خبرگزاری مهر: اقتصاد اوکراین نابود شده و از نظر نظامی کاملاً به اخبار غرب، ایران و جهان وابسته است


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیه ایلیوم، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اقتصاد اوکراین به طور کامل نابود شده و نیروهای نظامی این کشور کاملاً به کمک ها و تجهیزات ارسالی غرب وابسته هستند.

بر اساس این گزارش، رایس و رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا در مقاله ای در واشنگتن پست افزودند: اقتصاد اوکراین نابود شده و میلیون ها نفر از ساکنان این کشور فرار کرده اند. زیرساخت های اوکراین فرو ریخته و بیشتر ثروت معدنی، تأسیسات صنعتی و زمین های کشاورزی آن تحت کنترل روسیه است.

این دو مقام سابق آمریکایی همچنین گفتند که توانایی‌های نظامی و اقتصادی اوکراین تقریباً به طور کامل به غرب بستگی دارد که می‌تواند آمریکا و اروپا را وادار کند که کیف را برای باز کردن مذاکرات تحت فشار قرار دهند.

و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز پیشتر گفته بود که روسیه به هیچ وجه مذاکره با اوکراین را رد نمی کند و این مقامات کیف بودند که خود را از این کار منع کردند و این تا حدودی عجیب به نظر می رسد.

پوتین همچنین افزود که مسکو به دنبال طولانی کردن بحران اوکراین نیست، بلکه می‌خواهد به آن پایان دهد.

نکته قابل توجه این است که ارتش روسیه «عملیات نظامی خود» خود را در شرق اوکراین در 24 فوریه (5 مارس 1400) آغاز کرد. مقامات ارشد دولت روسیه گفتند که این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای محافظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شد. به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هدف از این عملیات را “حمایت از افرادی است که بیش از هشت سال توسط رژیم کیف تحت نسل کشی و آزار و اذیت قرار گرفته اند.”

برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، آمریکا و کشورهای غربی تحریم های زیادی را علیه روسیه اعمال کردند و در عین حال انواع سلاح های پیشرفته را برای ارتش اوکراین ارسال کردند. از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: هر محموله یا کاروانی که حامل تسلیحات نظامی به اوکراین باشد، هدف قانونی نیروهای روسی است.

دیدگاهتان را بنویسید