وقتی داریوش دندون طلا شد / ماجرای انتقام نیر از گنبردیزل – مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – آروین موذن زاده; آ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از گذشت بیش از چهار دهه وارد قرن جدیدی شد. در طول این عمر ۴۳ ساله آثار بسیاری با موضوعات مختلف دفاع مقدس، مذهبی، کمدی، اجتماعی و تولیدی تولید و در سالن های نمایش به نمایش درآمد. برخی از این آثار بسیار جدید هستند ساز برخی از خاطره انگیزترین و محبوب ترین آثار.

شاید نگاه اجمالی به آثار تولید و اجرا شده در دهه های شصت، هفتاد، هشتاد و نود، روندی که این آثار برای آموزش و تولید طی کردند، گروهی که در تولید و اجرا حضور داشتند، خالی از لطف نیست. کار کنید و تصاویر این پیشنهادات را ببینید چه عکس و چه فیلم.

از این رو در مجموعه هنری تصمیم بر این شد که از ابتدای سال 1400 با جمع آوری اطلاعات مختلف در مورد اجراهای چهار دهه گذشته، مروری بر تولیدات تئاتر ایران در این دوره داشته باشیم، چرا که این گزارش ها در سال 1401 ادامه خواهد داشت.

در چهل و چهارمین گام نقد و بررسی «چهار دهه خاطرات تئاتر» سراج پیشنهاد “سن «غد» به نویسندگی و کارگردانی داود میراکری ساخته شده است.

وقتی داریوش بزرگ شد

پیشنهاد “سن فیلم طلا در سال 1357 به کارگردانی داود میراکری در سالن اصلی تماشاخانه الشهر به نمایش درآمد و با استقبال تماشاگران مواجه شد. داریوش ارجمند، اصغر همت، مهدی فتحی، ستارا اسکندری، در روز جعفری، کوروش گرجستانی، حسن بوچرازی، محسن قاضی مردادی، آمریل ارجمند و شهرام فرضی پور از بازیگران این نمایش در سال ۱۳۵۷ بودند.

داود میرباقری چهره ای شناخته شده برای مخاطبان سینما و تلویزیون است، او در تئاتر، سینما، تلویزیون و حتی شبکه نمایش خانگی فعالیت داشته است و در همه این حوزه ها آثار خاطره ای نیز وجود دارد. خشمگین با موفقیت خارج شد. در واقع می توان گفت مهم ترین تصویر تاریخ اسلام در دهه های اخیر ساخت سریال های مذهبی با دیالوگ نویسی است. تحریک فکری، متعادل و اهن همچنین در اذهان عموم با سریال های دیوید میرباقری تداعی می شود. سریال هایی چون «امام علی علیه السلام» و «مختارنامه» جوجو مهم ترین اثر مذهبی است که تاکنون ساخته شده است و به گفته بسیاری از منتقدان و تماشاگران حرفه ای تا سال های آینده هیچکس نمی تواند آثاری با این عظمت و کیفیت در ایران تولید کند.

وقتی داریوش بزرگ شد

– فعالیت هنری خاکستر از تئاتر و تلویزیون همزمان او شروع به نوشتن و اجرای آثاری چون «خودروی در مراکا» با ارائه سیاوش همورث و «عشق آباد» کرد. “سن “طلا” و “پرده عشق” را از آن بیرون آورد نمایش می دهد این فراموش نشدنی و محبوب است که میراگری در دهه 1970 راه اندازی کرد. البته میرباقری قبل از اجرای این آثار و در دهه شصت با کارگردانی سریال هایی چون «رعنا» و «گرگ ها» از اولین سریال های خانوادگی اجتماعی میرباقری در تلویزیون توانست نظرها را به خود جلب کند. برنامه های تلویزیونی دیگری مانند «آدم برفی»، «سحر»، «پرتوی مسافر»، «امام علی (ع)»، «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته»، «شاه گوش»،سن طلا »و در سرانجام پروژه «سلمان فارسی» که سال ها تهیه کنندگی آن را بر عهده داشت به روی او باز شد. مسیری البته نه چندان دور از سختی ها، سختی ها و چالش های مالی؛ سینما با مصادره رنج می برد فیلم سینما چرا که «برف» و در شبکه خانگی با سریال های مکثی مانند «ماه دختراو سال ها با او همراهی کرد و در تلویزیون سال ها «سلمان فارسی» کار نکرد و منتظر ماند تا میر باقری وصیت نامه اش را انجام دهد.

پیشنهاد “سن طلا » یکی از نمایشنامه هایی است که میراگری در اواخر دهه هفتاد و در زمان خود از مرداد تا دی ماه 1357 با نزدیک به 140 اجرا اجرا کرد و یکی از موفق ترین آنهاست. اکثر و محبوب است اکثر آثاری در تئاتر ایران اجرا شد. «سن ممکن است “طلا” باشد جوجو اولین نمایش های ویژه ایران به تهیه کنندگی عبدالله اسکندری، طراح گریم سرشناس ایرانی، حتی قیمت بلیت یک نمایش را در دوره ای که قیمت بلیت آن بود، 1500 تومان اعلام شد. ارائه می دهد اون موقع بین 400 تا 700 تومن بود انتقال تبدیل شده بود.

وقتی داریوش بزرگ شد

به طور خلاصه «سن طلا” به شرح زیر است: نیر دختر مهاجر با پدر بیمار او در حلبی آباد در حومه تهران زندگی می کند و به گردش و فروش صنایع دستی مشغول است. او برای عبور از سعد با یک پلیس درگیر می شود و فرار می کند و به کافه ای پناه می برد که عده ای در آن رفت و آمد می کنند. مقدار زیادی سلام یک شهر است صاحب کافه شخصی به نام گونبار دیزل با نام مستعار “” است.سن طلا » است یوغ رفت و آمد مکرر. نارنجک از شجاعت و پاکدامنی و سخت کوشی یوغ آن را دوست دارد و یوغ همچنین از ثمره و نیکی او. این آشنایی به عشقی آتشین می انجامد که به بارداری ختم می شود یوغ او هست. کوفی چی پس از فروکش کردن عشقش پشیمان می شود و انکار می کند عزیزم میستا… یوغ وقتی با رنگ شیطون نارنجک او با یک تصمیم وحشتناک روبرو می شود. او قصد دارد با کمک به یک نوزاد شکمی از مرد قهوه انتقام بگیرد، اما…

بازیگران پشت صحنه این نمایش از چهره های حرفه ای شناخته شده در حوزه فعالیت خود بودند رتبه بندی پیشنهاد “سن «طلا» به اثری جذاب و تاثیرگذار در دنیای تئاتر تبدیل شده است که پس از گذشت سال ها همچنان در ذهن مخاطبان نقش بسته است و خود میر باقری پس از 16 سال تصمیم گرفت اقتباسی از این نمایش را برای شبکه نمایش خانگی تولید کند. البته که “سن «طلا» نتوانست برای این کارگردان موفقیتی را برای کارگردان به ارمغان بیاورد.

از عوامل این نمایشنامه می توان به آهنگساز اشاره کرد: تارتان ساهاکیان برنامه ریز: فرید سجادی حسینی طراح صحنه: محسن شاه ابراهیمی عکاس: محمدرضا شریفی نیا، مسعود باکدل طراح گریم: بابک اسکندری، گریمور (بازیگر گریم): جوانا حکیمی، مهدی محمدی، سینا خکسری، سارا اسکندری، الهیاتطراح نور: مرتضی ممیز، دستیار ارشد کارگردان: فرید سجادی حسینی، طراح پوستر، بروشور و تبلیغات: محمدرضا شریفی نیا، طراح صحنه و لباس: محسن شاه ابراهیمی، دستیار طراح لباس: سیما گرجستان، طراح: عبدالله اسکندری، نوازنده: حمید فهان قنبر مشتاق کاراداشاخانی، طراح فرم و حرکت: نادر رجب پور، کارگردان تئاتر: عادل بزدودا، دبیر تئاتر: سیما گرجستان، دستیار نور: محمد اسدی، همسران: انوش معظمی، افشین هنری، جواد گدرزی، علی کریمی، آرش دلدار، احسان مجیدی، رضا کشاورز، و ذکار علی رضا سعادتی، محسن سلیمانی و سعید لچگری.

وقتی داریوش بزرگ شد

داود میراکری از معدود کارگردانان این نمایش بود.سن طلا » از آهنگی برای پیشبرد داستان استفاده کرد. تکنولوژی آن سال میزبان به من نخل فایل فراموش شده سرودن شعر و و سرودن و تنظیم اشعار نمایشنامه و بعدا سریالسن گولد مسئولیت هنگامه مفید، نمایشنامه نویس، شاعر و ترانه سرای شناخته شده برای کودکان و نوجوانان را بر عهده داشت که تنها یادگاری از آهنگسازی نبود. بر اساس موسیقی بلک جک و خفگی این یک سبک موسیقی گمشده را برای مخاطب بیدار کرد، اما همچنین این ترکیبات را به قطعه ای از متن با ساختاری مطابق با اکشن و شخصیت ها تبدیل کرد. و همچنین استفاده از ضرب المثل های محاوره ای و علاقه جری یکی از واژه های جدید پرکاربرد در ادبیات عامه، صفتی از آثار میراگری است که به نوعی مهر و امضا تبدیل شده است و در این نمایشنامه مفاهیم طنز جالبی را نیز در بستر داستان خلق می کند.

در دید او”سن او به «داریوش ارجمند» در این نقش رفت سرگیجه کردن شناخته شده به عنوان سن طلا در سریال مهدی بازی می کرد خوب زاده این نقش را بازی کرد. مهدی فتحی (سیاه سالخوردگی) مختصری از نقش عنایتی که خودش در این نمایش بازی کرده بود یاد کرد و در بقیه. ارائه می دهد اصغر همت (پیر و جوان) مسئول این نقش در سریال حمیدرضا آذرنگ بود. نقش نیر ستارا اسکندری و بهناز جعفری به طور مشترک این نقش را بر عهده داشتند، البته اسکندری در شب های بیشتری این نقش را بازی کرد و جوجو اولین تجربه حرفه ای او در تئاتر بود که در همان سریال ارائه کرد.

وقتی داریوش بزرگ شد

در همین رابطه اصغر همت بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران در گفتگوی کوتاهی با مهر درباره نقش شیرها در این نمایش گفت: آقایان تمرین ها در نمایش آغاز شده است. من با آقای فتحی صحبت کردم و در واقع برای بازی در نقش سیاه از ایشان اجازه گرفتم چون از حدود 140 شب اجرا من و آقای فتحی با هم سیاه بازی کردیم یعنی آقای فتحی. عزیز نقش یک پیرمرد و من نقش یک جوان سیاهپوست را بازی میکردیم اما از شب ششم به بعد پیر و جوان بازی کردم.

وی درباره دریافت این پیشنهاد گفت: پیشنهاد حدود 5 نفر روی صحنه بودیم و با استقبال عجیب تماشاگران مواجه شدیم، اما متأسفانه طبق ذهنیتی که دارند معمولا دور می‌روند. پیشنهادافراد شرور زیادی بودند که علاقه ای به ادامه نمایش نداشتند ماشین دی ماه 1978 باید نمایش های خود را در پایان می داد سلام کدام کدام”سن گولد اگر سالن را در اختیار داشت می توانست بیش از یک سال روی صحنه بماند و همچنان مورد استقبال تماشاگران قرار می گرفت.

و نماینده سریال امام علی (علیه السلام) افزود: بلیت نمایش در زمان پخش حتی اگر نزدیک می شد یک ماه پیش فروخته می شد. اکثر یکی از آشنایان ما هم می خواست نمایش را ببیند و بلیتی نداشتیم که به او بدهیم. تماشاگرانی از شهرستان ها برای تماشای این نمایش با اتوبوس به تهران آمدند و این نمایش در دل تماشاگران جای گرفت.

وقتی داریوش بزرگ شد

همتی ادامه داد: همانطور که مردم بلیت نمایش را از 1000 تومان برای 1500 تومان رسید و تجارت در آن زمان 104 میلیون تومان فروش داشت که اگر به قیمت امروز حساب کنیم بین 5-6 میلیارد تومان می شود. بعداً گروه های دیگر پیشنهاد کردندسن نمایش «طلا» روی صحنه رفت اما در میراگری البته موفق نشدند.

این هنرمند در پایان درباره خاطرات خود از ایفای این نقش در نمایش گفت: خاطرات زیادی از حضور در این نمایش دارم که یکی از آن ها مربوط به گریم نقش عنایت (سیاه) است به طوری که من باید 12 بار در طول بازی جبران کنم.» تغییر کردم و از سیاه به سیاه و از سیاه به سیاه تغییر کردم و در یک صحنه فقط یک دقیقه وقت داشتم. گریم برای تغییر و رسیدن به سکانس بعدی که البته با کمک دوستان پشت صحنه، سه گریمور و آقای فرید سجادی حسینی در کمتر از یک دقیقه آماده شدم.

تصاویری از آرشیو روابط عمومی تئاتر ماه.

دیدگاهتان را بنویسید