پرخاشگری منفعل؛ پیامدها، روش مدیریت و برخورد با دیگران


آیا تا به حال عصبانی شده اید و به جای ابراز آن، آن را غیر مستقیم نشان داده اید؟ مثلاً برای انتقام گرفتن از کسی که شما را عصبانی کرده عمداً کاری را به تأخیر انداختید؟! به این واکنش ها در هنگام عصبانیت، پرخاشگری منفعل می گویند. اگرچه این نوع پرخاشگری ملایم تر است، اما می تواند به اندازه ابراز مستقیم خشم مضر باشد. در این مقاله به معرفی این نوع پرخاشگری، علائم و علل آن و نحوه مقابله با آن می پردازیم.

پرخاشگری منفعل چیست؟

وقتی به جای صحبت کردن در مورد خشم خود از راه های غیرمستقیم برای ابراز خشم خود استفاده می کنیم، منفعل پرخاشگر هستیم. در این شرایط ما همچنان عصبانی هستیم، اما به جای توصیف و بیان آن به طرف مقابل، آن را به شکل دیگری تخلیه می کنیم. ممکن است ابتدا رد خشم را در چهره و رفتار خود پنهان کنیم و رفتار مخالف را به طرف مقابل نشان دهیم.

روانشناسان برای اولین بار در طول جنگ جهانی دوم از اصطلاح پرخاشگری منفعل برای توصیف سربازانی استفاده کردند که به طور غیرمستقیم از دستورات مافوق خود سرپیچی می کردند. این عبارت در روانشناسی باقی مانده است و هنوز هم برای توصیف شرایطی که ذکر کردیم استفاده می شود. اگرچه این نوع پرخاشگری یک بیماری روانی نیست، اما می تواند به روابط شخصی و اجتماعی شما آسیب برساند.

علائم رفتار پرخاشگرانه منفعلانه چیست؟

پرخاشگری منفعل می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. از جمله آنها به موارد زیر اشاره می کنیم:

  1. اجتناب از ملاقات و دوری از شما؛
  2. انگار داره تعریف می کنه، بیشتر به قصد مسخره کردنت، مثلا: “این بار دیدم ظرف ها رو می شستی، تعجب کردم!” ;
  3. سکوت کنید و از صحبت کردن با شما خودداری کنید.
  4. امتناع غیرمستقیم درخواست شما به معنای بهانه آوردن به جای امتناع است.
  5. – از بیان آنچه در ذهن و قلب او می گذرد خودداری کنید.
  6. وظایف محول شده را به تعویق بیندازید؛
  7. از طعنه و کنایه در برابر درخواست های خود استفاده کنید.

فرد منفعل – پرخاشگر ممکن است وانمود کند که خوب است و قصد ندارد با درخواست‌ها یا سؤالات مستقیم شما در مورد منشأ این رفتارها مقابله کند. او ادعا می کند که به هیچ وجه عصبانی و افسرده نیست و در نتیجه مانع از هرگونه گفتگو با شما می شود.

نمونه هایی از پرخاشگری منفعل در روابط شخصی و کاری

در سطح شخصی، یک فرد منفعل – پرخاشگر همیشه برای اجتناب از ملاقات با فردی که با او عصبانی است، بهانه می آورد. این راهی است برای نشان دادن خشم نسبت به او.

مثلاً در روابط شخصی مانند ازدواج، زن از شوهرش می‌خواهد ظرف‌ها را بشوید، اما شوهر یا ظرف‌ها را نمی‌شوید یا تا 90 دقیقه به تأخیر می‌اندازد. علاوه بر این رفتارهای غیرکلامی، فرد ممکن است به درخواست ها با کنایه پاسخ دهد. مثلاً با لحنی کنایه آمیز بگویید: «خب، حتماً برای تو یا به خاطر تو این کار را می کنم!»

در روابط کاری، پرخاشگری منفعلانه را می توان از طریق رفتارهایی مانند به تاخیر انداختن یا انجام ناقص وظایف نیز مشاهده کرد. مثال دیگر زمانی است که شخصی عمداً بخشی از داده های مربوط به کار را برای اعضای تیم مخفی می کند تا روند انجام کارها را مختل کند.

آثار و پیامدهای پرخاشگری منفعل

نشانه های پرخاشگری منفعل

همان طور که گفتیم پرخاشگری منفعل یک بیماری نیست، بلکه یک رفتار غیرعادی است که می تواند کیفیت روابط اجتماعی و بین فردی را کاهش دهد و مشکلات ثانویه ایجاد کند.

وقتی فرد به این شکل عمل می کند، طرف مقابل نمی تواند معنای این کنش ها یا واکنش ها را به درستی درک کند. در نتیجه سردرگمی و سردرگمی اولین پیامدهای چنین رفتارهایی است.

با گذشت زمان، این رفتارها می تواند رابطه شخصی فرد را از بین ببرد و به خشم متقابل منجر شود. ممکن است با تاخیرهای مکرر طرف مقابل خسته و عصبانی شود. این عصبانیت رفتارهای پرخاشگرانه منفعلانه را تشدید می کند و یک چرخه معیوب ایجاد می کند. در نهایت، بدون حل مشکل، فرد منفعل – پرخاشگر به رفتار نامنظم خود ادامه می دهد و روابط خود را بیشتر تخریب می کند.

در زمینه کاری ممکن است مشمول جریمه ها و جریمه های حرفه ای شوند که خسارات مادی و معنوی در پی خواهد داشت. دانش آموزی که این گونه رفتار می کند با فرار از مدرسه نمرات بدتری می گیرد و دچار افت تحصیلی می شود.

ریشه پرخاشگری منفعل؛ چرا برخی افراد از این روش برای ابراز خشم خود استفاده می کنند؟

با وجود عواقب، این رفتارها اغلب رایج است. چرا بسیاری از مردم چنین روشی را برای غلبه بر یا تخلیه خشم خود در پیش می گیرند؟! در زیر به بررسی علل این مشکل می پردازیم:

1. ریشه های تربیتی در خانواده

برخی از محققان معتقدند که ریشه پرخاشگری منفعل را باید در تربیت خانوادگی جست. اگر کودکان در محیط خانواده اجازه ابراز احساسات خود را نداشته باشند و یا در هنگام ابراز احساسات با واکنش شدید مواجه شوند، به تدریج خودداری می کنند و در آینده در مواجهه با خشم، آن را به صورت مستقیم و سالم ابراز نمی کنند. .

2. وضعیت سلامت روان

تحقیقات نشان داده است که بین افسردگی و پرخاشگری منفعل رابطه وجود دارد. سبک افسردگی یک فرد و نحوه واکنش آنها به محرک های مختلف نقش دارد. افراد افسرده تمایل دارند خشم خود را به شیوه ای منفی ابراز کنند.

3. شرایط محیطی

محیط نیز تأثیر زیادی در این امر دارد. اگر نشان دادن خشم تابو است و هزینه های سنگینی را به دنبال دارد، ترجیح می دهید آن را به روش های غیر مستقیم نشان دهید.

4. نفرت از خشم

شفاف بودن در بیان احساسات و عواطف برای بسیاری از افراد کار ساده ای نیست. وقتی فرد احساس می کند که مواجهه با موضوعی یا عصبانیت او ترسناک است، ترجیح می دهد به مکانیسم های غیرمستقیم و پنهان متوسل شود.

چگونه با پرخاشگری منفعل مقابله می کنید؟

1. خودتان را سرزنش نکنید

بسیاری از مردم وقتی با پرخاشگری منفعل مواجه می شوند خود را سرزنش می کنند و فکر می کنند کاری انجام داده اند که مستحق چنین پاسخی هستند، اما این درست نیست. فرد با سرزنش خود باعث تداوم این رفتارها می شود و از یک سو به عزت نفس وی لطمه می زند. پس اولین قدم در برخورد با این رفتارها این است که حرمت خود را حفظ کنید و این حقیقت را بدانید که کاری انجام ندادید که شایسته چنین رفتارهایی باشید.

2. مرزها را ترسیم کنید

گام دوم برای مقابله، تعیین حد و مرز است. دو طرف درگیر در داستان اغلب نمی توانند به وضوح آنچه را که اتفاق می افتد توصیف کنند. در نتیجه، مرزبندی می تواند وضعیت را روشن کند و از رفتار غیرعادی هر دو طرف جلوگیری کند.

نیازها و خواسته های خود را در رابطه به وضوح بیان کنید. این بیان مستقیم باعث شفافیت می شود و طرف مقابل را مسئول اعمال خود می کند.

3. شناسایی و گزارش رفتارها

پرخاشگری منفعل آمیخته با رفتارهای غیرمستقیم و دوتایی است. بنابراین برای مقابله با آن باید این رفتارها را شناسایی کرد و در صورت مشاهده مداوم به فرد پرخاشگر هشدار دهید. با قاطعیت و آرامش نادرست بودن این رفتارها را برای فرد پرخاشگر توضیح دهید. هنگام مواجهه، ممکن است فرد بخواهد از آن اجتناب کند. نشان دهید که جدی هستید و این رفتارها را نمی پذیرید. به این ترتیب فرد می فهمد که نمی تواند از این روش برای ابراز خشم خود استفاده کند.

4. واکنش های خود را کنترل کنید

تمام مراحل ذکر شده را با آرامش انجام دهید. حفظ آرامش بسیار مهم است. اگر عصبانی شوید، فرد پرخاشگر بحث را کنترل می کند. یک فرد پرخاشگر ممکن است شروع به ضربه زدن به درها و شکستن اشیا کند. در این صورت آرامش خود را حفظ کنید.

5. مراقب عزت نفس خود باشید

یک فرد منفعل – پرخاشگر ممکن است با توهین به شما سعی کند شما را عصبانی کند. مراقب باشید و در دام این بازی نیفتید. همیشه برای آنچه که فکر می کنید درست است دفاع کنید، مهم نیست که طرف مقابل چقدر از نظر عاطفی سوء استفاده می کند.

6. همدلی

اگرچه همدردی با فردی که سعی دارد شما را عصبانی کند دشوار است، اما می تواند تأثیر مهمی در بهبود مشکل داشته باشد. به یاد داشته باشید که بسیاری از رفتارهای پرخاشگرانه منفعلانه عمدی اتفاق نمی افتد. فرد پرخاشگر احساس می کند عمیقاً درک نشده است. بنابراین با همدلی می توان آن را خلع سلاح کرد. به عنوان مثال، گفتن جمله ای مانند “به نظر می رسد شما واقعاً از چیزی ناراحت هستید” می تواند راه خوبی برای جلب اعتماد او و باز کردن گفتگو باشد.

7. درک کنید که گاهی اوقات نمی توانید طرف مقابل را تغییر دهید

اگرچه راهبردهای مقابله با پرخاشگری منفعل راه مناسبی برای حل مشکل است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این رفتارها متوقف شوند و ادامه نخواهند یافت. پس وقت خود را برای تغییر دیگران تلف نکنید. در عوض، روی چیزهایی تمرکز کنید که تحت کنترل شما هستند.

چگونه پرخاشگری منفعل را تشخیص می دهید؟

شناخت رفتار پرخاشگرانه منفعلانه در خود

گاهی تشخیص پرخاشگری منفعل در دیگران آسان تر از خودمان است. اگر مشکوک به داشتن این رفتارها هستید، رفتارهای خود را در خلوت در نظر بگیرید.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا اغلب هنگام مواجهه با کسی که از او عصبانی هستید، چهره ای عبوس پیدا می کنید؟
  • آیا از ملاقات با افرادی که شما را ناراحت می کنند اجتناب می کنید؟
  • آیا از صحبت با افرادی که از آنها عصبانی هستید اجتناب می کنید؟
  • آیا از انجام ندادن کارها به عنوان راهی برای تنبیه دیگران استفاده می کنید؟
  • آیا به جای گفتگوی معنادار از طعنه برای نیش زدن دیگران استفاده می کنید؟

چگونه پرخاشگری منفعل خود را حل کنیم؟

اگر پاسخ شما به اکثر سوالات بخش قبل مثبت است، به این معنی است که شما در رفتار خود پرخاشگر منفعل هستید. برای مقابله با این رفتارها از روش های زیر استفاده کنید:

1. خودآگاهی خود را افزایش دهید

این نوع پرخاشگری زمانی رخ می دهد که احساسات به درستی درک نشده باشند. بنابراین، برای اولین قدم، به احساس خودآگاهی خود توجه کنید و آن را شناسایی کنید.

2. در اصلاح الگوهای رفتاری خود صبور باشید

شناخت صحیح احساسات و رفتار اولین قدم برای اصلاح الگوهای رفتاری است، اما این اصلاح زمان می برد. پس انتظار نداشته باشید این رفتارها را یک شبه کنار بگذارید.

3. روش های صحیح بیان احساسات خود را بیاموزید

با صبر و حوصله راه های صحیح ابراز احساسات را در موقعیت های مختلف بیاموزید و تمرین کنید. استفاده از منابع مکتوب و مشاوره از جمله راه های یادگیری این فنون است.

هشدار این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - کیت صدای زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید




دیدگاهتان را بنویسید