آموزش هنر زمینه ساز ایجاد هیجان و نشاط در دوران کودکی است – خبرگزاری مهر ، اخبار ایران و جهان



گزارش کردن خبرگزاری مهر، همزمان با فرارسیدن روز جهانی کودک و آغاز هفته ملی کودک در ایران، حوزه هنرهای کودک و نوجوان به همراه بخش «کیدومو» از شنبه 25 مهرماه سلسله دیدارهای تخصصی با محوریت کودکان را راه اندازی کردند. .

در اولین روز از این سلسله نشست ها با موضوع «هنر، کودک، آموزش» با کارشناسان و متخصصان حوزه ادبیات کودک و نوجوان از جمله حسین حقبانه معاون کودک و نوجوان، مجید مجیدی کارگردان مرکز مرکز تحقیقات کودک و نوجوان (CAP) و عباس جواهری، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سالن طاهره صفارزاده واقع در حوزه هنری تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مجید مجیدی، رئیس مرکز تحقیقات کودکان و نوجوانان (CAP) با تبریک هفته ملی کودک به حضار و بینندگان، اهمیت دوران کودکی و ویژگی های این حوزه هنری را بر آن داشت تا آن را بالا ببر مجموعه ای از موضوعات پژوهشی در این زمینه که منجر به برگزاری چنین سلسله نشست های علمی تخصصی روزانه در حوزه کودکی شد.

وی بیان کرد: استفاده از اساتید، روانشناسان و کسانی که در حوزه هنری و کودکان کار کردند در این جلسات منجر به همفکری و بحث های متقابل می شود که منجر به برنامه ریزی درسی برای والدین و معلمان می شود چرا که آموزش هنری زمینه ساز ایجاد شور و نشاط است. و سرزندگی که در دوران کودکی است و عاملی برای رشد حس زیبایی شناختی و قدردانی از نعمت های الهی در کودکی خواهد بود.

پس از آن حقبانه که مسئولیت مدیریت و هدایت این نشست را بر عهده داشت، گفت: این جلسات فرصت و فرصت خوبی است تا درباره کودکان امروز و آینده سازان صحبت کنیم.

برای انتقال مفاهیم به کودکان به عنصر کفن نیاز داریم

جواهری بیان کرد: با توجه به عنوان جلسه سه مقوله هنر، آموزش و کودک به عنوان مولفه داریم، بنابراین ابتدا باید شفاف سازی داشته باشیم، می خواهیم کودک را آموزش دهیم و در نظر داریم از هنر استفاده کنیم. این فرآیند آموزشی آیا این ممکن است؟ باید بگویم بله امکان پذیر است. ما می توانیم از هنر برای آموزش کودکانمان در زمینه هایی مانند ریاضیات، ادبیات، مفاهیم انتزاعی و غیره استفاده کنیم و همچنین می توانیم از هنر برای آموزش مسائل اجتماعی، آموزه های دینی، آموزه های اخلاقی و غیره استفاده کنیم. چون اگر دقت کنید هر چه بچه های ما کوچکتر باشند نقش هنر برایشان مهمتر است.

وی افزود: به عنوان مثال محیط مهدکودک یک محیط کاملا ایده آل، آرام و شاد است، چرا؟ زیرا در این فضا به عنصری از هنر نیاز داریم تا مفاهیم را به کودکان منتقل کنیم. به دلایلی؛ کودکان به دلیل سن و سال و توانایی کودکان در خلاقیت و تخیل، محدودیت های شناختی دارند، عواملی که ما بزرگترها به تدریج از آن دور می شویم. بنابراین به عبارتی می توان گفت با توجه به این عوامل، آمادگی کودکان برای یادگیری در فضاهای هنری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. هنر زمینه بسیار خوبی برای تربیت کودکان دارد. در مورد رسالت اصلی هنر بحث های زیادی وجود دارد. اما اگر بخواهیم نگاه کنیم عملگرا باید بگویم هنر بستر بسیار خوبی را برای آموزش فراهم می کند.

حسین حقبانه افزود: هنر برای هنر است یا برای رساندن مفهوم، موضوع همین است. در واقع برخی معتقدند وقتی کودک در معرض هنر قرار می گیرد، می تواند درک زیبایی شناختی کودک از مواجهه با جهان و پدیده های اطرافش را بهبود بخشد. آیا این گفته درست است؟

جواهری در پاسخ به این سوال گفت: اگر می خواهید در یک رشته هنری خوب رشد کنید و پیشرفت کنید، هر چه که باشد، این قانون وجود دارد که نمی توان خلق یک شاهکار را از ذهن خالی تماشا کرد. مثلا برای خلق یک اثر هنری خوب در زمینه موسیقی باید موسیقی خوب گوش کرد. به دو دلیل: ناخودآگاه، ذائقه انسان توانایی تشخیص خوب و بد را پیدا کرده است. و اینکه قدرت خلاقه هنرمند در مواجهه با تلاش برای هنر خوب رشد می کند. بنابراین، مثلاً در شاخه معماری در کلان شهر، سازندگان ما به دلیل اینکه بد می بینند، ضعیف می سازند. پس باید چشم و گوش و حواس خود را به یادداشتن تناسبات و هنر صحیح عادت دهیم تا درست خلق کنیم. برعکس آن نیز ممکن است. بنابراین، مواجهه کودکان ما با هنر می تواند ذائقه آنها را توسعه دهد که اتفاق بسیار مهمی است. در واقع، هنر امکان فرافکنی را دارد و به ما اجازه می دهد که یک اثر هنری خلق کنیم.

بچه های دیجیتال امروزی انعطاف و صبر کمتری دارند

وی همچنین از بچه های امروزی که با توجه به سرعت و در دسترس بودن همه امکانات در حال حاضر از جمله تعدیل اشتباهاتشان در فضای مجازی با ابزارهایی مانند موبایل و تبلت تجربه کارهای هنری مانند نقاشی، موسیقی و … را دارند گفت. ، این دسته از کودکان، اصلاح رنگ و .. .تاب بیاورید و حوصله کمتری نسبت به فرزندان نسل قبل خود دارند.

جواهری در پایان سخنان خود خطاب به والدین نگران از کشف استعداد هنری فرزندانشان گفت: نگران نباشید، اگر کودک استعدادی در زمینه هنر داشته باشد به سمت این هنر روی می آورد. والدین باید نگران باشند که رویاهای خود مانند دکتر شدن، مهندس شدن و … را در مقابل استعداد فرزندان خود قرار می دهند. غافل از اینکه این کار استعدادهایشان را خشک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید