2 دلیل شگفت‌انگیز در پشت اپیدمی چاقی


به گزارش The Conversation، مطالعات علمی و پوشش رسانه‌ای مملو از هشدارهایی در مورد چگونگی تاثیر شکر، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های اشباع شده و عدم ورزش در چاقی است. ده‌ها میلیون آمریکایی هنوز اضافه وزن یا چاق هستند که عمدتاً به دلیل رژیم غذایی و سبک زندگی کلاسیک غربی است.

با این حال، دو بخش نسبتا مهم این معمای بسیار پیچیده توضیح داده شده است: مصرف کم آب و مصرف بیش از حد نمک، که هر دو از عوامل تشدید کننده چاقی هستند.

درس هایی از یک موش شنی چاق

طبیعت نقش این عوامل را در موش شنی چرب (Psammomys obesus)، یک جونده 226 گرمی که در شوره‌زارها و بیابان‌های آفریقا زندگی می‌کند، به دست می‌دهد. این حیوان با خوردن ساقه های سالیکورنیا، گیاهی که تا حدودی شبیه مارچوبه است، زندگی می کند. اگرچه این گیاه حاوی مواد مغذی کمی است، اما دارای آب گوشتی و آبکی سرشار از نمک با غلظتی مشابه نمک موجود در آب دریا است.

مطالعات اخیر نشان داده است که چرا ژربوای چرب شیره شور گیاه را دوست دارد. اگرچه این موضوع هنوز به طور خاص در جربوآهای چاق ثابت نشده است، اما ممکن است رژیم غذایی سرشار از نمک به جربوآ کمک کند تا مقدار نسبتاً کمی کربوهیدرات مصرفی شما را به فروکتوز تبدیل کند، نوعی قند که به طور طبیعی در میوه ها و عسل وجود دارد. برخی سبزیجات. این ویژگی به jerboas کمک می کند تا زمانی که غذا و آب شیرین کمیاب هستند زنده بمانند. این به این دلیل است که فروکتوز یک “کلید بقا” را فعال می کند که جستجوی غذا، مصرف غذا و ذخیره چربی ها و کربوهیدرات ها را تحریک می کند و از حیوان در برابر گرسنگی محافظت می کند.

با این حال، هنگامی که jerboa چاق در اسارت نگهداری می شود و یک رژیم غذایی معمولی جوندگان حاوی حدود 50٪ کربوهیدرات به آن داده می شود، به سرعت دچار چاقی و دیابت می شود. با این حال، این نوع جوندگان اگر با سبزیجات تازه با کربوهیدرات های کم نشاسته تغذیه شوند، لاغر می مانند.

بسیاری از آمریکایی ها ناخواسته مانند یک موش شنی چاق رفتار می کنند. اگرچه تعداد کمی از آنها در مکان هایی که آب و غذا محدود است وجود دارد، اما آنها دائماً فعال هستند، کلید بقای آنها.

فروکتوز و رژیم غذایی ما

همانطور که گفته شد، به نظر می رسد فروکتوز، یک قند ساده، نقش کلیدی در فعال کردن این کلید بقا دارد که منجر به تولید چربی می شود.

مقدار کمی فروکتوز مانند آنچه در میوه یافت می شود مشکلی ندارد، اما مقادیر بیش از حد فروکتوز برای سلامت انسان مشکل ساز است. بسیاری از ما فروکتوز را از شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا دریافت می کنیم. مصرف این دو نوع قند تقریباً 15 درصد از کالری رژیم غذایی متوسط ​​آمریکایی را تشکیل می دهد. این قندها افراد را به خوردن بیشتر تشویق می کنند که می تواند منجر به افزایش وزن، تجمع چربی و دیابت شود. بدن ما نیز به تنهایی فروکتوز تولید می کند و مطالعات تجربی نشان می دهد که ممکن است برای ایجاد چاقی کافی باشد.

از آنجایی که فروکتوز از گلوکز ساخته می شود، تولید فروکتوز زمانی که سطح گلوکز خون بالا باشد افزایش می یابد. این فرآیند زمانی اتفاق می افتد که ما مقدار زیادی برنج، غلات، سیب زمینی و نان سفید می خوریم. اینها کربوهیدرات هایی هستند که به سرعت گلوکز را در خون آزاد می کنند. تولید فروکتوز همچنین می تواند با کم آبی تحریک شود که منجر به تولید چربی می شود.

به همین دلیل است که سیب زمینی سرخ کرده شور به ویژه چاق کننده است. نمک حالتی شبیه کم آبی ایجاد می کند که تبدیل نشاسته موجود در سیب زمینی سرخ کرده به فروکتوز را تشویق می کند.

چربی آب را تامین می کند

چربی ها دو وظیفه اصلی دارند. اولین چیزی که شناخته شده است ذخیره کالری برای دوره ای است که غذا در دسترس نیست. یکی دیگر از عملکردهای اصلی، اما کمتر شناخته شده چربی ها، تامین آب است. برای روشن شدن بحث باید گفت که چربی ها آب ندارند. اما وقتی چربی ها تجزیه می شوند، در بدن آب تولید می کنند. مقدار آب تولید شده زیاد و تقریباً برابر با میزان چربی سوزانده شده است. این مهم است زیرا برخی از حیوانات برای تامین آب در زمانی که در دسترس نیستند به چربی ها متکی هستند. نهنگ ها فقط یک نمونه هستند. در حالی که نهنگ ها مقداری آب دریا می نوشند، بیشتر آب مورد نیاز خود را از غذایی که می خورند دریافت می کنند و زمانی که برای مدت طولانی بدون غذا می مانند، آب مورد نیاز خود را عمدتاً از طریق متابولیسم چربی دریافت می کنند.

تاثیر منفی سیب زمینی سرخ کرده مثال خوبی است

نقش کم آبی بدن به عنوان عامل چاقی را نباید دست کم گرفت و این عامل معمولاً پس از مصرف غذاهای شور قویتر می شود. هم کم آبی و هم مصرف نمک منجر به تولید فروکتوز و چربی می شود.

به همین دلیل است که سیب زمینی سرخ کرده شور به ویژه چاق کننده است. نمک حالتی شبیه کم آبی ایجاد می کند که تبدیل نشاسته موجود در سیب زمینی سرخ کرده به فروکتوز را تشویق می کند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که اکثر افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، آب کافی نمی نوشند. خطر کم آبی بدن بسیار بیشتر از افراد لاغر است. مصرف نمک توسط آنها در مقایسه با افراد لاغر بسیار بیشتر است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که افراد چاق اغلب سطوح بالایی از وازوپرسین دارند، هورمونی که به کلیه ها کمک می کند آب را برای تنظیم حجم ادرار حفظ کنند. با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که وازوپرسین هدف دیگری نیز دارد و آن تحریک تولید چربی است.

برای افرادی که در معرض خطر کم آبی یا گرسنگی هستند، وازوپرسین ممکن است یک مزیت واقعی برای بقا داشته باشد. با این حال، برای کسانی که در معرض خطر نیستند، وازوپرسین می تواند اثرات متابولیکی بیشتر فروکتوز اضافی مانند افزایش وزن، تجمع چربی، کبد چرب و دیابت را تحریک و هدایت کند.

آب بیشتری بنوشید

آیا این بدان معناست که نوشیدن آب بیشتر می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ این ادعا اغلب مورد تمسخر جامعه پزشکی قرار گرفته است. با این حال، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن آب بیشتر در موش‌ها باعث کاهش وزن آنها می‌شود، حتی زمانی که آنها از رژیم غذایی سرشار از قند و چربی تغذیه می‌کردند. همچنین شواهد فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه اکثر مردم معمولاً آب کمتری می نوشند و افزایش مصرف آب ممکن است به کاهش وزن افراد چاق کمک کند.

به همین دلیل است که نوشیدن هشت لیوان آب در روز توصیه می شود. هشت فنجان کافی است زیرا موارد مسمومیت با آب به دلیل آب زیاد وجود دارد. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، کلیوی یا کبدی و همچنین افرادی که اخیراً تحت عمل جراحی قرار گرفته اند یا دونده های مسافت طولانی را تجربه کرده اند، صادق است.

برای jerboa چرب، و برای اجداد جستجوگر ما، یک رژیم غذایی غنی از نمک و محدود در آب منطقی بود. اما مردم دیگر اینگونه زندگی نمی کنند. این اقدامات ساده برای نوشیدن آب بیشتر و کاهش مصرف نمک، راه حل های ارزان، آسان و سالمی را ارائه می دهد که ممکن است از چاقی پیشگیری یا درمان کند.

دیدگاهتان را بنویسید