محتوا تاثیر گذاشته باشد اما فضای کلی بازی حفظ شده است. کین در مصاحبه ای گفت که طراحی اولیه این نسخه قبل از ساخت Fallout نوشته شده است و حتی مراحل ساخت آن به مدتی قبل از ساخت بازی بازمی گردد. ساخت و طراحی آن توسط بنیانگذار اینترپل، برایان فارگو آغاز شد. آنها حتی قصد داشتند بازی را قبل از انتشار اول منتشر کنند. با این حال، انتشار و سایر جزئیات آن طور که برنامه ریزی شده بود پیش نرفت و شاهد انتشار عنوان دیگری به جای اولین قسمت از فرنچایز Fallout بودیم.

اگرچه سازندگان تلاش کردند تا امتیاز توصیفی بازی را بهبود بخشند، اما نتوانستند. منتقدان به متا 87 امتیاز عنوان دادند. از سوی دیگر، از نظر فروش، تولیدکنندگان هر طور که می خواستند رفتار کردند. فروش بازی این بار هیجان انگیزتر شد و استقبال بهتر از اولین عرضه در ماه اول Fallout 2 بود.علاوه بر این جوایز دیگر Fallout 2 نیز اهدا شد که یکی از این جوایز انتخاب بازی بود. در جایگاه خود در رده 68 از مجموعه برترین بازی های تاریخ ذکر شده است. بالاخره این نسخه با این آمار و افتخارات ریز و درشت دیگر کار خود را به پایان رساند.

سقوط 3


قطرات

داستان Fallout پس از پایان نسخه دوم در سکوتی نسبتا طولانی به پایان رسید. البته آن سکوت تنها برای بازی های اصلی این خانواده در نظر گرفته شده بود و همچنان شاهد انتشار زیرنویس هایی برای این فرنچایز هستیم. یکی از این بازی‌ها که اتفاقاً اولین نسخه کنسولی این سری بود، Fallout: Brotherhood of Steel بود. به هر حال، به دلایلی که ممکن است با توجه به مسائل مطرح شده در بالا متوجه شده باشید، سکوت بزرگ بر فرانچایز حاکم بود. این سکوت باعث شد که سریال به دست Bethesda بیفتد. Fallout 3 که اکنون Radactive Rain نام دارد توسط Bethesda ساخته و منتشر شد.

اما داستان Fallout 3 نیز مانند سایر جزئیات بازی و تیم سازنده، تحت تاثیر تغییرات قرار گرفته و شاهد روایت جدیدی بوده ایم. داستان به جنگ جهانی چهارم اشاره دارد. نبردی دو ساعته که به جنگ جهانی چهارم معروف است بین ابرقدرت های جهان رخ می دهد. جنگی که به طور کامل توسط سلاح های هسته ای شکل گرفت و منجر به ویرانی جهان و آلودگی شدید رادیواکتیو شد. در این میان افرادی که موفق به ورود به پناهگاه های خصوصی به نام والت شدند جان سالم به در بردند. شخصیت اصلی یک پناهنده از مخفیگاه والت 101 در واشنگتن است. او یتیم خانه را ترک می کند تا پدرش را پیدا کند و این داستان شروعی جدید برای بازگشت بتسدا به دنیای بازی های ویدیویی می شود.

با توجه به قدرت و سرمایه بسیار زیاد Bethesda، آنها توانسته اند دنیای بازی را بزرگتر از تصور کاربران بسازند. گیم پلی، ساختار کلی بازی و روایت این عنوان دستخوش تغییرات گسترده و جدیدی شده است. سرانجام، Fallout 3 سرانجام رویای خود را برای دستیابی به یک امتیاز با کیفیت بالاتر برآورده کرد. این بازی توانست امتیاز 91 را روی رایانه شخصی، 93 را در ایکس باکس 360 و 90 را در پلی استیشن 3 کسب کند که علاوه بر رشد در این زمینه، آمار فروش بازی نیز رشد بسیار چشمگیری را تجربه کرد. برخلاف دو نسخه اول، این بازی در اولین نسخه موفق به فروش بیش از 600000 نسخه شد. اگرچه بازی با چنین اعدادی به پایان رسید، اما تیم سازنده همچنان محتوای قابل دانلود را منتشر می کرد.

Fallout: New Vegas


قطرات

با توجه به تجربه Bethesda در ساخت نسخه سوم، واضح بود که نیاز به ترجمه است. بنابراین آنها تصمیم گرفتند نسخه فرعی این فرنچایز را بسازند. اگرچه Fallout: New Vegas اولین بازی فرعی این خانواده نبود، اما می‌توان آن را یکی از اولین تلاش‌های موفق سری Fallout برای موفقیت در زیر مجموعه‌ها دانست. داستان این نسخه در ادامه قسمت اصلی منتشر شده یعنی Fallout 3 بود.

این بار همه چیز 3 سال پس از اتفاقات نسخه قبلی رخ می دهد. این بار شما در نقش پیام رسان هستید. یعنی سه ماه از نبرد سد هوور می گذرد و هفت خبرنگار برای حمل یک بسته مهم استخدام شده اند. در قالب یک خبرنگار برای شما هم همین اتفاق خواهد افتاد. Obsidian Entertainment پایان بازی را تنها به یک قسمت محدود نکرد و در Fallout: New Vegas شاهد پایان های متفاوت زیادی بودیم.

Fallout 4


قطرات

با حذف Fallout 3 در سال 2008، دلیلی برای تاخیر وجود نداشت. Bethesda ساخت چهارمین نسخه اصلی را با کمی تمرکز و بازیابی آغاز کرد و در سال 2015 آن را برای نسل هشتم سونی، مایکروسافت و البته رایانه های شخصی منتشر کرد. به نظر می رسید بتسدا می دانست که قرار است چه چیزی خلق کند. داستان بازی دوباره تغییر کرده است. اما این تغییر یا بهتر است بگوییم تغییر فقط محتوا بود و عناصر اصلی مانند والت و سایر مواردی که فضای کلی خانواده را تشکیل می دادند هنوز حفظ شده اند.

داستان بازی بر خلاف نسخه های دیگر که وقایع پس از انتشار آلودگی رادیواکتیو را نشان می دهد، این زمان به دقایقی قبل از آلودگی برمی گردد. در اولین صحنه های بازی شاهد صدای آژیر و شروع بمب باران اتمی هستیم. در این سکانس برش، به 200 سال پیش برمی گردیم. بازی در آن زمان چه زمانی برگزار می شود؟ شاید بد نباشد بدانید که همزمان با ساخت این بازی، Bethesda عنوان دیگری نیز در دست ساخت داشت. The Elder Scrolls V: Skyrim که چند سال قبل از Fallout ایجاد و منتشر شد، نیاز به به روز رسانی، محتوای جدید و بسته های اضافی داشت. Bethesda روی استقبال از The Elder Scrolls V: Skyrim بسیار متمرکز بوده است. به همین دلیل، روند ساخت Fallout 4 طولانی تر و البته دشوارتر از قبل بود.

نتیجه این چالش ها و مشکلات، اگرچه در اوایل کار مشخص نبود، اما پس از انتشار آشکار شد و حتی منتقدان نیز در نقدهای خود به توضیح کامل این موضوع پرداختند. Fallout جدید چند پله از متا تگ 93 به 88 کاهش یافت. اما وقتی نوبت به فروش بازی رسید، برعکس بود. تقریباً همه بازیکنان و هواداران منتظر بودند ببینند Bethesda چه چیزی برای آنها در نظر گرفته است. این منجر به فروش 12 میلیون واحد عنوان تنها در 24 ساعت اول انتشار شد. این بازی با افتخارات فراوان و رکوردهای فروش بسیار متفاوت به پایان رسید. در سال 2019 یکی از بسته های الحاقی این عنوان مشکل قانونی داشت که ظاهراً مربوط به یکی از لباس های این باندل بود. در نهایت، این موضوع به طور موقت توسط مکس و بتسدا در مذاکرات با مایکروسافت ساکت شد.

سقوط 76


قطرات

با وجود این فرنچایز در نسل هشتم و حواشی Fallout 4، زمان آن فرا رسیده است که Bethesda و توسعه دهندگان آن زیرنویس دیگری را منتشر کنند. عنوانی که می تواند فضا را کمی خنک کند و این مجموعه را بدون موجی از حاشیه به ساحلی منتقل کند. اما Fallout 76 انتخاب خوبی نبود. بازی در زمان انتشار نتوانست با کیفیت خوبی به دست بازیکنان و طرفداران برسد و همین امر آتشی تند در دل تماشاگران ایجاد کرد.

داستان بازی از پایگاه 76، یکی از 17 پناهگاه برای بازماندگان شروع می شود. به گزارش بازی، بیست سال از جنگ هسته ای می گذرد و اکنون زمان آن رسیده است که ساکنان این پایگاه ها به سطح زمین بازگردند و مناطق جنگ زده را بازسازی کنند. این نسخه یک داستان زمانی کامل را قبل از هر عنوان دیگری در این خانواده روایت می کند. این بار شما در نقش شهروند این پناهگاه هستید که باید به زمین بیاید و آن را بسازد.

جزئیات خاص مختلفی در بازی دیده می شد. یکی از مهمترین نمونه ها وجود قسمت آنلاین در این بازی است. اما همانطور که در بالا ذکر شد وجود آن در زمان انتشار آن چیزی نبود که باید باشد. مدت کوتاهی پس از آن، با انتشار به روز رسانی های مختلف و بسته های اضافی، مشکلات موجود تا حد زیادی برطرف شد. با این حال، Fallout با انتشار Fallout 76 به پایان رسید که برای رایانه های شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر شد. امیدواریم به زودی شاهد عرضه های بیشتری در خور شأن این خانواده در دنیای بازی های ویدیویی باشیم.

محتوای پیشنهادی:Vijlog: چهار ویژگی مهم ویندوز 11 برای گیمرهاسیستم عامل قابل پخش بهتر
Vijlog: چهار ویژگی مهم ویندوز 11 برای گیمرها

دیدگاهتان را بنویسید