پنج «ب» و هفت «سین» ذخیره ارزی



رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی پنج «ب» گمراه کننده و هفته «گناه» را دلیل این صندوق عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری که اخیرا با انتقاد از استفاده از منابع صندوق توسعه ملی خواستار تغییر نگاه سایر دستگاه ها به ویژه دولت نسبت به این صندوق شده بود، به چند موضوع پرداخت که صندوق توسعه ملی نباید منابع را به دست آورد. در عوض دستگاه های مربوطه باید به آن پاسخ دهند.

پنج دور جعبه

وی در توئیت خود به «پنج B» زیر به عنوان انحراف صندوق اشاره کرد که شامل استفاده از منابع صندوق برای «بودجه جاری»، «بودجه توسعه»، ابزاری برای فعالیت‌های «بانک‌ها» و… استفاده از منابع برای جبران کمبودها و حوادث تحت عنوان «بیمه اجتماعی و اقتصادی» و در نهایت وارد «کارآفرینی و رقابت با بخش خصوصی» شوید.

هفت راه برای رشد

با این حال، رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی اعلام کرد: «سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه شرکت‌های نوپا و محصولات دانش‌آموزی»، «سرمایه‌گذاری و مشارکت در زیرساخت‌ها»، «سرمایه‌گذاری در حوزه پولی و مالی بین‌المللی». بازارها، و همچنین «سرمایه گذاری و مشارکت در عرصه های اقتصادی» از دیگر موارد پربازده و کم ریسک» است.

وی رعایت این نکات را برای رسیدن به نرخ رشد بالا در زمان حال و مایه افتخار و سربلندی نسل های آینده می داند.

چندی پیش غضنفری برای خرج نکردن و حفظ اصل پول نفت پیشنهاد کرد که دولت به تدریج تمام منابع نفتی را از بودجه در اختیار صندوق قرار دهد و معادل بودجه نفتی دولت را صندوق از سود حاصل از آن دریافت کند. سرمایه گذاری این منابع هر سال آن را پرداخت کنید. در این صورت اصل سرمایه در صندوق توسعه ملی نگهداری می شود و صرفاً صرف سود سرمایه گذاری می شود.

قرار بود این پیشنهاد به هیات امنای صندوق توسعه ملی ارائه شود اما تاکنون جلسه ای تشکیل نشده است اما به نظر می رسد هفته آینده هیات امنای صندوق توسعه ملی تشکیل شود و به احتمال زیاد که مورد بحث قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید