تعداد دانشجویان دکتری برابر با کل دانشجویان ابتدای انقلاب اسلامی است



وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تعداد کل دانشجویان کشور 170 هزار نفر بود که معادل تعداد دانشجویان دکتری در حال حاضر کشور است. هم اکنون حدود 3 میلیون و 200 هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که 30 درصد کل دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد زلفی گل روز پنجشنبه در افتتاحیه اجلاس روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری که با حضور رئیس دانشگاه پرنس کبیر برگزار شد، خطاب به رئیس جمهور سخنرانی کرد. و ما فناوری را قدردانی و ستایش می کنیم. خدا را شاکر باشیم که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی تحت استقلال سیاسی، آزادی و جمهوری اسلامی، شاهد پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در همه زمینه ها هستیم.

وی ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تعداد کل دانشجویان کشور 170 هزار نفر بود که معادل تعداد دانشجویان دکتری در حال حاضر کشور است. اکنون حدود 3 میلیون و 200 هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند. 30 درصد از کل دانشجویان دانشجوی کارشناسی ارشد هستند. تولیدات علمی کشور در سال 2021 به صورت انتشار 110 هزار مقاله است که از این تعداد حدود 78 هزار مقاله در مجلات تحت شاخص بین المللی منتشر شده است که منجر به کسب رتبه پانزدهم تولید علمی جهان شده است.

زلفی گل تاکید کرد: بیش از 35 درصد از این مقالات با مشارکت محققین و پژوهشگران بین المللی نوشته شده است که نشان از اقتدار، مقبولیت و دیپلماسی موفق علمی علما، اساتید و دانشجویان کشورمان و توان عبور آنان دارد. مرزهای جغرافیایی و سیاسی و دسترسی به افق های جدید برای علوم و علوم نوظهور.

وی گفت: با برنامه ریزی و برنامه ریزی علمی معاونت پژوهشی دانشگاه، 18 مجله علمی در سال گذشته در فهرست بین المللی قرار گرفتند، این در حالی است که در چهار دهه گذشته 109 مجله از وزارت عطاف در رده بندی بین المللی قرار گرفتند. فهرست مطالب. خدمت به عالمان جهادی، پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و معاونین علمی در عرصه علم و فناوری را وظیفه خود می دانم که خداوند آنها را در تلاش و پشتیبان زحماتشان قرار دهد.

وزیر علوم افزود: از سوی دیگر دانشگاهیان نیز علاقه به پژوهش های کاربردی را مورد توجه قرار داده اند. در سال 1400 ارزش قراردادها با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها از 41 هزار میلیارد ریال گذشت. در همین راستا، سامانه ایده‌ها و نیازها در قانون بودجه سال 1401 تدوین و تصویب شد. انتظار می‌رود این سامانه پیوندی هوشمند برای ارتقای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقیقات توسعه، تولید خدمات، ثروت و سرمایه دانش، ساختار سازمانی وزارت ساماندهی عطاف و معاونت فناوری و نوآوری ریاست جمهوری برای مدیریت هدفمند پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری تشکیل شد. . سال گذشته بیش از 25 هزار شغل در واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری ایجاد شد.

زلفی گل گفت: برای دستیابی به آموزش هدفمند، کارآموزی و نوآوری فرهنگی، بازنگری در نظام ارزشیابی و انگیزش نیز در نظر گرفته شد. از آنجایی که آموزش پژوهش محور، پژوهش آموزش محور و آموزش مهارت محور پیش نیازهای آمادگی بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی است، بررسی نوع عناصر خط مشی آموزش شامل: معلم، یادگیرنده و محتوا انجام می شود. پریز. امید است با خرد جمعی جامعه دانشگاهی بتوانیم در جهت دستیابی به دانشگاهی مبتنی بر خرد و تمدن سازی گام های موثری برداریم. برنامه ریزی برای تقویت علوم پایه و انسانی نیز در دستور کار وزارت عطاف قرار دارد.

وی ادامه داد: اگرچه برای ارتقای علوم پایه و انسانی، تعهد بین بخشی ضروری است، اما در این راستا مرکز هماهنگی آموزش و پژوهش قرآنی و علوم انسانی در وزارت عطاف و کارگروهی برای ارتقای مبانی تشکیل شده است. . علمی که رسالت سازمانی خود را انجام می دهد. در سال گذشته افزایش بهره وری در دستگاه های اداری وزارت عتف نیز مورد توجه قرار گرفت. ایجاد یک پورتال خدمات آنلاین، اتوماسیون مدیریتی قابل مشاهده و شفاف به طوری که هر ذینفعی بدون حضور فیزیکی بتواند خواسته های اداری خود را در هر لحظه نظارت کند و مدیران از راه دور بتوانند کارمندان و مدیران خود را در زمان واقعی ارزیابی کنند. به منظور ارائه خدمات علمی و فناوری به صنعت، جامعه و تحقیقات نیازمحور، سامانه «دروازه شناخت نخبگان و دانش پژوهان» نیز در حال ایجاد است.

یکی از اعضای هیات دولت سیزدهم تاکید کرد: توجه به جغرافیای اوقات فراغت دانشجویان و حمایت از تشکل های اسلامی، انجمن های علمی، مراکز فرهنگی و تجاری و هیئت های مذهبی از دیگر وظایف کلان دانشگاه ها است. در این راستا تاکید شد سه درصد از اعتبارات دانشگاه به امور فرهنگی مذکور اختصاص یابد.

وی افزود: نسبت سه ساعت به یک ساعت اوقات فراغت دانش آموزان نسبت به ساعات کلاس های آموزشی عادی فرصت مناسبی برای حرفه آموزی، افزایش نشاط، تفاهم اجتماعی و سیاسی، خدمات ترویجی و فعالیت های اجتماعی و مذهبی برای دانش آموزان است. نباید مورد بی توجهی روسای محترم دانشگاه قرار گیرد.

و وزیر علوم یادآور شد: به برکت سفرهای پر خیر و برکت رئیس جمهور به تمام استان های کشور که مورد تایید رهبر فرزانه و عاقل انقلاب نیز قرار گرفت، بخش آموزش عالی بهره مند شده و خواهد بود. سود. به نمایندگی از جامعه فرهیخته دانشگاهی از اختصاص 58 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و تجهیز 700 هزار متر مربع پروژه های نیمه تمام برای مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وزارت عطاف تقدیر و تشکر می کنیم. قطعا با حمایت ویژه شما از پروژه های نیمه تمام در سال های آینده شاهد افزایش سرانه آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، فرهنگی، ورزشی و رفاه اجتماعی در موسسات آموزش عالی خواهیم بود.

13 اقدام تحول در علم، تحقیق و فناوری

زلفی گل در خاتمه گفت: روسای محترم موسسات آموزش عالی برای تحول در عرصه های علمی، پژوهشی و فناوری اقدامات زیر باید انجام شود.
1. تلاش در جهت تحقق برنامه های تحول آفرین دولت محترم در حوزه آموزش عالی و ارائه به شورای اسلامی.
2. حداکثر استفاده از ظرفیت صندوق تازه ایجاد شده. علم، تحقیق و فناوری
3. فعال سازی بیمه پژوهش و فناوری بر اساس آیین نامه تولید دانش وزارت عطاف که اخیراً به تصویب شورای دولت رسیده است.
4. حاکمیت ارزش های انقلاب در محیط دانشگاه بر اساس راهکارهای مندرج در سند دانشگاه اسلامی.
5. پیگیری تخصیص درصد مصوب سهم پژوهشی درآمد ناخالص ملی در برنامه ششم توسعه.
6. ارزیابی مدیران بر اساس میزان فعال بودن برنامه راهبردی مصوب هیأت امنای هر دانشگاه و طرح تحول دولت مردمی.
7. تلاش برای جلب حمایت فرابخشی برای مهارت‌محور کردن آموزش، زیرا برای کسب مهارت نیاز به حضور دانشجو در وزارتخانه‌ها و صنایع مختلف است.
8. اولویت دادن به پروژه های نیمه تمام در بخش ساختمان
9. تخصیص اعتبار به مؤسسات آموزش عالی بر اساس سرانه سهام دانشجو و استاد، نرخ خدمات محلی، بهره وری و قیمت تمام شده و میزان خدمات اجتماعی، ورزشی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی.
10. استفاده از اختیارات قانونی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سیاست گذاری، تامین مالی و نظارت بر فعالیت های این حوزه.
11. تطبیق مقررات دانشی مصوب دولت در حوزه وزارت دفاع
12. استفاده از قوانین جهش تولید و توانایی حمایت از خانواده و جوانان جمعیت.
13. برنامه ریزی و حمایت از تولد و رشد، واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان در پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری.

زلفی گل همچنین اعلام کرد: سال تحصیلی 1402-1401 کاملاً حضوری است. انتظار می رود از بسترها، روش ها و تجربیات آموزش مجازی، در دوران کرونا، در دوران پس از کرونا نیز برای درک بهتر مطالب و افزایش ساعات کلاس حضوری. ، برای سوالات پاسخگویی، حل تمرین، برگزاری همایش های علمی و کارگاه های آموزشی و تکمیل ساعات ذکر شده با بهره گیری کامل از برنامه دانشجویان عزیز.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی در پایان تایید کرد: آینده سازان و آینده سازان میهن اسلامی به ما دانشگاهیان امانت به ملت شریف ایران سپرده شده است. بیایید فرصت را غنیمت بشماریم و به نسل های آینده خدمت کنیم و نسل های روشنفکر، عاقل تر و عاقل تر را به جامعه خود بیاوریم. راز موفقیت آموزش مؤثر برای نسل جوان امروزی در عشق، ملایمت، محبت و بردباری نهفته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید