هنوز خطر لخته شدن خون تا یک سال پس از ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد


با توجه به مطالعات انجام شده بر روی مدارک پزشکی 48 میلیون بزرگسالی که از موج اول همه گیری در امان نیست بیماری ناشی از ویروس کرونا 19ابتلا به این بیماری می تواند خطر لخته شدن خون را کاهش دهد 49 هفته بعد از آسیب افزایش می یابد.

نتایج مطالعه فوق که توسط محققان دانشگاه های بریستول، کمبریج، ادینبورگ و سوانسی انجام شده است نشان می دهد که همه گیری کووید-19 در طول سال 2020 همچنین باعث می شود 10500 حمله قلبی، سکته مغزی و سایر اختلالات مرتبط با لخته شدن خون مانند ترومبوز سیاهرگی عمقی بود

بر اساس تحقیقات آنها، حتی افرادی که دارای بیماری های خفیف و غیر شدید هستند نیز از خطر ایجاد لخته خون در امان نیستند، با این حال محققان دریافته اند که استفاده از روش های پیشگیرانه مانند کاهش فشار خون از طریق داروها می تواند خطر لخته شدن خون را در برخی کاهش دهد. مدت، اصطلاح. کاهش خون

عوارض طولانی مدت کووید-19

دانشمندان برای دقت بیشتر در جستجوی سوابق پزشکی الکترونیکی و شناسایی کلیه ساکنان انگلستان و ولز، از ژانویه تا دسامبر 2020 برای مقایسه خطر تشکیل لخته خون پس از COVID-19 با دوره های دیگر مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج مطالعات دانشمندان در مورد لخته شدن خون ناشی از کووید-19

در طول مطالعه مذکور، آنها دریافتند که در هفته اول پس از تشخیص کووید-19، افراد به 21 بار احتمال حملات قلبی، سکته مغزی یا سایر مشکلات ناشی از لخته شدن خون در آنها بیشتر از حد معمول است، اما این حساسیت با گذشت زمان و افراد پس از آن کاهش می‌یابد. 4 هفته متصل نیست 3.9 بار برخی دیگر مستعد لخته شدن خون هستند.

محققان همچنین عوارض ناشی از لخته شدن خون در رگ‌های خونی، از جمله مواردی مانند ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه (لخته‌های خون کشنده که در ریه‌ها تشکیل می‌شوند) را بررسی کردند. اول، عفونت با ویروس کووید 19 تا 33 بار این مقدار احتمالاً پس از 4 هفته به میزان خطر کاهش می یابد 8 بار می رسد.

عوارض طولانی مدت کووید-19

ادامه تشکیل لخته در خون بینابینی 26 تا 49 هفته پس از اینکه وی در رگهای داخلی به ویروس کووید 19 مبتلا شد 1.3 بار و در رگ های سطحی 1.8 برابر او هست. این عوارض در میان بیماران کووید-19 که در بیمارستان بستری نشده اند، شدت کمتری دارد، اما از سوی دیگر، می تواند برای سالمندان خطرناک باشد.

البته شایان ذکر است که پژوهش حاضر با استفاده از داده های دوره قبل از واکسیناسیون انجام شده است که در آن سویه های کووید-19 مانند دلتا و آمیکرون آنها ایجاد نشده اند و اکنون محققان به دنبال درک اثرات واکسیناسیون و سویه های ذکر شده بر لخته شدن خون هستند.

عوارض طولانی مدت کووید-19

به گفته پروفسور جاناتان استرن از دانشگاه بریستول، اکنون می دانیم که خطر ایجاد لخته خون در طول زمان با سرعت نسبتاً بالایی کاهش می یابد، اما بر اساس نتایج مطالعات، این خطر اگرچه اندک است، اما حداقل تا یک سال ادامه دارد. و به طور کامل ناپدید نمی شود، بنابراین ما در ابتدای تعیین اثرات طولانی مدت کووید-19 هستیم.

در صورت تمایل می توانید این مقاله را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید