چالش های برگزاری نوبت اول کنکور دی ماه سال جاری



اسنا / پیرس پس از تایید کنکور دو مرحله ای و اعلام سازمان سنجش آموزش عالی مبنی بر برگزاری اولین مرحله کنکور سراسری دانشگاه ها در دی ماه سال جاری، دو نفر از فارس در نامه ای تاثیر این آزمون را تایید کردند. کنکور دو مرحله ای و چالش های محدودیت زمانی برای شرکت در کنکور و در این آزمون شرکت کردند یا نه.

سهراب صادقی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و رازک خواجه زاده، مشاور آموزشی استان فارس در نامه ای خطاب به رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، بر اهمیت تغییر در اجرای فرآیند کنکور و مثبت خوانی آن تاکید کردند. تصمیم در مورد پذیرش آزمون سراسری دو مرحله ای چالش ها و مشکلات ناشی از تعیین زمان مرحله اول این آزمون.

در این نامه که نسخه ای از آن برای انتشار در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار گرفته است، آمده است:

رئیس محترم سازمان بررسی قطر، آقای. بندر عباس

با سلام و آرزوی بهترینها

احتراماً در خصوص تغییرات کنکور 1402 و روند اجرای این تغییرات از جمله اعلام سازمان سنجش کشور مبنی بر برگزاری کنکور نوبت اول در پایان دی ماه 1401 چند نکته را به اطلاع شما عزیزان می رسانیم.

لزوم تغییر در نحوه برگزاری کنکور موضوعی است که در سال های گذشته مورد توجه کارشناسان حوزه آموزش بوده و بارها بر تغییر نحوه برگزاری کنکور تاکید کرده ام. اما مهم ترین تغییر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که سرانجام در تیرماه 1401 اتفاق افتاد. اجرای آن از سوی رئیس جمهور محترم ابلاغ شد و قول داد که به مدرسه و آموزش و پرورش رسیدگی کند، سرنوشت دانش آموز به سرانجام خواهد رسید. در یک جلسه چند ساعته تصمیم گیری نشود و استرس و اضطراب دانش آموزان نیز کاهش یابد. از جمله مهم ترین مفاد این تصمیم می توان به تاثیر نهایی سوابق تحصیلی، حذف مطالب عمومی از کنکور و انتقال تاثیر آنها به سوابق تحصیلی و برگزاری دو کنکور در سال اشاره کرد.

از جمله موارد مهم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی دو آزمون در سال است. دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص شايستگي اين تصميم اظهار داشت: با اجراي مصوبه شوراي جديد، كنكور سراسري سالي دو بار برگزار مي شود و اين امر باعث كاهش استرس و تنش مي شود. داوطلبان کنکور.»

در اجرای مصوبه شورا، سازمان سنجش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که نوبت اول کنکور 1402 در روزهای 9 و 30 دی ماه 1401 برگزار می شود، اما به دلایل زیر این تصمیم مغایر با روح قانون اساسی است. شورای عالی. انقلاب فرهنگی دارای اشکالات اساسی است:

برای «کاهش استرس و اضطراب داوطلبان» قرار بود کنکور 1402 دو بار در سال برگزار شود و داوطلب بهترین نتیجه هر کدام را در نظر بگیرد. اما در صورتی که اولین آزمون ورودی در پایان دی ماه طبق اعلام سازمان سنجش برگزار شود، دانش آموزان پایه دوازدهم از این مزیت محروم می شوند، زیرا طبق آیین نامه آموزشی مدارس متوسطه، پایه دوازدهم می باشد. دانش آموزان تا پایان دی ماه فقط نیمی از کتاب های پایه دوازدهم را مطالعه کرده اند، بنابراین آمادگی لازم برای شرکت در کنکور را ندارند و فرصت قبولی در کنکور را در نوبت اول و پیشاپیش از دست می دهند. از رقبای خود، داوطلبان پشت کنکور، می توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند! این مشکل نه تنها استرس و اضطراب دانش آموزان را کاهش می دهد، بلکه استرس و ترس آنها را افزایش می دهد. این تصمیم به قدری تعجب آور بود که معلمان، مربیان و حتی دانش آموزان در این فکر مانده بودند که چرا اولین امتحان برگزار شد در حالی که هنوز نیمی از درس دوازدهم تدریس نشده بود؟!

با تایید اثر سوابق تحصیلی، امید می رفت که به آموزش مدرسه و مدرسه، آموزش در محیط های آموزشی توجه بیشتری شود، اما با برگزاری کنکور در پایان آذرماه، نظام رسمی مدارس و رتبه بندی مدارس که به شرح زیر است. قرار است برای کلاس دوازدهم تا مایو باشد. اگر مشغله داشته باشند درسشان مختل می شود و دانشجو یا باید در نوبت اول کنکور بدهد (که عملاً با فلسفه دو کنکور برای این دسته از دانش آموزان منتفی است) یا به جای توجه و رفتن. در مدرسه باید در کلاس های خارج از مدرسه و موسسات کنکور شرکت کند. برای آمادگی برای اولین امتحان در پایان آذرماه که در این صورت مافیای امتحان بیش از گذشته فعال می شود و بی عدالتی بدتر از قبل ظاهر می شود. زیرا اکثر دانش آموزان قادر به پرداخت هزینه شرکت در کلاس های کنکور برای نوبت اول نیستند. از سوی دیگر دانش آموزانی که تا دی ماه دروس تخصصی دوازدهم را گذرانده اند، انگیزه ای برای شرکت در کلاس های مدرسه ندارند و سیستم مدرسه به شدت آسیب می بیند و باعث ایجاد هرج و مرج در مدارس می شود.

با توجه به اینکه دانش آموزان پایه دوازدهم یا در کنکور اول شرکت نمی کنند و یا در صورت شرکت اکثرا آمادگی لازم را ندارند نمرات تحصیلی پایینی کسب می کنند اما می توانند با شرکت در دوره اول از رقبای خود پیشی بگیرند. امتحان ورودی چون کلاس دوازدهم در ژانویه آماده نیستند اما بعد از امتحانات درگیر آمادگی بیشتری هستند. از طرفی نمرات دانش آموزان پایه 12 پایین تر باعث افزایش نمرات دانش آموزان بعد از کنکور می شود! (به این ترتیب وقتی میانگین نمرات به دلیل شرکت دانش آموزان ناآماده پایین باشد، نمرات دانش آموزانی که نمره بالایی می گیرند بیشتر می شود) این مشکل برای کلاس دوازدهم استرس و اضطراب ایجاد می کند!

پیشنهاد ما این است که زمانی در اولین کنکور شرکت کنید که کلاس دوازدهم آمادگی کامل برای شرکت در کنکور را داشته باشد (مثلا اواخر اردیبهشت) در غیر این صورت شرکت در اولین کنکور در اواخر آذر نه تنها به درد کلاس دوازدهم نمی خورد بلکه همچنین رقابت را به هم می زند. چه عادلانه است، نظام و نظم مدرسه را به آشوب می کشی، مافیای کنکور را چاق تر می کنی و بی عدالتی را عمیق می کنی! با آرزوی موفقیت و امید به تصمیم بهتر برای آینده سازان کشور.

به گزارش ایسنا، رونوشتی از این نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید