بهترین کتاب های فلسفی که برای همه مناسب است


فلسفه یکی از موضوعات جذاب و بحث برانگیز است. کتاب های فلسفی زیادی از آغاز تاریخ تالیف شده اند و انتخاب یک کتاب فلسفی جذاب که حاوی زبان سنگین نباشد کار ساده ای نیست. از این رو در این مقاله نمونه هایی از بهترین کتاب های فلسفی که به زبانی ساده برای سنین و سلیقه های مختلف نوشته شده است را ارائه می کنیم. با ما بمان

1. مجله رواقی

مجله رواقی

کتاب: رایان هالیدی و استیون هانسلمن
مترجم: علیرضا خزایی
ناشران: میلکان
تعدادی از صفحات: 446

رواقی گرایی کتابی است که شما با آن زندگی می کنید. نویسندگان این کتاب سعی کرده اند برای زندگی با استفاده از فلسفه به ما توصیه هایی داشته باشند. رواقی گری یکی از مکاتب معروف فلسفی است که قدمت آن به قبل از میلاد و یونان باستان می رسد. نویسندگان این کتاب از سخنان عملی فیلسوفان این مکتب استفاده کرده اند تا راهنمای زندگی ما باشد.

نویسندگان مجله رواقی به ما توصیه می کنند که با این کتاب مانند کتاب دیگری که خوانده ایم رفتار نکنیم. هر روز فقط یک صفحه از این کتاب را بخوانید و به جای یک بار خواندن این کتاب، هر مدیتیشن روزانه را چندین بار بخوانید.

لازم نیست باور کنید که خدایی هست که دنیا را اداره می کند، فقط باید بپذیرید که شما مدیر دنیا نیستید. هنگامی که روح خود را با این ایده تطبیق دهید، زندگی آسان تر و شادتر خواهد شد، زیرا خود را از بدترین اعتیاد جهان رها کرده اید: کنترل.

2. تسلی فلسفه

تسلی فلسفه

نویسنده: آلن دوبوتین
مترجم: عرفان طباطی
ناشران: ققنوس
تعدادی از صفحات: 304

کتاب تسلیت فلسفه یکی از بهترین کتاب های فلسفی برای شروع است. آلن دوپاتان در این کتاب نیز مانند دیگر آثارش مخاطب را با خود همراه می کند و با بیان شیوا و شیوا و نگاهی نو به مسائل، پیوندی میان مردم و فلسفه برقرار می کند. وی در این کتاب به مقایسه آموزه ها و عقاید فلسفی شش فیلسوف مشهور پرداخته و کاربرد آنها را در زندگی روزمره به زبانی ساده و روان بیان می کند.

آلن دوبوتن در این کتاب به بررسی دیدگاه ها و نظرات سقراط، اپیکور، شوپنهاور، مونتن، نیچه و سنکا می پردازد.

وقتی از این همه امید دست برداریم، دیگر عصبانی نخواهیم شد.

3. دنیای عرفانی

دنیای عرفانی

نویسنده: جاستین گاردر
مترجم: مهدی سمسار
ناشران: فنجان
تعدادی از صفحات: 592

دنیای سوفی رمانی است که تاریخ فلسفه را به زبانی ساده بیان می کند. این کتاب یکی از محبوب ترین و یکی از بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان است. با وجود این، کتابی جذاب و خواندنی برای بزرگسالان و علاقه مندان به فلسفه است. داستان این کتاب در مورد دختر نوجوانی به نام سوفی است که روزی نامه ای را در صندوق پست خانه پیدا می کند که تنها یک سوال روی آن نوشته شده بود: “تو کی هستی؟” این اتفاق سوالات مختلفی را در ذهن سوفی ایجاد می کند و ماجراجویی جدیدی در دنیای او آغاز می شود.

تفاوت بزرگ بین یک معلم مدرسه و یک فیلسوف واقعی این است که یک معلم مدرسه فکر می‌کند چیزهای زیادی را می‌داند که می‌خواهد به شدت به دانش‌آموزانش بیاموزد، در حالی که یک فیلسوف سعی می‌کند پاسخ سوالاتی را که دانش‌آموزانش از خود می‌پرسند بیابد.

4. جستجوی یک مرد برای معنا

مردی که دنبال معناست

نویسنده: ویکتور فرانکل
مترجم: امیر لاهوتی
ناشران: فنجان
تعدادی از صفحات: 148

اگر بخواهیم در مورد بهترین کتاب های فلسفی روانشناسی صحبت کنیم باید به کتاب «مردی در جستجوی معنا» اشاره کنیم. ویکتور فرانکل در این کتاب خاطرات خود از اردوگاه کار اجباری آشویتس را بازگو می کند و در مورد مدرسه تخصصی خود یعنی درمان یا لوگوتراپی توضیح می دهد. او نداشتن معنا و هدف در زندگی را عامل اصلی احساس یأس و ناامیدی می داند. ویکتور فرانکل در این کتاب توضیح داد که چگونه زندگی خود را در اردوگاه کار اجباری معنا پیدا کرد و تمام درد و رنجی را که در آنجا تجربه کرد. این سرآغاز کشف دانش معنادرمانی بود.

حالا که او مرده است، چرا دلیل قابل درک برای مرگ او وجود ندارد؟

5. مشکل اسپینوزا

مشکل اسپینوزا

نویسنده: اروین دی. یالوم
مترجم: حسین کاظمی یزدی
ناشران: صبح بخیر
تعدادی از صفحات: 460

در مسئله اسپینوزا، ایروین یالوم دو داستان متفاوت را به هم متصل می کند. او با داستانی درباره آلفرد روزنبرگ، رهبر نازی ها و مخالف یهودیت، و باروخ اسپینوزا، متفکر یهودی قرن هفدهم، یک درام روانی-فلسفی فراموش نشدنی خلق کرد. روزنبرگ دریافت که شاعر مورد علاقه‌اش، گوته، از تحسین‌کنندگان و حامیان باروخ اسپینوزا بود. این مورد برای مدت طولانی باعث کشمکش ذهنی عجیبی در روزنبرگ شد.

فکر نمی کنم از من خسته شود که بپرسم. اطاعت کورکورانه بدون سوال رضایت بخش.

6. فلسفه در سرزمین نبوت

فلسفه در کشور نبوت

نویسنده: سید حسین نصر
مترجم: خانه خدا را می چرخانیم
ناشران: مترجم علوم انسانی
تعدادی از صفحات: 420

این کتاب یکی از بهترین کتاب های فلسفه اسلامی به شمار می رود. فلسفه در سرزمین نبوت از زوایای مختلف به رابطه فلسفه و نبوت می نگرد و برخی جریان های فکری را که چندان مورد توجه قرار نگرفته اند بررسی و صحبت می کند. آقای حسین نصر در این اثر تصویری جذاب از جریان های فکری جاری در مکاتب فلسفی آذربایجان و شیراز ارائه می دهد.

اخباریان و فقها، به ویژه پیروان امام احمد بن حنبل، با همه ادله عقلی در باب اعتقادات دینی مخالفت کردند. به مسلمانان گفته شد که آموزه های دینی را بدون تردید در شرایط خود بپذیرند (بدون نمونه؟)، اما واکنش شدید علیه رویکردهای عقل گرایانه به مذهب معتزله نمی تواند برای همیشه ادامه یابد.

7. دوره حکمت در اروپا

دوره حکمت اروپا

نویسنده: محمدعلی فروغی
ناشران: نیلوفر آبی
تعدادی از صفحات: 721

در اواخر سلطنت فتحعلی شاه، تماس با دولت های بیگانه و رویدادهای مهمی چون انقلاب کبیر فرانسه، موجب پیدایش اندیشه های نوینی در عرصه سیاسی و اجتماعی شد. در این مورد افراد آگاه تمام تلاش خود را برای بالا بردن آگاهی مردم انجام دادند. محمدعلی فروغی نیز یکی از این افراد بود. او بود که «گفتار به شیوه رنه دکارت» را ترجمه کرد، تصمیم گرفت مردم را با روند فکری اروپا آشنا کند تا این تز را بهتر درک کنند. وی به این ترتیب با نگارش کتاب راه حکمت در اروپا به زبانی ساده به تشریح روند تفکر اروپایی پرداخت.

این کتاب فلسفی ایرانی از سه بخش تشکیل شده است. در بخش اول تاریخ فلسفه از دوران باستان تا قرن هفدهم بررسی شده است، در بخش دوم تاریخ فلسفه از آغاز قرن هفدهم تا پایان قرن هجدهم شرح داده شده است و در قسمت سوم ، فلسفه غرب از قرن نوزدهم تا امروز مورد تحلیل قرار می گیرد. با خواندن این کتاب متوجه خواهید شد که آنچه اروپا را به پیشرفت رساند، طرز تفکر جدیدی بود.

به قول ضرب المثل علم و دانش مانند قصری است که علما برای آن مصالح تهیه می کنند و حکما مانند مهندسان و معمارانی هستند که قصری را طراحی می کنند.

8. دشمن آینده

دشمن آینده

نویسنده: هادی خورشیان
ناشران: آبنما
تعدادی از صفحات: 203

هادی خورشاهیان در کتاب «دشمن آینده» داستان عده ای را روایت می کند که در مرز هستی و نیستی رها شده اند. در دنیایی بین مرگ و زندگی. ماموریت آنها نامشخص است و هیچ کس نمی داند که آیا آنها زنده می مانند یا از بین می روند. در این دوره داستان های خود را برای یکدیگر تعریف می کنند.

خوشحالی ما این است که شادی افراد شاد را از نزدیک نمی بینیم و از بدبختی خود آنقدر غمگین نمی شویم. خوشبختی ما از زاویه ای دیگر این است که افراد ناراضی در اطراف ما هستند و زندگی آنها را از نزدیک می بینیم و به حال خود متاسف نیستیم. زیرا آنها واقعاً و ظالمانه بدبخت تر از ما هستند.

اخرین حرف

در این مقاله 8 تا از بهترین کتاب های فلسفه را برای شما آورده ایم. تلاش ما بر این بود که شما را با نمونه های مختلف فلسفه برای نوجوانان درباره فلسفه اسلامی و انواع کتاب های فلسفی در قالب رمان و غیر رمان آشنا کنیم تا بتوانید کتاب فلسفه مورد علاقه خود را راحت تر پیدا کنید. در قسمت نظرات برای ما بنویسید که کدام یک از این 8 کتاب مورد علاقه شماست و علاقه مند به خواندن کدامیک هستید.

دیدگاهتان را بنویسید