انتشار جلد دوم کتاب «قصه های خاقانی» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، چاپ اول کتاب «داستان خاقانی، تاریخ صفویان از آغاز سلطنت شاه عباس دوم تا پایان سلطنت او» نوشته ولی گلی خان شاملو توسط انتشارات سروش منتشر شد. . با تحقیق و تصحیح آقای سعید میرمحمدصادق.

ولی قلی خان شاملو معروف به ولیقلی بیگ یکی از مشهورترین مورخان عصر صفوی است که در سال 1304 هجری قمری در شهر هرات به دنیا آمد و در آنجا بزرگ شد و نصرت خان حاکم آن منطقه شد. مصطفی سیستان شد و پس از چندین سال تصرف اداری در حدود سال 1050 هجری قمری به قندهار بازگشت. هشت سال بعد به سیستان بازگشت. او در لشکرکشی شاه عباس دوم برای آزادسازی قندهار حضور داشت و از سربازان ملک نصرت خان حاکم سیستان بود. پس از پایان جنگ قندهار در آن شهر ماندگار شد و پس از مدتی بیکاری در مقر حکومت قندهار کار کرد و در آنجا به عنوان منشی مشغول به کار شد و پس از مدتی سرپرستی پیوت های قندهار را بر عهده داشت. در سال 1073 هجری قمری پس از عزل به سیستان بازگشت و بین سالهای 1073 تا 1077 هجری قمری به نگارش کتاب قصص خاقانی پرداخت.

این کتاب که در یک مقدمه، سه فصل و یک خاتمه طراحی شده است، به تاریخ صفویان از آغاز تشکیل این سلسله تا پایان سلطنت شاه عباس دوم صفوی می پردازد.

این کتاب در دو جلد 732 و 1397، صفحه وزیری، با شمارگان 600 نسخه و قیمت 480 هزار تومان منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید