ضرورت ایجاد همکاری های راهبردی ایران و روسیه برای مقابله با سیاست های یکجانبه آمریکا


به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در چهارمین گفت و گوی امنیتی منطقه ای به تاجیکستان سفر کرده است، با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه دیدار و گفتگو کرد. مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی.

شمخانی در این دیدار با ابراز خرسندی از سطح بالای رایزنی‌های دو کشور در سطوح مختلف، بر تقویت بیش از پیش همکاری‌های ایران و روسیه در خصوص تحولات جدید در عرصه بین‌المللی تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، گفت: جمهوری اسلامی ایران 43 سال است که تحت تحریم است و به نمادی از ناکارآمدی تحریم‌ها برای اعمال اراده سیاسی بر کشورهای مستقل تبدیل شده است. ”

شمخانی بر لزوم ایجاد همکاری های راهبردی ایران و روسیه برای مقابله با سیاست های یکجانبه آمریکا تاکید کرد و افزود: به نظر می رسد تحریم های اعمال شده علیه روسیه با پایان جنگ لغو نخواهد شد و بنابراین باید یک نظام منسجم همکاری ایجاد شود. ” بین کشورهای تحت تحریم در افق راهبردی و بلندمدت.

وی ایجاد جهش کیفی در تعاملات و روابط اقتصادی دو طرف را یکی از مهمترین ابعاد روابط و عاملی تسریع کننده در ارتقای سایر ابعاد همکاری دانست و گفت: ضروری است.

وی توسعه همکاری بین کشورهای عضو سازمان و ارائه سازوکارهای مشترک مالی، بانکی و گمرکی بین اعضای سازمان را یکی از اقدامات مهمی عنوان کرد که می تواند از تأثیر تحریم های غیرقانونی بر روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور جلوگیری کند. کشورها.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در تشریح تلاش غرب برای سرگرم کردن روسیه در بحران اوکراین، گفت: برخی کشورها با سوء استفاده از بحران اوکراین به دنبال طرح های توسعه طلبانه در منطقه هستند و اهداف بلندپروازانه خود را دنبال می کنند که باید جدی گرفته شود. .

شمخانی با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان و تداوم حضور ناامن گروه‌های تروریستی در این کشور، افزود: نبود دولت فراگیر در این کشور یکی از دلایل اصلی تداوم بی‌ثباتی و ناامنی و افزایش اوضاع است. فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم.»

شمخانی در خاتمه از برنامه ریزی برای همکاری نزدیکتر نهادهای امنیت ملی دو کشور برای فراهم کردن بسترهای لازم در زمینه روابط جدید اقتصادی، تجاری، مالی و امنیتی به ویژه در شرایط تحریم خبر داد و گفت: آماده است. برای تحقق این مهم، دیدارهای مقامات ذیربط دو کشور در تهران و مسکو را ادامه می دهیم.

همانطور که نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، ریشه های بحران اوکراین و مداخله گسترده غرب برای تبدیل این کشور به کانون ناامنی و بی ثباتی را توضیح داد. غرب مصمم بود به روسیه ضربه بزند و این تحریم ها حتی در صورت عدم وقوع بحران در اوکراین اعمال شد.

وی روشن شدن حقایق بسیار تلخ ایجاد آزمایشگاه های شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین توسط آمریکا را یکی از ثمرات عملیات ویژه روسیه در این کشور عنوان کرد و گفت: در این راستا به دلیل عدم موفقیت در این کشور، اقداماتی انجام شده است. ما اسناد غیرقابل انکاری دقیقی برای اثبات فعالیت های غیرقانونی ایالات متحده در اوکراین داریم که به زودی منتشر خواهیم کرد.

پاتروشف گفت: غرب در تلاش است تا با استفاده از تحریم ها اراده خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کند، اما ما باید با فعال کردن سازوکارهای جدید به ویژه استفاده از پول ملی و سیستم مبادلات مالی مستقل، برای دور زدن شرایط فعلی برنامه ریزی کنیم.

وی با تاکید بر لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌های همکاری‌های فشرده بین روسیه و ایران، بر لزوم نهایی کردن توافقنامه همکاری‌های اقتصادی بلندمدت بین دو کشور تاکید کرد و افزود: همکاری در زمینه ترانزیت و تکمیل مسیر شمال – جنوب کریدور یکی از مهم ترین اقداماتی است که دو کشور باید از آن استفاده کنند و توانمندی های آنها تلاش بیشتری می کنند.

تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه فرصتی را برای مردم ما ایجاد کرده است تا از بیهودگی رویکرد گروه‌های سیاسی لیبرال در روسیه نسبت به لزوم مشارکت و همکاری همه جانبه با غرب که برای کشور ما زیان‌آور است آگاه شوند. پاتروشف گفت.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه خواستار تکمیل سریع اسناد عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای شد و افزود: حضور فعال و همه جانبه ایران در سازمان همکاری شانگهای ظرفیت های اقتصادی گسترده ای را برای این سازمان به همراه خواهد داشت.

پاتروشف تلاش های برنامه ریزی شده غرب برای گسترش حضور نظامی خود در منطقه را “خطرناک و بسیار نگران کننده” توصیف کرد.

وی با اشاره به برگزاری ششمین اجلاس سران دریای خزر در ترکمنستان در خردادماه امسال، بر لزوم تکمیل سامانه دریای خزر برای توسعه همکاری‌های پنج کشور منطقه و همچنین جلوگیری از حضور نظامی سایر کشورها در منطقه تاکید کرد. منطقه … باید به یک منطقه نظامی تبدیل شود و بنابراین انجام رزمایش نظامی با کشورهای ثالث در این منطقه کاملا غیرقابل قبول است.

پاتروشف با اشاره به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برقراری گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای که با همسایگان افغانستان دیدار می‌کند، وضعیت کنونی افغانستان را نامطلوب و نگران‌کننده توصیف کرد و افزود: استقرار دولت فراگیر در این کشور سود کامل داشت.

انتهای پیام/




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید