6 راه ساده برای خلاص شدن از شر پشه های گیاهان آپارتمانی


رایج ترین مشکل در نگهداری گل ها و گیاهان داخلی، پشه های سیاه ریز هستند که در خاک گلدان رشد می کنند. اما برای از بین بردن پشه های سیاه چه باید کرد؟ در زیر چند راه حل ساده برای از بین بردن پشه سیاه در گلدان را بررسی می کنیم.

پرورش گل و گیاه در خانه به ویژه توسط والدین و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها جایگاه ویژه ای در فرهنگ ما دارد. در گذشته که در هر خانه ای حیاط و بالکن بزرگ وجود داشت، مشکل بزرگی در نگهداری گل و گیاه وجود نداشت.

اما در خانه های امروزی که به طور کلی آپارتمانی هستند، نگهداری از گل و گیاه کار ساده ای نیست و رایج ترین مشکل در نگهداری گل و گیاه در خانه، پشه های کوچک سیاه رنگی است که در خاک گلدان رشد می کنند. اما برای از بین بردن پشه های سیاه چه باید کرد؟ در زیر چند روش عملی برای خلاص شدن از شر پشه های سیاه را مطالعه خواهیم کرد.

چگونه از شر پشه های کوچک خلاص شویم؟

نگهداری گیاهان در داخل خانه مزایای زیادی به جز علاقه شخصی و سرگرمی دارد. به عنوان مثال وجود رنگ سبز گیاهان زنده در خانه تاثیر فوق العاده ای در روحیه و خلق و خوی افراد خانه دارد. از طرفی با نگهداری گیاهان در خانه به تصفیه هوای خانه کمک می کند. اما نگهداری از گیاهان آپارتمانی همیشه آسان نیست.

گیاهان آپارتمانی مانند هر گیاه زنده ای از آفات، حشرات و بیماری های مختلف رنج می برند. یکی از رایج ترین مشکلات نگهداری از گیاهان خانگی وجود حشرات سیاه ریز در خاک گلدان ها و گیاهان است. پشه های سیاه علاوه بر اینکه در خانه شما را آزار می دهند، تاثیر منفی بر شادابی و رشد گیاه می گذارند.

خوشبختانه روش های خانگی زیادی برای از بین بردن پشه سیاه وجود دارد که در ادامه به معرفی این روش ها می پردازیم.

1- از چسب ضد پشه زرد، محلول ساده و کاربردی استفاده کنید

اگر تا به حال به درختان سطح خیابان شهر توجه کرده باشید، احتمالا درختانی را دیده اید که با نوارهای زرد پوشیده شده اند. روبان های زرد روی تنه درختان برای زیبایی یا متفاوت کردن چهره سرسبزی اطراف ما نیست! در عوض، این نوارهای زرد رنگ نوعی چسب ضد حشره هستند.

چسب دافع حشرات زرد راه حلی سریع برای از بین بردن حشرات و پشه های سیاه روی گیاهان است. استفاده از رنگ زرد در این نوارها توجه حشرات را به خود جلب می کند و با نزدیک شدن به سطح چسب، مانند آهنرباهای یخچال به بدنه فلزی یخچال می چسبند، با این تفاوت که حشرات دیگر چسب ندارند. توانایی جداسازی خود از چسب.

نوار زرد

۲- از بین بردن پشه سیاه با استفاده از سیب زمینی

یکی دیگر از راه های ساده برای خلاص شدن از شر پشه های قارچی استفاده از سیب زمینی تازه بریده شده و خیس است. قارچ پشه یا پشه گلدان سیاه برای تخم گذاری و تولید مثل به مکانی مرطوب نیاز دارند.

استفاده از سیب زمینی خیس یک راه بسیار کاربردی برای جلوگیری از تولید مثل پشه سیاه است. روش استفاده از سیب زمینی به این صورت است که باید سیب زمینی ها را به صورت خلال یا تکه های نازک برش دهید و در آب قرار دهید تا به خوبی هیدراته شده و آب آن را به خود جذب کنید.

سپس سیب زمینی ها را روی خاک گلدان آلوده می گذاریم تا حشرات در آن تخم بگذارند. سپس سیب زمینی ها را از قابلمه خارج کنید. به این ترتیب از پرورش حشرات جلوگیری کرده اید.

3- استفاده از سیر و تنباکو که روشی سنتی برای از بین بردن پشه سیاه است

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیاه تنباکو تنها گیاه روی کره زمین است که آفت ندارد! این گیاه غیر معمول است زیرا برای هر حشره ای سمی است و خاصیت ضد آفت دارد. در این راستا می توانید مقداری تنباکوی سیگار را در آب قرار دهید و یک ساعت صبر کنید تا عصاره تنباکو وارد آب شود تا پشه های سیاه از بین بروند. سپس ظرف را با آب آغشته به تنباکو آبیاری کنید و همچنین این محلول را روی برگ و ساقه گیاه اسپری کنید.

این فرآیند را می توان با سیر نیز انجام داد. به این ترتیب سیر را به آب همراه با تنباکو اضافه کنید و محلول را روی گیاه اسپری کنید. یا سیر را برش داده و روی خاک و در سطح خاک گلدان قرار دهید تا حشرات از بین بروند.

4- یک لایه نازک ماسه روی خاک بالای گلدان بزنید

همانطور که گفته شد پشه ها برای تخم گذاری و تولید مثل به محیط و خاک مرطوب نیاز دارند. برای اینکه چنین محیطی برای پشه ها فراهم نشود، یک لایه نازک ماسه به عمق یک یا دو سانتی متر روی خاک بالای گلدان ایجاد کنید.

استفاده از ماسه نسبتاً درشت به دلیل عدم توانایی در نگهداری آب که روشی ساده برای از بین بردن پشه سیاه است، محیط مناسبی را برای تخم گذاری حشرات فراهم نمی کند.

5- برنامه آبیاری را برای از بین بردن پشه های سیاه تنظیم کنید

یکی از دلایل پیدایش و تکثیر پشه سیاه خاک مرطوب گلدان است. برای جلوگیری از تولید حشرات سیاه، باید برنامه آبیاری منظمی برای گیاهان آپارتمانی خود داشته باشید. به خصوص اگر گلدان را در آشپزخانه یا روی کمد پلاستیکی قرار دهید، با آبیاری زیاد و فراهم کردن محیطی گرم (آشپزخانه همیشه گرمتر از سایر قسمت های خانه است) فرصت بیشتری برای تکثیر حشرات سیاه ایجاد می کنید.

سعی کنید بین آبیاری گیاه آپارتمانی خود زمان کافی بگذارید تا خاک گلدان تا عمق 1 سانتی متری خشک شود. خشک شدن خاک باعث می شود تخم گذاری در خاک غیر ممکن شود و تخم هایی که قبلا در خاک گذاشته شده اند از بین می روند.

6- استفاده از دارچین آسیاب شده راه موثری برای از بین بردن پشه در ظروف منزل است

به عنوان آخرین راه حل، استفاده از دارچین آسیاب شده نیز یک راه موثر برای از بین بردن حشرات در گلدان های خانگی است. به این ترتیب مقداری دارچین روی سطح خاک می پاشیم و برای همیشه از شر پشه های سیاه خلاص می شویم.

دیدگاهتان را بنویسید