رفیع پور: امام صادق (علیه السلام) با ادامه راه پدرش هویت شیعی خود را بازسازی کرد.


حجت الاسلام سید محمدمهدی رفیع پور تهرانی، استاد حوزه و پژوهشگر علوم دینی در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره تأثیر امام صادق (علیه السلام) بر جامعه شیعه، اظهار داشت: با توجه به تأثیر امام صادق علیه السلام در جامعه شیعه. امام صادق (علیه السلام) در مورد جامعه در آن زمان، ابتدا باید توجه داشت که ایشان در زمانی که جامعه مسلمانان تغییر قدرت در خلافت را تجربه کردند، امامت را بر عهده داشتند. ضعف قوای بنی امیه پس از آن، تجدید و عدم استقرار کامل حکومت عباسی، امام صادق (علیه السلام) را قادر ساخت که فعالیت های خود را بیشتر و بهتر انجام دهد. آنها از این فرصت طلایی نهایت استفاده را بردند و توانستند جامعه شیعه را به درجه بالایی آموزش دهند.

آموزه های کنونی شیعه به تلاش دو امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) برمی گردد.

وی افزود: امام صادق (علیه السلام) با برعهده گرفتن فعالیت های علمی پدر بزرگوارشان امام باقر (علیه السلام) توانست دانشگاه مدینه را که توسط امام پنجم تأسیس شده بود و بسیاری گسترش دهد. دانش آموزان در آن بزرگ شدند. تشیع کنونی و معارف امروز شیعیان در ابتدا رواج نداشت و این گنجینه مهم علم را باید مرهون تلاش ها و مجاهدت های ائمه به ویژه زحمات امام باقر و امام صادق (علیه السلام) دانست. بر او). .

رفیع پور تهرانی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات امام صادق (علیه السلام) تشویق شاگردان و شیعیان عالم به نوشتن و مقاله نویسی بود. بسیاری از آثاری که در ادبیات علمی شیعه به «اصول» معروف است، حاصل فعالیت اطرافیان امام صادق (علیه السلام) است و هر یک به تناسب مضمون، احادیثی در موضوعات مختلف کلامی، فقهی و کلامی دارد. ، و اخلاقی .

استاد حوزه تاکید کرد: اگر فعالیت های مهم امام صادق (علیه السلام) نبود، شیعیان امروز در مسائل مختلف از جمله مسائل فقهی با دیگر مذاهب اسلامی تفاوتی نداشتند، لذا امام صادق (علیه السلام) درود خدا بر او) باید موضوع را اساسی کند. کوشش در تبیین و گسترش دانش.. یادداشت اسلامی. امام صادق (علیه السلام) با تربیت فقیهانی چون زراره بن اعین، محمد بن مسلم و دیگران و تشویق مردم به علم آموزی از کسانی که در مکتب اهل بیت علیهم السلام تحصیل کرده اند. باشد) و علم و شیعه را سامان داد. فرهنگ. آغاز این فعالیت با امام باقر (علیه السلام) بود، اما امام صادق (علیه السلام) این موضوع را پایه گذاری کردند و با یک پیگیری اساسی آن را تقویت کردند.

انکار غیرمستقیم حکومت ظالم

رفیع پور ادامه داد: امام صادق (علیه السلام) سیاستی غیرمستقیم در نفی حکومت عباسیان دنبال کردند تا نشان دهند این حکومت دیکتاتوری است. وی با نهی شیعیان از بازگشت به حکومت ظلم و ستم برای حل و فصل اختلافات و خصومت ها، به طور نامحسوسی بر عدم مشروعیت و ظلم حکومت وقت دلالت می کند.

وی افزود: نمونه این رویه ها را می توان در پذیرش حنظله خود توسط عمر مشاهده کرد. در این حدیث می خوانیم: عمر بن حنظله گفت: از امام صادق (علیه السلام) درباره دو تن از دوستانمان (یعنی شیعیان) که بر سر دین یا ارثی با هم اختلاف داشتند، سؤال کردم و آن حضرت به آن حضرت ارجاع داد. قضات برای بررسی. فرمود: هر که در ادعای حق و باطل به آنها مراجعه کند به طاغوت (یعنی قدرت حاکم ظالم) رجوع کرده و هر چه حکم آنها را بگیرد حرام است. امّا آنچه به دست می آورد حق ثابت اوست، زیرا با حکم و رای ظالم و اختیاری که خداوند او را به کفر امر فرموده، آن را گرفت.

و مدرس حوزه افزود: در روایت زیر خداوند متعال فرمود: می خواهند برای شیطان محاکمه شوند تا زمانی که یکی هستند. از او پرسیدم: چه کار می کنند؟ فرمود: نگاه كنند و ببينند كسانى از شما كه حديث ما را نقل كردند و حلال و حرام را تحصيل كردند و كارشناس شدند و احكام و احكام ما را شناختند و او را قاضى و قاضى بپذيرند. کاری کنید که او شما را قلدری کند. پس چون به ما فرمان داد و آنان از او سرپیچی کردند، یقین کردند که فرمان خدا را کوچک شمردند و به ما پشت کردند و هر کس به ما پشت کرد به خدا پشت کرد و این شرک است برای خدا.

امام صادق (علیه السلام) هویت شیعه را بازسازی کرد

راوی پور گفت: امام صادق (علیه السلام) بارها با بیان حقانیت اهل بیت علیهم السلام در مسائل سیاسی و حکومتی، جدای از هویت علمی و فرهنگی به شیعیان می دهد. . نتیجه فعالیت های امام صادق (علیه السلام) این بود که در جهان اسلام شبکه عظیمی به ریاست امام صادق (علیه السلام) تشکیل شد که دارای یک شبکه مستقل علمی، فرهنگی، مالی و هویت سیاسی

این استاد علوم دینی در پایان گفت: امام صادق (علیه السلام) در بین شیعیان تأثیر زیادی بر جای گذاشت و شخصیت امام صادق (علیه السلام) در بین اهل سنت بسیار مهم است. در نوشته‌های اهل سنت ده‌ها حدیث می‌بینیم که از امام صادق (علیه‌السلام) رسیده است که حاکی از علاقه آنان به مقام علمی آن حضرت است.

انتهای پیام/




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید