پیش بینی بازار مسکن در شش ماهه دوم سال



یک کارشناس بازار مسکن گفت: عواملی که می تواند منجر به تورم و رشد قیمت مسکن شود در نیمه اول سال رخ داد و انتظار داریم در نیمه دوم سال بازار آرامش نسبی داشته باشد.

رامین گوران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: محصول تولیدی در حوزه مسکن بستگی به قیمت دارد. گاهی ممکن است قیمت مصالح ساختمانی کاهش یا افزایش یابد. امسال شاهد یک سری افزایش جدی در نهاده های ساخت و ساز و دستمزدها بودیم که باعث افزایش هزینه مسکن شده است.

وی افزود: در بخش بازار دلایلی وجود دارد که می تواند منجر به تورم شود. یکی از این مسائل، ریسک های غیراقتصادی حل نشده است. مشکل دیگر کمبود خریدار به دلیل رشد قیمت است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه سرمایه گذاری نیز با افت مواجه شده است، گفت: هم در بخش ساختمانی و هم در حوزه سفته بازی، سرمایه گذاری کاهش چشمگیری داشته است. در همه جای دنیا معمولاً سالی 7-8 بار پول گردش می شود اما در ایران کمتر از دو بار این اتفاق می افتد که باعث رکود می شود.

گوران یادآور شد: پیش از این زمانی که سازندگان مسکن به 50 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه می رسید، پروژه بعدی را آغاز می کردند اما در حال حاضر به دلیل عدم مراجعه کارفرما، امکان شناسایی طرح های جدید وجود ندارد.

وی گفت: دو سال پیش قیمت پیش فروش در مناطق متوسط ​​و پایین شهر تهران بین متری 7 تا 8 میلیون تومان بود. در حال حاضر به حدود 40 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر قدرت خرید متقاضیان متناسب با قیمت ها رشد نکرد و حوزه مسکن وارد رکود شد.

سازندگان لوکس به ترکیه و کشورهای عربی رفتند

دبیر انجمن انبوه سازان با بیان اینکه بسیاری از سازندگان واحدهای لوکس از شمال تهران کوچ کردند، گفت: برخی از فعالان صنعت ساختمان به مناطق مرکزی شهر رفتند و بسیاری از آنها به ترکیه و کشورهای عربی رفتند و در آنجا مشغول ساخت و ساز هستند.

گوران سرمایه گذاری در بخش مسکن در ایران را مانعی دانست و افزود: حدود یک سال طول می کشد تا شهرداری مجوز دهد. این خواب سرمایه داری به سازندگان آسیب می زند. در نهضت ملی مسکن، عمده مزیت ها به سازمان ها و ارگان هایی مانند شهرداری، سازمان ثبت احوال، نظام مهندسی و … است. به عنوان مثال سازمان ثبت احوال بابت ثبت وام 450 میلیون تومانی 4.5 میلیون تومان حق الثبت دریافت می کند.

و درباره انتظارات بازار مسکن در نیمه دوم امسال گفت: فکر می کنم در شش ماهه دوم سال تورم قابل توجهی در بازار مسکن وجود نداشته باشد. زیرا اتفاقاتی که می تواند منجر به رشد قیمت شود مانند افزایش قیمت نهاده های ساختمانی و دستمزدها رخ داده است. تنها عاملی که می تواند بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد، هجوم ناگهانی دلالان و فروشندگان بورس است که با توجه به رکود معاملات مصرف کننده بعید به نظر می رسد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید