حسینی: وجود مراکز ابراز نظرات مثبت و منفی در کشور ضروری است



یکی از اعضای کمیته اجتماعی شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مکان هایی داشته باشیم که بتوانیم نظرات خود را به صورت عادلانه و مطلوب بیان کنیم، گفت: برای کشور لازم است این مراکز در کشوری که آزادی وجود دارد باشد. اگر سخنی مخالف شنیده شود و در چارچوب قانون اعتراضی شود، نه تنها به آن آسیب وارد می کند، بلکه فضای تعامل و همدلی بیشتری را ایجاد می کند، نهادینه می شود.

آقای کریم حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، سخنان رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی را ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: کلیت سخنان رئیس جمهور و مواضع ایشان در قبال حوادث اخیر قابل تامل است. چندین نقطه : رئیس جمهور در خصوص اتفاقات اخیر کشور نظرات مهمی را بیان کرده است که قابل ارزیابی است.

وی با اشاره به این بخش از سخنان رئیس جمهور با اشاره به اینکه «ما باید در جامعه فضای نقد و اعتراض داشته باشیم و بستر این اقدام باید توسط دولت باشد و منتقدان و معترضان شنیده شوند»، تصریح کرد: قطعاً ارزیابی ای که در این باره می توان گفت مایه امیدواری است و توجه رئیس دولت و مدیران اجرایی کشور را به این نکته جلب می کند که باید مکان ها و مراکزی برای بیان افکار مخالف داشته باشیم. اتحادیه های کارگری یا قشری از جامعه درباره مسائل و موقعیت های صنفی که در کشور و جهان پیش می آید بیان می شود.

ایجاد مراکز ابراز نظرات مثبت و منفی در کشور ضروری است

نماینده مردم اهواز در شورای اسلامی بر ضرورت وجود این مراکز تاکید کرد تا بتوانیم نظرات مثبت و منفی را بیان کنیم. کشوری که آزادی در آن نهادینه شده و این کشور برای آزادی عقیده انقلاب کرده است و پس از 40 سال ارکان این جنبش آنقدر قوی شده است که اگر صدای مخالف به گوش برسد و در چارچوب قانون اعتراضی شود نه تنها آسیبی که منجر به آن نمی شود، اما فضای تعاملی و همدلانه تری ایجاد می کند.

حسینی با بیان اینکه نظر کارشناسی این است که این فضا برای منتقدان باشد، خاطرنشان کرد: حالا ممکن است این منتقد بخواهد درباره یک موضوع، قانون یا حادثه ای اظهار نظر کند و این فضا را دولت ایجاد کند.

وی در خصوص ایجاد امکانات برای بیان نظرات موافقان و مخالفان گفت: سلسله مراسم و جشن هایی که برگزار می شود ربطی به موافق و مخالف ندارد. به عنوان مثال، همه مردم روز بیست و دوم بهمن ماه را که سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است جشن می گیرند و در این راهپیمایی می بینیم که تحت کنترل یک جریان سیاسی خاص نیست، بلکه برای همه آزاد است. حرکات یا راهپیمایی هایی که مربوط به جشن های ملی و مذهبی است، یکی از آنها این است که آنها را با مجالس دیگر مقایسه نکنیم، زیرا مربوط به کل کشور و مسائل ملی و مذهبی کشور است و این در تضاد با یک اجتماع نیست. گرایش یا گروه خاصی که می خواهد جمع شود.

ما باید مکان هایی داشته باشیم تا نظرات خود را به شیوه ای منصفانه بیان کنیم

و این عضو کمیته اجتماعی شورای اسلامی افزود: اما اگر در کشور موضوعی داریم یا قانونی داریم که قطعاً دو طرف دارد، باید فضای عادلانه ای برای هر دو طرف ایجاد کنیم تا گروه بیایند و بگویند که این قانون خوب است و تشویق به اجرا و تشویق به اجرای آن می شود و گروهی می آیند و می گویند ما به این دلایل با این قانون مخالفیم، باید چنین فضا و فضای عادلانه ای وجود داشته باشد که امکانات لازم برای اعتراض، انتقاد و بیان مثبت و منفی را داشته باشد. نظرات به شیوه ای منصفانه … باید باشد، اما نباید در کنار تجمعات و تظاهراتی که پس از اقدامات ضد استانداردی که در خیابان ها و محله های شهرها انجام داده ایم، قرار گیرد. حضور مردم در راهپیمایی ها و تجمعات علیه اغتشاشات، نظر گروه خاصی نیست.

وی افزود: قطعا همانطور که رئیس جمهور فرمودند باید مکان هایی برای ابراز نظر موافق یا مخالف به صورت عادلانه داشته باشیم تا امکانات لازم برای مخالفان و موافقان فراهم شود تا بتوانند نظرات خود را بیان کنند. اما اینکه عده ای بیایند و به عنوان مزاحمت و هرج و مرج به اموال عمومی آسیب وارد کنند و به حیثیت و حیثیت مردم جرأت کنند و اعتقاداتشان از نظر موافقان و مخالفان جماعت و فدائیان کاملاً متفاوت است.

مجلس نمایندگان برای اصلاح برخی قوانین اعلام آمادگی کرده است

حسینی درباره نقش مجمع نمایندگان در زمینه سازی برای قانون حق اعتراض و اصلاح روند مربوط به گشت های حجاب، عفاف و ارشاد گفت: یک سری قوانین وجود دارد که به قانون اساسی بازمی گردد. گذشته و نیاز به تقویت دارند، اصلاح یا تجدید نظر شده اند و مجلس نمایندگان برای آن اعلام آمادگی کرده است. یادآور می‌شوید که اگر دولت نیاز به قوانین داشته باشد، آنها را طی لایحه‌ای به مجلس معرفی می‌کند و مجلس نظر خود را اعلام می‌کند.

وی در خاتمه تاکید کرد: مجلس نمایندگان که مجموعه افکار و نظرات همه فرزندان ملت است، نظرات مردم را در چهارچوب قوانین عالی، قانون اساسی، نظام و نظام بررسی و تایید می کند. اعتقادات این کشور.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید